Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Jo, alla har stÀndig pÄverkan. Det Àr utveckling. Men svÄrt att sÀga att nÄgra utvecklade lÀnder haft sÄ mÄnga tunga frÄgor pÄ rad. Men motbevisa gÀrna.

Ser man vad som hÀnde dÀr frÄn andra vinklar sÄ ser man hur en lastbil blir beskjuten och personerna i den dödas och sedan mot det pansarskyttefordonet som tappar kontrollen pga beskjutning.

I det hÀr fallet hÄller jag pÄ Ukraina. Det jag ser Àr att man skjuter robotmissiler som slÄr mot civila mÄl. Inte den precision som Putin snackar om. I dessa civila byggnader sÄ finns det barn och helt oskyldiga mÀnniskor. Detta utan att landet i sig utgör ett hot mot Ryssland mer Àn att de nÀrmar sig europeiskt tankesÀtt. Och de har fortfarande en lÄng vÀg att gÄ innan de nÄtt det. Kan du försvara det med gott samvete utan att vÀlja sida blir jag smÄtt bekymrad.
Fuck Putin
bild

2 gillningar

Hade sagt upp bekantskapen med ett tack och hej utan att tveka.

Tror du kanske att du missuppfattar vad jag undrar.
Jag pratar inte om min personliga Ă„sikt om Putin, Ryssland, Ukraina eller krig.
Jag pratar om Sveriges stÄndpunkt i kriget. Sveriges stÄndpunkt Àr oftast att fördöma krig, attacker och krigsförbrytelser men vara neutrala.
Diskussionen Àr om Sverige skall vara neutrala eller inte. Om Sverige fortsÀtter hÀvda sig neutrala hur lÄngt kan en nation gÄ i sitt stÀllningstagande samtidigt som man bibehÄller sin neutralitet.
En variant av den klassiska, ”hur mycket kan vi kriga för fred”.
Jag har inget bra svar, jag undrar, vad Àr det som gör att vi eventuellt kommer Àndra oss, Àr det vÄr rÀdsla för Ryssland, demokratin i Europa, att vÄr fiendes fiende Àr vÄr vÀn, tredje vÀrldskriget, att krigsförbrytelser sker, att mÀnniskor lider?

Min personliga Äsikt (vilket Àr ganska ointressant men sÄ har vi den ur vÀgen) Àr att Putin Àr en galning som agerar ut sina omnipotensfantasier.

1 gillning

Tror inte att nÄgon sitter inne med svaren pÄ hur denna konflikt skall lösas just nu. Senast i förrgÄr kallade vÄr stadsminister för en aggression, inte en invasion.

Hemskt naturligtvis. Ukrainas president framstĂ€lls som en modig hjĂ€lte. Men som en expert sa i SVT.s TV studio lite naiv/dumdristig ocksĂ„. De borde ha mobiliserat och förberett sig fullt ut för 2 veckor sedan. De hade ju all information om vad som skulle hĂ€nda via satellitbilder och information frĂ„n USA etc

Det Àr i princip omöjligt att genomföra en full mobilisering nÀr vÀl en invasion har inletts. SÄ jag tror det Àr en tidsfrÄga innan de ger upp.

Problemet Àr ju att Putin hotar Sverige om vi skulle gÄ med i Nato precis som med Finland. Dessutom Àr Ryssland ordförandeland och permanent medlem i FN sÀkerhetstrÄd det Àr vÀl dÀrför Putin gÄr till angrepp nu

Intressant vad vi kan lÀra av historien.

3 gillningar

Det pÄgÄr en klÀdinsamling till Ukraina i Sjömanskyrkan i Göteborg. GÄr Àven bra att ge hygienartiklar liknande.

5 gillningar

Detta kryper allt nÀrmare nu.

5 gillningar

Precis som flera experter sÀger sÄ tror jag att Putin isolerat sig lÀnge och funderat pÄ kammaren och alla runt om kring honom Àr ja sÀgare och vÄgar kanske inget annat. Detta kan just nu faktiskt leda till nÀstintill vÀrldskrig

3 gillningar

En av dom stora frĂ„gorna Ă€r nĂ€r man sĂ€ger ”nu rĂ€cker det, vi mĂ„ste sĂ€tta stopp för det hĂ€r”.
Ekonomiska sanktioner i all Àra, hur har det fungerat historiskt?
Nordkorea till exempel, dÀr drabbas befolkningen men inte eliten.

2 gillningar

HÄller med dig om det. Men med alla sportevenemang som drar sig ur Ryssland. Sanktioner mot Putin och oligarker. Export förbud mm sÄ mÄste det kÀnnas. Sedan borde ju egentligen Kiev redan fallit. MotstÄndet Àr kanske vÀldigt hÄrt och det Àr en helt annan sak att försvara ditt liv och vara en anstÀlld soldat som skjuter dit befÀlen pekar. Dessutom har vÀl Rysslands armé varit ute rÀtt lÀnge pÄ den sÄ kallade fredliga övningen före invasionen. Moralen kan svikta och med massiva demonstrationer i Ryssland sÄ kan de ju inte bura in alla. Putins hot mot bÄde EU och USA om kÀrnvapenkrig och direkta hot mot Sverige och Finland. DÄ kan Putin hitta pÄ vad som helst

1 gillning

Det cirkulerar ju satellit/drönarbilder pĂ„ ryska soldater som lĂ„g helt utslagna av vodka dagarna innan invasionen. Sedan kan ju det vara falska bilder. Men det finns ocksĂ„ uppgifter om ryska soldater som sĂ€ljer disel frĂ„n sina fordon till lokalbefolkningen. Även det dagarna innan invasionen.

PÄ radio sa de att av de 150-170000 soldaterna Àr det bara 25000 som kan kallas fullt ut vÀltrÀnade. Ryssarna har ju alltid haft enklare att fÄ fram volym Àn kvalitet. Hur det Àr just nu Àr det vÀl fÄ som vet, men att de har en utmaning med motivation och proffessionalitet kan man nog utgÄ frÄn. Hur lÄngt det rÀcker fÄr vi vÀl svar pÄ inom 48 timmar.

2 gillningar

SÄg en video dÀr ryska soldater som var strandade pÄ grund av slut pÄ brÀnsle blev erbjuden skjuts av Ukrainare tillbaka till grÀnsen och alla skrattade lite mitt i all misÀr. LÀgger in nÀr jag hittar den igen.

2 gillningar
4 gillningar

Processen kan vara igÄng nu om detta Àr legitimt:

2 gillningar
1 gillning

LÀste att man delat ut 18 000 maskingevÀr i Kiev igÄr