Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Sverige har hjÀlpt Ukraina i 10 Ärs tid. BÄde militÀrt och civilt

1 gillning

Det Àr sÄ djupa funderingar att jag inte vet om jag kan bidra till att föra diskussionen framÄt. Rent formellt Àr vÀl vi alliansfria i fred och neutrala i krig. Vi Àr alltsÄ inte neutrala i största allmÀnhet.

Det Àr vÀl hÀr jag inte riktigt klarar att landa ned dina tankar. Men den tanke jag har Àr att vi kan absolut stÄ upp för en nation Àven om den inte Àr perfekt. Det Àr inte ett absolut stöd, det Àr ett stöd mot ockupation. Det kan jÀmföras med om Ungern angrips av Ryssland. SjÀlvklart ska vi stÄ upp för Ungern Àven om jag tycker man kan diskutera deras inrikespolitik varje dag, hela Äret.

En helt annan tagning pĂ„ det hĂ€r Ă€r ju hur man brukar beskriva Voltaire: ”Jag delar inte din Ă„sikt, men jag Ă€r beredd att dö för din rĂ€tt att uttrycka den”. Man behöver inte alltid dela nĂ„gons uppfattningar för att försvara större vĂ€rden. I detta fall yttrandefriheten.
(Citatet Àr dock inte frÄn Voltaire, utan frÄn Evelyn Beatrice Hall 128 Är efter Voltaires död i hennes bok Voltaires vÀnner frÄn 1906)

10 gillningar

EU fryser tillgÄngar för Putin och Lavrov.

3 gillningar

Jag har en Putin-vÀn i mitt flöde pÄ Instagram. En familj som vi umgÄs med som vi vet har lite annorlunda Äsikter. Dom Àr kristna syrianer och anhÀngare till Bashar Al-Assad som Àr Putins vÀn. SÄ nu stÄr dom upp för Ànnu en diktator.
Dom Àr Àven Trump-anhÀngare och verkar ha en fallenhet för starka ledare med diktatoriska egenskaper. Dom Àr inte vaccinerade heller!:grimacing::joy:

Vi har trevligt nĂ€r vi möts men nu var det ett tag sedan eftersom det varit corona tider. Men efter nĂ„gra mĂ„nader med mĂ„nga inlĂ€gg angĂ„ende vaccinpass och nu detta vurmande för Putin kĂ€nns det lite olustigt att kanske trĂ€ffas igen. Mixade kĂ€nslor för vĂ„r vĂ€nskap. Har ni nĂ„gra kloka funderingar


Ett kukhuvud.

4 gillningar
1 gillning

Har inga rÄd att ge men jag personligen skulle aldrig kunna vara vÀn med dylik person. Har sagt upp vÀnskap för mindre.

4 gillningar

Men jag vill heller inte bara umgÄs med folk som tycker likadant. Tror det blivit en större grej nu nÀr vi inte setts pÄ ett tag utan bara ser vad som postas pÄ sociala medier.

2 gillningar

KĂ€nner man sig tveksam till vĂ€nskapen Ă€r det nog bĂ€ttre att bryta den rakt av. Är man för lĂ„ngt ifrĂ„n varandra blir det ju svĂ„rt att bibehĂ„lla den. BĂ€ttre att bryta direkt Ă€n att ha ett dĂ„ligt möte som slutar med ovĂ€nskap. Som jag brukar sĂ€ga, vi umgĂ„s inte med sĂ„ mĂ„nga men trivs riktigt bra med de vi kallar vĂ€nner. Annars Ă€r jag pĂ„ snudden till översocial nĂ€r det kommer till typ fester med okĂ€nt folk, men det Ă€r ju bara ytliga möten som man kan ha och mista.

4 gillningar

Vill inte jag heller men sÄdana ytterligheter skulle jag aldrig acceptera.
Har vÀnner som röstar pÄ SD och det Àr pÄ grÀnsen att det fungerar.

3 gillningar

Jag kan vara ganska flexibel i mitt umgÀnge. Man fÄr först skilja pÄ sak och person. Om det ÀndÄ blir lite för stor skillnad fast man ÀndÄ pÄ nÄgot bakvÀnt sÀtt uppskattar personen fÄr man sÀtta upp det pÄ kompetenshöjningskontot. Men till slut nÄr man en grÀns.

FĂ„r egen del blev en grĂ€ns nĂ€r en av hustrun mer fantastiska vĂ€nner gifte sig med en riktig men lĂ„gfrekvens rasist. Han torgförde inte alltid sĂ„ mĂ„nga synpunkter, det var inte viktigt för honom, han bara tyckte som han tyckte och det var superrasistiska uppfattningar. Och dĂ„ inte i en modern tappning utan klassisk ras-rasism. Jag varnade hustruns kompis innan de gifte sig, men vad hjĂ€lpte det
:man_shrugging:. Jag sĂ„g till att jag inte trĂ€ffade dem ganska snabbt. De har nyss skilt sig till min stora glĂ€dje.

3 gillningar

3 gillningar

MAn kaƄ se en lĂ€ngre kedja av pĂ„frestningar. Först var det Eurokrisen, sedan kom flyktingkrisen, Corona och nu Ukraina. Det Ă€r inte ofta moderna samhĂ€llen tvingas möta sĂ„ mĂ„nga kriser pĂ„ rad.

3 gillningar

Vi har vĂ€nner med alla möjliga Ă„sikter
 de vet var jag och frun stĂ„r och tar aldrig sina Ă„sikter med sig.

Vi har alla vÀldigt trevligt ihop.

6 gillningar

Skönt, nu lÀr det snart vara över :laughing:

3 gillningar

Ukrainsk stridsvagn. Visades det pÄ Aktuellt?

Vilka andra moderna samhÀllen jÀmför du med? :wink:

Även om USA har haft sina problem sĂ„ följer de inte exakt denna kedja. Sedan finns det flera, Australien, Kanada m.fl. :smiley:

Det mesta du listade har haft global pÄverkan, om Àn i varierande grad.