Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Det hÀr verkar vara putins lösning

Ryssland ska producera mer drönare. De fÄr en hel del frÄn Iran ocksÄ:

Case closed!

1 gillning

Tiktok-krigarna har fler CyberTrucks.

Two more Cybertrucks have been sent to the SVO zone. Western equipment copes well with the tasks assigned to it against its own Western Ukronatists. Mobility, convenience, maneuverability - such qualities of an electric vehicle are in great demand here. Remote shutdown did not affect them. The vehicles operate normally and without failures.

You can't think of a better advertisement for the Cybertruck. We know what their application should be.

Var ute i veckan och kÀkade en bit mat med en som jobbar mycket i Ukraina. Han jobbar inom försvarssektorn och senare kanske det kommer nÄgra reflektioner om det. Men nu en liten anekdot frÄn hans senaste resa. Han Äker tÄg och nÀr de nÀrmar sig en stad sÄ tokbromsar tÄget. NÀr de stÄr still hör de flyglarmet samtidigt som tÄget börjar backa i hög fart. Efter lite mankemang kommer de ivÀg igen och till slut nÄr de slutdestinationen men 4 minuter försenat. Lokföraren(?) ropade ut och bad om ursÀkt för förseningen och berÀttade att förseningen berodde pÄ stationen de var 1 km ifrÄn nÀr tÄget tokbromsade blev bombat med dödsfall som konsekvens. Lokföraren bad alltsÄ om ursÀkt för 4 minuters försening. Helt otroligt nÀr man tÀnker pÄ lÀget i Sverige.

7 gillningar

Helt otroligt. Vi har flera medarbetare som Ă„ker tĂ„g hĂ€r i SkĂ„ne. Är mycket sĂ€llan alla kommer i tid pga förseningar. SkĂ„netrafiken blir mer och mer fyndiga / lustiga i sina förklaringar :blush:

Ukrainska jÀrnvÀgen har enligt Wikipedia över 400 000 anstÀllda och ett 21 640 km lÄngt jÀrnvÀgsnÀt. Sveriges jÀrnvÀgsnÀt Àr enligt samma kÀlla 10 912 km, dvs. ungefÀr hÀlften sÄ stort.

Har inte koll pÄ hur mÄnga anstÀllda det finns inom den svenska avreglerade jÀrnvÀgen, men pÄ 50-talet, nÀr SJ var som störst och skötte allt inom jÀrnvÀg, var man ca 50 000 anstÀllda.

Hade vi haft resurser till att proportionerligt mot jÀrnvÀgsnÀtets storlek ha lika mÄnga anstÀllda som i Ukraina (kanske till och med i ett och samma bolag) tror jag vi hade kunnat se ett annat resultat pÄ jÀrnvÀgstrafiken i Sverige. :slight_smile:

6 gillningar

Imponerande insats att köra fungerade tÄgtrafik i krig.

Men det mÄste vara mycket luft i tidtabellen om man bromsar till stopp, backar tÄget, dessutom avvaktar en stund och fortfarande bara blir 4 minuter försenad till slutstation?

4 gillningar

Exakt, hĂ€r har vi en hastighetsnedsĂ€ttning till 120 km/h pĂ„ spĂ„r 2 i Örbyhus och tĂ„gen tappar 5-8 minuter. Tightare tidtabeller i Sverige skulle jag tro.

2 gillningar

Antar det. Samt att de hoppade över den station som bombades och kanske nÄgon annan dÄ de bevisligen inte körde fram till den bombade stationen.

Ukraina Àr ju fantastisk pÄ att hÄlla igÄng samhÀllet. Parkeringsvakterna fungerar ju vilket Àr fantastiskt.

3 gillningar

Kanske SJs ledning skulle göra studiebesök i Ukraina och Japan?

SJ har sina problem, men det Àr inte SJ:s fel att jÀrnvÀgen inte fungerar bÀttre i Sverige.

Det handlar snarare om politiska och organisatoriska beslut. Trafikverket, som Àr den myndighet som ansvarar för infrastrukturen, verkar inte ens sjÀlva förstÄ hur de (inte) fungerar. Total katastrof, har en del kontakt med dem via mitt arbete och det kÀnns som att vara med i en Kafka-roman.

5 gillningar

Hörde ett rykte som nog inte Àr sant men att för varje 100 kr hamnade 30 kr i vÀgar eller jÀrnvÀgen. Resten försvinner inom Trafikverket pÄ vÀgen

Dags att införa tjÀnstemannansvar igen, tar man dÄliga beslut sÄ fÄr man Àven stÄ till tals för dem.
Man hade ju önskat att sÄdan verksamhet hade gÄtt som pÄ rÀls typ

Tals? :joy::joy:

JĂ€vla Messerschmidt!

1 gillning

NÄgon mÄste ju styra upp det hela, jag gör ju vad som helst för att komma till tals. :joy::joy:

Nu vet du vad det Àr dags för, funkar fortfarande utan app. :joy::joy:

Det Àr tur att du Àr trevlig pÄ ett snutigt sÀtt :joy:

1 gillning

Lista med hur mycket lÀnder ger i stöd till Ukraina procentuellt av BNP.

Notera att USA, som sÄ klart Àr den nation som ger mest pga att de Àr sÄ stora ligger lÄngt ner pÄ listan.

Bilateral aid to Ukraine by country GDP 2024 | Statista.

Det kan omöjligt vara korrekt. Nu kan jag inte vÀgverkat specifikt, men det skulle förvÄna mig om de inte har ett förvaltningsanslag som betalar myndigheten och ett sk. programanslag(eller vad det kan heta inom den sektorn) för vÀgar och jÀrnvÀgar. Förvaltningsanslaget Àr förhÄllandevis enkelt att rÀkna ut. Det Àr bara att ta antalet anstÀllda och multiplicera med antalet anstÀllda och deras lÀn. Sedan lÀgger man pÄ lokaler och IT. Sedan Àr det ofta lögn i helvetet att blanda eller föra över mellan dessa. PÄ flera myndigheter jag kan skulle kostnaderna minska om de fick ta frÄn programanslaget och anvÀnda för förvaltningsanslaget(personal och IT). Jag tÀnker dÄ pÄ te.x FörsÀkringskasan och Arbetsförmedlingen.