Invasionen av Ukraina đŸ‡ș🇩 (2022)

Eller att de redan haft grupper som trÀnat pÄ dem i Europa eller US? Jag har funderat pÄ hur de kan vara sÄ himla snabba pÄ att sÀtta upp förband med ny materiel. Kanske Àr det sÄ att de trÀnas i förvÀg?

1 gillning

Troligtvis. Till och med Svenska soldater har utbildat Ukrainska militÀren i England pÄ hemlig ort. SÄ de utbildar sÀkert i förvÀg kontinuerligt

Troligen Àr det sÄ. LÀr visa sig de nÀrmaste veckorna.

nej utbildningen för basic operation av patriot Àr 2 veckor. Man kan sÀkerligen sÀnka den utbildningtide en aning.
Du fÄr komma ihÄg att militÀr matriel byggs för att vara sÄ lÀtt att anvÀnda som tÀnktbart möjligt. Kom ihÄg att IQ nivÄn sjunker drastiskt vid stress, tröttsamhet etc.
Den normala utbildnings tiden för patriot Àr 13 veckor. Men i den utbildningen ingÄr vÀldigt mycket annat.

Att det Àr 100 personer som opererar ett batteri stÀmmer inte riktigt heller. Om du ska ha 24/7 och snabb omladdning och logistik runt det.. sÄ JA dÄ behöver du nog mer Àn 100personer om jag ska vara Àrlig.

edit: Nej det finns inga nato trupper i Ukrainska uniformer.

6 gillningar

Finns dock polacker i Ukraina. Ryssarna har hört radiotrafik pÄ polska. Fast det Àr vÀl frivilliga, men de kommer frÄn ett Nato land.

Lite info om Patriot:

efter >14Är i USMC sÄ Àr jag vÀl insatt i hur Patriot fungerar

4 gillningar

Brittiska specialförband har varit framme vid fronten(inser nu att ordet uniform kan ha betydelse). Vet inte i vilka uniformer. De var dÀr officiellt för att skydda ambassadpersonal. Men försvarsdepartementet har medgett att de varit vid fronten. Dock utan att strida enligt samma uttalande.

2 gillningar

... med betoning pÄ uniform.

2 gillningar

Verkar som om Rysslands offensiv mot Bakhmut avtar nÄgot. Wagner har ju trots höga förluster fortsatt och fortsatt. Tror Bakhmut har blivit en symbol för dem.

2 gillningar

En del prat om fredsförhandlingar:

PÄ slagfÀltet vid Bachmut stÄr det rÀtt stilla:

Jag kan inte förstÄ hur UN har gjort reglerna för Permanent medel i sÀkerhets rÄdet?!. Man tycker att de borde gjorde en Apendex som sÀger: "Om en Permanent medlem i UN gör agression mot annat erkÀnt land upphör medlemskapet."

Ja dÄ skulle USA ocksÄ Äkt ut... so be it. Att ha nÄgra som sitter permanent i ett sÀkerhetsrÄd med Veto rÀtt kÀnns....lite...dumt

3 gillningar

Det var vÀl enda sÀttet att fÄ till en organisation som FN efter andra vÀrldskriget?

3 gillningar

SÀkerhetsrÄdet har helt och hÄllet spelat ut sin roll i och med att skithÄlslÀnderna Ryssland och Kina sitter med i det. Tillsammans har det mer liv pÄ sina samveten Àn de bÀgge vÀrldskrigen sammanlagt under 1900-talet. Nu har bÀgge aggressiva imperalistiska planer för att kuva grannstater och vÀrlden i stort.

FN Àr ett djÀvla skit, men Àn sÄ lÀnge det bÀsta vi har och som har kunnat accepteras. Under en period av mitt liv hade jag ett jobb som gjorde att jag var pÄ ganska mÄnga möten i FN-systemet. Det var helt Àrligt ganska frustrerande mÄnga gÄnger och vid nÄgot möte gick vÀl det inte riktigt att dölja.

Efter mötet sa en Àldre svensk diplomat att jag kanske skulle tÀnka pÄ att det Àr bÀttre att vi sitter i FN och pratar Àn arv vi Àr ute pÄ slagfÀltet och krigar med varandra.

7 gillningar

Kherson har hamnat i fokus igen. Ryssland bombar staden till ruiner i princip:

1 gillning

HÄller Ryssland pÄ att fÄ slut pÄ missiler? GÄrdagens attack dÀr Ukraina lyckades skjuta ned mer Àn 80 procent visar att de tillverkades i höstas. Vissa tror att Ryssland anvÀnde flera mÄnaders lager igÄr.

Ukrainska offensiv mot Kremina stannade av pÄ grund av dÄligt vÀder

Det Àr nog kÀnnbart för Ryssland med att skjuta sÄ mÄnga missiler:

Men samtidigt grÀver de ner sig sÄ om Ukraina gÄr pÄ offensiven blir det vÀldigt kostsamt:

3 inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: Invasionen av Ukraina :ukraine: