Om en internationell domstol skulle fÄ tag i de skyldiga sÄ i praktiken ja
Ă
tala kan man ju göra, men tror inte de dyker upp i ICC, Haag ![]()
Otroligt, utdrag nedan. LĂ€nken har hela artikeln
NÀr plutonen kom fram till en skogsdunge i Luhansk-omrÄdet strax före gryningen den 2 november beordrades mannarna att börja grÀva skyttegravar. Problemet var bara att hela plutonen pÄ drygt 30 man hade tvÄ spadar. DÀrför började en del soldater grÀva med sina bajonetter, andra med bara hÀnderna.
I gryningen började den ukrainska sidan beskjuta den ryska plutonen med Grad-raketer och granatkastare. Ingen moteld kom frÄn den ryska sidan.
â Vi hade grĂ€vt vĂ„r egen grav och lĂ„g dĂ€r och blev beskjutna i Ă„tta timmar, sĂ€ger Agafonov.
NĂ€r plutonen fick kontakt med befĂ€let och sade âvad ska vi göra â förstĂ„r ni att det hĂ€r rena avrĂ€ttningen?â blev svaret bara âsitt kvarâ. Hur mĂ„nga som dog pĂ„ platsen vet inte Agafonov. Men det var minst tio.
Detta undrar man ju om det Àr sant
Utdrag och lÀnk sist
Video of recently-captured Russian soldiers seems to underline this point, with the men complaining they were shelled by their own side for three days straight.
En video pÄ samma Àmne, undrar med om det Àr sant
Tydligen sÄ fanns dÀr tre ryska försvarslinjer utanför Svatove. Första linjen attackerade Ukrainska militÀren men mötte hÄrt motstÄnd och vÀnde tillbaka. DÄ trodde andra linjen att det var fienden och öppnade eld pÄ sina egna........
Sen gammalt, detta har vi vÀl redan gÄtt igenom i trÄden. Det Àr ryssarnas plan. VÀnder du sÄ Àr du död. Stalin-style.
För mÄnga Är sedan lÀste jag en artikel om hur soldater dör i krig genom historien. Ganska vÀlkÀnt Àr ju att sjukdomar ofta dödade fler Àn vad fienden gjorde fram t.om. 1:a vÀrldskriget. Sedan blev bÄde allmÀn sjukvÄrd/hygien bÀttre samt att fÀltsjukvÄrden förbÀttrades. Men fortfarande hÀvdade denna artikel att vÀldigt mÄnga dör helt i onödan. Den enda siffra jag kommer ihÄg var att 10% av de amerikanska soldaterna som dog i Vitnamnkriget dog pga av eldavbrott pÄ deras handeldvapen(M16). Dessutom fanns nÄgot annat konstruktionsfel pÄ M16 initialt som gjorde att det rök mycket eller sköt ut gaser nedÄt(jag kommer inte ihÄg) som gjorde att fienden sÄg var skytte var nÄgonstans.
Artikeln summerade att det var förskrÀckande mÄnga dog av annat Àn fiendens eld. Och man kan ju tÀnka sig att Ryssarna Àr i sÀmsta ligan. Men man kanske inte ska överdriva siffrorna?
Intressant avsnitt om Putins kÀrnvapenhot. FrÄn Sverigesradio/Ekot
Radiokorrespondenterna Ryssland Àr riktigt bra. Nu ska jag tyvÀrr gÄ och lÀgga mig, men den dÀr lyssnar jag pÄ imorgon.
Det behövs inte. Det rÀcker med att de sprÀnger dammen som ligger uppströms. LÀr göra betydligt mer skada Àn ett taktiskt kÀrnvapen och de slipper riskera eskalering till kÀrnvapenkrig. Win win.
Nja, visst blir skadorna stora om dammen sprÀngs fast taktiska kÀrnvapen har en kraft upp till 170 kiloton, Hiroshima hade 15.
Trodde sjÀlv taktiska kÀrnvapen inte var speciellt farliga mer Àn för staden dÀr de anvÀnds fast efter att ha hört Radiokorrespondenterna Ryssland om Putins kÀrnvapen sÄ Àr det en vanlig missuppfattning.
Det lÀr inte smÀlla av en taktisk stridspets i den högra skalan med risk för deskalering, och nedfall i Belarus eller Ryssland. Vill man visa en poÀng och minimera civila döda sÄ kan man smÀlla av nÄgot pÄ 1 kiloton som ett smakprov. Alla vet att de har grövre saker.
Ja nu Àr det dock en flod mellan till resten. Blir intressant att se hur det gÄr framöver.
Himars nÄr vÀl andra sidan?
Ja fast vilken utrustning har Ryssland pÄ andra sidan? BM-30 Smerch möjligen:
Det lÀr visa sig.
Stora fina lastbilar Àr ett enkelt mÄl för HIMARS ![]()
Om det ens finns nĂ„gra stora fina lastbilar kvarâŠ.
HIMARS beroende pÄ ammunition kan nÄ upp till 480 km
Ukraina har byggt massor av decoy HIMARS för att lura Ryssland
Jag har ocksÄ funderat pÄ det dÀr med att stÄ pÄ andra sidan floden och skjuta artilleri. Det kan vÀl bara vara Ryssarna som Àr sÄ tokiga? De lÀr ju bli bortsprÀngda inom nÄgon vecka? DÀremot kan de ju skjuta pÄ lÀngre avstÄnd, men dÄ har "andra sidan floden" ingen betydelse.
Sedan har tydligen hela Chersonfronten kollapsat och det var ingen listig plan som lÄg bakom retrÀtten. Man kan funderar pÄ varför de gjorde det sÄ publikt med TV-sÀndning och allt?
Dessutom gÄr det massa rykten om att Putin inte synts till pÄ nÄgra dagar och att en statskupp Àgt rum. Men det Àr ju inte första gÄngen dessa rykten kommer igÄng sÄ fort Putin inte synts pÄ ett par dagar.