iOS 15, iPadOS 15, macOS Monterey och övriga Apple-uppdateringar

Från sajten:
image

Igår släppte Apple en drös med uppdateringar till deras produkter och i macOS Monterey 12.1 lades nu stöd för SharePlay till så du kan titta på saker med dina vänner fast ni inte befinner er på samma plats.

Med SharePlay till Mac kan vi nu starta ett FaceTime-samtal med till exempel en vän och titta på filmer, lyssna på musik eller dela skärmen om man vill visa något roligt. SharePlay fungerar mellan flera av Apples produkter och kan vara ett roligt sätt i dessa isoleringstider att umgås på distans. Är du sugen på att testa SharePlay så gör du följande för att dela din skärm:

• Ring upp en person via FaceTime på din Mac och öppna en app som du vill visa.
  • I menybaren trycker du på FaceTime och sedan Screen Share.
  • Nu kan du välja vilken av dina öppna appar du skall dela eller om du vill dela hela skärmen så kan du även välja det.
  • Vill du inte längre dela din skärm så trycker du återigen på FaceTime i menybaren och väljer sluta dela.

Vill du titta på en film tillsammans med något via ett FaceTime-samtal så gör du följande:

• Ring upp en person via FaceTime på din Mac och starta en film i Apple TV-appen.
  • Både du och personen du ringde upp får nu upp kontroller så ni båda kan starta, pausa, spola tillbaka eller spola framåt. Vill ni snacka lite under filmen så justeras ljudet automatiskt så volymen på filmen sänks om någon säger något.
  • Vill ni se varandra samtidigt som ni tittar på filmen så kan man även välja “split view” så man ser personen på halva skärmen och filmen på den andra halvan.

macOS Monterey 12.1 finns ute nu och vill du uppdatera till senaste versionen så kan du trycka på äpplet längst upp till vänster i menybaren, välj om den här datorn, och sedan systeminställningar och till sist programuppdatering.

Någon som har fått problem med genvägar och Siri? Helt plötsligt så fungerar det inte att aktivera mina genvägar med Siri. Ingen hittas och Siri väljer hela tiden någon annan åtgärd.

Misstänker att det hände i senaste uppdateringen till 15.2 men jag har inte reagerat förrän nu

Edit: standardlösning 1A löste allt. Tvingad omstart av telefonen

Jag kommer inte in på DN.se via Safari alls nu. Chrome fungerar. Vet såklart inte om det är något tillfälligt eller om det är “DN.se-problemet” som eskalerat med 12.1.

Har inga problem alls (med 1Blocker installerat).

Mitt problem med att jag måste stänga av/slå på wi-fi i macOS Monterey varje morgon verkar ha upphört. Men man kanske inte ska ropa hej efter bara en morgon.

Nice!

Gött. Apple Music i macOS har känts ljusår efter Apple Music i ipados och iOS

Med Monterey stängs alla mina flikar i Safari om jag stänger ned Safari. Är det en inställning någonstans? För tydlighetens skulle ska jag säga att innan Monterey återtogs alla flikar när jag öppnade Safari.

Det är en inställning. Har ingen Mac framför mig förrän efter nyårshelgen så någon annan får svara på hur det ser ut mer specifikt.

Då hoppa vi någon hoppar in. Å andra sidan räknar jag inte med att stänga Safari mer i år…:smiley:🧑‍🎄

Det är väl nog kanske den här i macOS inställningarna. Jag brukar använda Historik → Öpna alla fönster från senaste session i Safari, gillar inte när jag startar om datorn och det öppnas massor med appar och fönster direkt.

Har för mig att det är en inställning i Safari-inställningarna men jag kanske minns fel.

Snabb googling:

Safari > Preferences in the menu bar, then click the General tab. Under Safari Opens With, click All Windows From Last Session.

Källa: How to Master Safari Tabs in Apple’s MacOS Monterey | Digital Trends

Både @Yoke och @Zop hittade rätt. Det går att ordna detta båda vägarna. Tack!

Något jag noterat den senaste tiden(Monterey?) är att bilderappen synkar otroligt snabbt. Tidigare kunde ett foto tagit med mobilen ta evigheter att synas på Mac:ens bilderapp.

Gå hem Safari, du är full.

attans, som jag har checkat och checkat… Och så glömmer jag bort det - men då händer det :slight_smile: