IONIQ 5 och KIA EV6

Tänkte att vi måste ha en liten tråd för dessa syskon. Vilka äger eller har ägt en av dessa mycket olika syskon?

Jag har ju beställt en IONIQ 5 AWD Advance med Teknikpaketet och hoppas på leverans i september men tror på oktober och rädd för november..:sweat_smile:. Jag hade nog fortsatt med Tesla om det inte vore för Musk. Men efter att ha provkört I5 tänker jag varje dag på hur hård fjädrad Teslan är, inget jag brydde mig om tidigare..:grin:

Valet av I5 handlar mycket om några saker:

• Jag tycker det är/var den mest prisvärda bilen på den Svenska marknaden
  • Gillar modellen då den är lättare att transportera saker i än EV6.
  • Jag gillar också den något mjuka chassisättningen. 99,9 procent av alla mil. kanske 100 procent nuförtiden, glider jag fram och någon aktiv körning förekommer inte.
  • Jag gillar utseendet, den är kul helt enkelt. Och annorlunda eller roliga designval brukar man tröttna på , men det har inte jag gjort med den här.

Vad gillar ni med er bil av dessa? Vad störde ni er på?

4 gillningar

När Ioniq 5 visades för första gången blev jag väldigt förtjust, den påminde både mig både om Lancia Delta och Honda Urban EV. I verkligheten var den dock betydligt större än hot hatch-känslan jag fick från bilderna. Men fortfarande cool!

Efter en provkörning kliade det i beställarfingret, men leveranstider på minst 18 månader gjorde att det svalnade. Åkte istället till Kia och beställde osett en EV6, som ännu inte hade lanserats i Sverige. Där var det fyra månaders leveranstid.

Lockades till Ioniq 5 och EV6 på grund av 800 v-plattformen och snabbladdningen, att Kia hade bra erbjudande på privatleasing samt att även den grundutrustade RWD-modellen hade all utrustning som man "behövde".

Ioniq 5 har ett mer unikt utseende, men storleken gör också att den känns lite MPV i verkligheten. EV6 är lite mer personbilslik, vilket jag även tycker gäller körkänslan. Det enda jag saknar i EV6 jämfört med Ioniq 5 är det skjutbara baksätet, det är en fiffig detalj!

Är nu inne på min andra EV6 (GT Line AWD facelift). Det är på många sätt en bättre bil än första generationen, men samtidigt har jag haft lite mer bekymmer med denna. Har behövt byta 12 v-batteri, en säkring som bland annat dödade all ventilation i bilen gick i våras och så har jag behövt byta en magnetventil för kylsystemet. Utöver det hade bilen under de 10 första månaderna problem med att ESP-systemet slogs ut vid vissa tillfällen, vilket krävde att man startade om bilen. Har fortfarande lite slumpmässiga problem med att bilen tycker att jag ska ta kafferast, kan komma redan efter 10 minuters helt normal körning. Ett trötthetsvarningssystem som i 99 fall av 100 ropar varg är helt meningslöst.

Mjukvaran är Kia och Hyundais största svaghet, även om den i grunden till stor del får jobbet gjort, mycket tack vare CarPlay. Förhoppningsvis blir det bättre på kommande modeller med Android Automotive, men det betyder väl också att chansen är närmast 0 att det kommer komma några roliga uppdateringar till bilar med ccNC eller äldre. Volvo släpper nya funktioner på 5-6 år gamla bilar, men på Kia och Hyundai är det i bästa fall buggfixar och i sämsta fall nya funktioner som ingen vill ha, typ nya naturljud eller Marvel-tema till infotainmentskärmen. Både EV6 generation 1 (Gen 5W) och generation 2 (ccNC) släpps med infotainmentsystem som känns gamla redan från början. Mjukvaran i Kia/Hyundai kan väl jämföras med mjukvaran i en smart-TV. Det funkar för grundläggande behov, men man kommer inte bli imponerad av snabbhet och flyt, hur gränssnittet är upplagt eller bli bortskämd med bra uppdateringar.

Hade velat se en uppdatering där iPedal-läget är aktivt även efter att man backat eller haft bilen avstängd och ett iPedal-läge som inte gör bilen permanent fyrhjulsdriven (och därmed törstigare).

