Bara man inser att ett tjÀnstemannaansvar som nu Àr upp till förslag kommer minska effektiviteten sÄ tycker jag att det Àr ok att man tycker sÄ.
Samtidigt Àr effektiviteten ingenting vÀrt nÀr den jobbar i ordentligt fel riktning.
Okej, vilken myndighet jobbar i ordentligt fel riktning?
Ingen specifik, har ingen betydelse. Kommenterade endast det du sa om tjÀnstemannaansvaret.
Ăn en gĂ„ng sĂ„ Ă€r lillebror Danmark bĂ€ttre Ă€n oss.
Okej, ett rent teoretiskt resonemang, helt befriat frÄn verkligheten.
Det Àr dock en intressant teoretisk tanke. Vi drar ned effektiviteten i offentlig sektor dÄ de jobbar i fel riktning. Eller vi krÀver inte effektivitet dÄ de jobbar i fel riktning.
Att förvalta förtroendet som man frivilligt valts till att förvalta ska vÀl ÀndÄ kunna ge konsekvenser?
FörstÄr din tankegÄng om att saker tar lÀngre tid, och det Àr jag ok med sÄ lÀnge man sjÀlv kan stÄ till svars för det.
Helt otroligt att man idag inte har det kravet pÄ sig.
Till skillnad frĂ„n den privata sektorn kan anstĂ€llda inom staten Ă„talas för tjĂ€nstefel. Det Ă€r nĂ€r nĂ„gon med uppsĂ„t eller av oaktsamhet Ă„sidosĂ€tter sina arbetsuppgifter vid myndighetsutövning. Det Ă€r dock viktigt att komma ihĂ„g att ringa tjĂ€nstefel â den lindrigaste av de tre graderna av tjĂ€nstefel â inte innebĂ€r straffansvar. Det leder till att fĂ„ döms för tjĂ€nstefel. Det brukar handla om 10â20 fall av per Ă„r och nĂ€stan alltid med böter som pĂ„följd.
Det finns ocksÄ andra fel i tjÀnsteutövningen som kan medföra straffansvar, till exempel mutbrott och brott mot tystnadsplikten. SÄdana fall Àr dock Ànnu mer sÀllsynta.
Du har sÀkert rÀtt, som sagt ett rykte. Men hittade denna frÄn Trafikverkets hemsida. SlÄr ihop allt sÄ gÄr ca 40 procent i jÀrnvÀg och vÀg medan resten Àr utveckling och trÀngselskatt.
Vad Àr din reflektion?
Men skriver du inte att det redan finns? Om regelverket skÀrps sÄ kommer otroligt mÄnga frÄgor tvingas uppÄt i myndigheterna dÄ anstÀllda och lÀgre chefer inte kommer vilja fatta svÄra beslut. Det kommer dessutom bli betydlig mera dokumentation och avancerade beslutsskrivelser. TÀnk systemet kring lÀkare i USA som leder till en hysterisk övervÄrd. De skickar patienter pÄ mÀngder av undersökningar som de vet Àr onödiga enbart fr att ha ryggen fri om de stÀms. En lÀkare kan under hela sin yrkesverksamma tid skicka runt patienter pÄ olika undersökningar utan att en Ànda gÄng hitta nÄgot "ovÀntat".
En sak som du sÀkert inte skulle ta in i din bedömning men som de politiker som driver detta ibland prÀglas av Àr att de inte gillar nÀr statstjÀnstemÀn fattar beslut baserat pÄ den politik de sjÀlva beslutat om. De tycker det blir trÄkigt nÀr konsekvenserna syns och vill via tjÀnstemannaansvar försaka föra ansvaret nedÄt.
min bild Àr att staten redan idag prÀglas för mycket av rÀdslan att göra fel snarare Àn strÀvan att göra rÀtt. Det handlar ju inte bara om att göra saker rÀtt utan Àven om att göra rÀtt saker.
Eftersatt underhÄll under mÄnga Är kombinerat med offentlig upphandling av entreprenörer (lÀgsta anbud vinner) Àr ett par anledningar till att det ser ut som det gör.
Som lök pÄ laxen sÄ godkÀnner vi (Trafikverket) i princip alla ansökningar frÄn jÀrnvÀgsföretagen vilket innebÀr att det inte finns nÄgon restkapacitet för att sköta underhÄllet.
Jag gillar privatisering generellt, men jÀrnvÀgsunderhÄll skulle nog skötas med en bÀttre statlig översyn.
Det Àr vÀl standard idag att lÀgsta anbud vinner. TyvÀrr kollas det inte upp ens om leverantören kan klara sin uppgift nÀr kommunerna förhandlar. Det enda som fÄr kosta Àr bonusarna till de som sparar mest. Slutsumman blir detsamma fast pengarna hamnar i fel fickor.
Ja, upphandling och avreglering har sina sidor.
Men min upplevelse av Trafikverket Àr ocksÄ att man har en ineffektiv organisation och man verkar ha svÄrt att kommunicera mellan olika avdelningar och gÀrna skyller pÄ varandra i externa kontakter.
Senaste exemplet frÄn mitt hÄll var nÀr man byggt pÄ ett sÀtt, planerat pÄ ett annat sÀtt, samtidigt som krockade med Trafikverkets egna regelverk. Första reaktionen frÄn Trafikverket var dÄ att skjuta över problemet pÄ oss som operatör och i andra hand skylla pÄ andra avdelningar inom Trafikverket. Det hÀnder tyvÀrr gÄng pÄ gÄng.
Jag lovar att jag aldrig ska skylla pÄ nÄgon annan avdelning inom verket offentligt, vad jag sÀger internt Àr en annan sak
Det gĂ€ller förstĂ„s inte hela Trafikverket eller alla dess anstĂ€llda â i synnerhet inte de i Bubblan.
En otroligt bra artikel:
Finsk toppdiplomat: âFinns en risk att den ryska aptiten vĂ€xerâ - DN.se
Ryssland börjar inte nödvÀndigtvis kriga med hela vÀstvÀrlden. Men landet vill ha vetorÀtt över Europas sÀkerhet och monopol över omrÄden som tidigare tillhörde Sovjetunionen. VÀst mÄste inse att Rysslands avsikter Àr fientliga och agera dÀrefter, sÀger Moshes.
Vi fÄr en verkligt farlig situation om USA framöver Àr uppbundet i indo-pacifiska regionen och i Mellanöstern. DÄ finns en risk att den ryska aptiten vÀxer, sÀger Hautala och vill att Finland och vÀst dÀrför börjar förbereda sig för det scenariot.
Hautalas slutsats Àr att Putin under de senaste 20 Ären har skapat ett system som Àr vÀl rustat för ett utdraget krig.
â Det Ă€r farligt att inbilla sig att kriget plötsligt skulle ta slut, eftersom det fĂ„r lĂ€nder att inte investera tillrĂ€ckligt i sitt eget försvar.
FrÄgan Àr varför vÀst Àr sÄ rÀdd för Rysslands kÀrnvapen? VÄgar Ryssland verkligen göra mer Àn att hota med dem, fungerar de ens?
Kriget i Ukraina visar att man inte behöver kÀrnvapen för att terrorbomba, jÀmna stÀder med marken och orsaka stort mÀnsklig lidande för civilbefolkningen. Hur mycet vÀrre hade det varit med kÀrnvapen och hur mycket effektivare hade Ukraina kunnat motarbeta den ryska aggressionen, om man fritt hade fÄtt anvÀna donerade vapen för att slÄ mot mÄl inne i Ryssland?
Det Àr det som Àr 10 000 kr frÄgan....
Vuhledar har nu fallit: