Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩

Om nÄgon köpt den i usa. Kört över grÀnsen till maxico Ä satt den pÄ en fÀrja till EU och sedan kört dÀrifrÄn....

Vad ska tesla göra?.

Tror inte den Àr rÀtt exporterad.

Är fortfarande förvĂ„nad över att Ryssland inte har luftherravĂ€lde i Ukraina. Inte ens i Kursk dĂ€r offensiven pĂ„gĂ„r

Visst Àr det intressant? Men jag hörde frÄn osÀker kÀlla att de har problem med radiolÀnk till planen vilket gör att de mÄste frambasera flygledningen sÄ mycket att det inte fungerar i raktiken. Det sÀgs att man har hittat nedskjutna plan i bÄde Ukraina och Syrien dÀr man hittar konsument-GPS:er. Piloterna har alltsÄ köpt dem sjÀlva för att kunna orientera sig.

Enligt samma kÀlla(en artikel tror jag) sades det att man trodde ryssarna hade fÄtt ordning pÄ det hÀr, baserat pÄ erfarenheterna frÄn Syrien, nÀr de anföll Ukraina. Men tydligen inte.

Men det Àr vÀl ocksÄ som i Sydafrika. DÀr stÄr tydligen de Gripen de köpt pÄ marken. De klarar inte underhÄllet. Korruption och inkompetens Àr en giftig kombination...

2 gillningar

SÄ lÀr det sÄklart vara gjort, typ. Men det Àr fortfarande Teslas ansvar att produkten Àr dÀr, dÄ den inte fÄr exporteras dit.

"The Cybertruck would be banned in general under export control laws as Tesla is a US company," said compliance expert Stephen Fallon, referring to sanctions placed against Russia due to the ongoing war in Ukraine.

"Musk clearly didn't mean for this to happen, but I bet you a whole team of people in Tesla's general counsel and compliance team are genuinely having aneurysms about this now."

Den Àr lÄst sÄ vet inte vad som stÄr. Som jag förstÄtt det Àr 2024 ok och han pratar om 2025.

Scholz sitter löst och lÀr ryka.

Denna artikel behandlar samma Àmne antar jag.
https://www.reuters.com/world/europe/scholz-ukraine-did-not-consult-germany-over-russia-incursion-2024-08-21/

1 gillning

Ukraina förbjuder Rysk-ortodoxa kyrkan.
https://www.reuters.com/world/europe/ukraine-adopts-law-paving-way-ban-russia-linked-minority-church-2024-08-20/

1 gillning

Idag Àr det Ukrainas sjÀlvstÀndighetsdag.

1 gillning

Men den har ju inte exporterats. Men har olagligt tagit sig dit
skulle tro 0 export papper har skrivits pÄ detta.

Ja precis, men Tesla Àr ansvarig för att sin produkt inte hamnar i orÀtta hÀnder. Det Àr sÄ US Export Compliance fungerar.

Oavsett hur produkten hamnat dÀr.

Jojo..Inte för att försvara nÄgot men.... det Àr omöjligt att kontrollera

1 gillning

Yep, sÄ Àr det. Men ansvaret kvarstÄr.

Utan att lÀsa texten sÄ trodde jag det var @Esse som skaffat lÀngre skÀgg :joy:

1 gillning

Om Tesla sÀljer en bil sÄ kan de vÀl inte ansvara för vad som hÀnder med den efter det? Det Àr vÀl inte Tesla som skickat den till Ryssland? Det finns vÀl mÄnga EU lÀnder den kan mellanlanda i innan den nÄr Ryssland.

Snart bara i Ryssland och i VÀsterÄs de finns..:flushed:

1 gillning

Orkar inte dra det hÀr, den som Àr mer intresserad fÄr plugga US Export Compliance/Regulations.

Som jag skrev tidigare, produkten fÄr inte finnas i Ryssland.

Jag vet inget om reglementet utan funderar mest med mitt sunda förnuft. Jag antar att man inte förbinder sig att man inte fÄr sÀlja bilen till Ryssland nÀr man köper den. SÄ vad jag gör med bilen sen Àr ju utanför US Export Compliance/Regulations eller Tesla's kontroll sÄ för mig kÀnns det ju helt galet att Tesla skulle bli ansvarig.

Men som sagt jag har ju ingen koll pÄ detta.

Debunkat för lÀnge sedan. Sprid inte felaktigheter.

Jag la ut en lÀnk till Omni precis efter de publicerat detta den 17 augusti. Förklara gÀrna vad du anser var fel med det dÀr och dÄ. (Om inte Omni ska lÀnkas till, vilka kÀllor ska vi godkÀnna dÄ?)

3 gillningar

https://x.com/elonmusk/status/1825307592404398131?s=61

Det dÀr Àr inte en kÀlla jag litar pÄ.

4 gillningar