Att det blev en till EV6, trots mjukvaran, beror på att jag trots detta varit väldigt nöjd med bilen. Det är tyst och komfortabel. Gillar också att man får med det mesta man behöver utan krångliga och dyra tillvalslistor à la premiumtyskar. Att jag varit nöjd med återförsäljaren/verkstaden är också en bidragande faktor, liksom det faktum att de kunde ordna en väldigt smidig övergång mellan bilarna.

3 gillningar

Är det samma problem med ICCU på båda bilarna?

Ja, det är samma plattform. Har dock inte haft några problem för egen del. :hot_pepper::hot_pepper:

1 gillning

Vet du om man gjort något åt problemet? Utöver förlängt garantin.

Nej, vet inte.

Däremot har man bara förlängt garantin på pre-facelift, förhoppningsvis innebär det att man gjort några mitigerande åtgärder på nyare bilar. Åtminstone har man bytt till AGM-batterier.

1 gillning

Är det inte så också att båda dessa bilar har ett OPD som inte går hela vägen ner till noll eller är det bara VW som pysslar med det? Skulle vara jättejobbigt att vänja sig tillbaka med att bromsa nu när man är van vid att mer eller mindre aldrig behöva använda bromsen alls.

Inte jobbigt alls. :slight_smile:

Ska bli kul att testa i verkligheten. Jag har provkört två gånger och det gav mersmak. Vid provkörning hinner man ju inte uppleva bilens mjukvara/inställningar. Utöver inställningar(som man bara justerar då och då, använder jag nästan bara navigering och Overcast. Någon gång lyssnar jag på SR-appen, radio eller Spotify.

Vad gäller Bavi kör jag nästan alltid med Teslans inbyggda samt Waze på telefonen för att fånga upp trafikstörningar. Jag har nästan ingen erfarenhet av CarPlay.

Det finns ett nollläge samt tre försiktigare. Kör man på de försiktigare har jag fattat det som att man kan bromsa med ena paddeln ned till noll.

2 gillningar

Ipedal går hela vägen till 0. Sedan finns regen level 0-3 och auto, där ingen går ned till 0.

1 gillning

Bra skrivet.

Jag hoppas Kia eller Hyundai har liknande kampanjer i senhöst. Fortsätter gärna med denna plattform men nu med förvärmningsknapp.

Enda saken med vår EV6 (gen 1) som gör att jag vill byta ut den är navigatorn (pga förvärmning av batteriet).

Den där förvärmningsknappen, funkar den så att om man sätter på över 20 procent så är förvärmningen på eller avbryts förvärmningen när batteriet går under 20 procent?

Ned till 10 % på EV6 facelift och 20 % på generation ett, antar att det är samma på Ioniq 5.

1 gillning

Det låter ju bra, tänker att man oftast laddar när den är nere på mellan 10 och 20 procent.

Optimala laddningen är mellan 1-63 % ungefär, då ligger man 200 kW+ hela tiden.

3 gillningar

Imponerande måste man ju säga.

1 gillning

Blev med en EV6 AWD (GT-Line) årsmodell 2023 i våras :waving_hand:t3:

Väldigt mycket som är bra med bilen och är toknöjd hittills.

Några konstiga val av kia med 2023 som du slipper med facelift (tittar på dig trådlös apple carplay, förvärmning av batteri på en dedikerad knapp)

Rätt kass navigering inbyggt generellt på kia, men med förvärmningsknappen är de ju bara köra karta via carplay.

hade nog klarat mig utan men betalar för abetterrouteplanner, då får man den i carplay.

Bland de första riktiga snabbladdningen häromdagen på ionity. Inget fel på den hastigheten!

4 gillningar

Idag ringde säljaren med det glada beskedet att jag får hämta upp bilen, IONIQ 5, på torsdag. Sedan kan jag väl tycka att "leveransprocessen" lämnar en del i övrigt att önska.

Dels var det preliminära beskedet tillverkning i början på september och sedan total radiotystnad och inga system för att följa tillverknings och leveransprocessen. Man kan ju behöva lite tid på sig för att sälja sin gamla bil, typ. Men nu väljer jag glädjen , ny bil piggar alltid upp.

Ps. Säljaren säger att han måste sagt fel med tillverkning i början på september, han menade leverans i början på september.

6 gillningar

Du fick inget bra pris på Teslan av firman du köpte nya bilen hos?

Nej, de ligger lägre än bilförmedlarna då de säljer vidare bilen dit och behöver några tusenlappar för det finansiera sitt arbete. Jag får sälja den dit, men de låg lite lågt.

1 gillning