Invasionen av Ukraina 🇺🇦 (2022)

Eller att de redan haft grupper som tränat på dem i Europa eller US? Jag har funderat på hur de kan vara så himla snabba på att sätta upp förband med ny materiel. Kanske är det så att de tränas i förväg?

1 gillning

Troligtvis. Till och med Svenska soldater har utbildat Ukrainska militären i England på hemlig ort. Så de utbildar säkert i förväg kontinuerligt

Troligen är det så. Lär visa sig de närmaste veckorna.

nej utbildningen för basic operation av patriot är 2 veckor. Man kan säkerligen sänka den utbildningtide en aning.
Du får komma ihåg att militär matriel byggs för att vara så lätt att använda som tänktbart möjligt. Kom ihåg att IQ nivån sjunker drastiskt vid stress, tröttsamhet etc.
Den normala utbildnings tiden för patriot är 13 veckor. Men i den utbildningen ingår väldigt mycket annat.

Att det är 100 personer som opererar ett batteri stämmer inte riktigt heller. Om du ska ha 24/7 och snabb omladdning och logistik runt det.. så JA då behöver du nog mer än 100personer om jag ska vara ärlig.

edit: Nej det finns inga nato trupper i Ukrainska uniformer.

6 gillningar

Finns dock polacker i Ukraina. Ryssarna har hört radiotrafik på polska. Fast det är väl frivilliga, men de kommer från ett Nato land.

Lite info om Patriot:

efter >14år i USMC så är jag väl insatt i hur Patriot fungerar

4 gillningar

Brittiska specialförband har varit framme vid fronten(inser nu att ordet uniform kan ha betydelse). Vet inte i vilka uniformer. De var där officiellt för att skydda ambassadpersonal. Men försvarsdepartementet har medgett att de varit vid fronten. Dock utan att strida enligt samma uttalande.

2 gillningar

... med betoning på uniform.

2 gillningar

Verkar som om Rysslands offensiv mot Bakhmut avtar något. Wagner har ju trots höga förluster fortsatt och fortsatt. Tror Bakhmut har blivit en symbol för dem.

2 gillningar

En del prat om fredsförhandlingar:

På slagfältet vid Bachmut står det rätt stilla:

Jag kan inte förstå hur UN har gjort reglerna för Permanent medel i säkerhets rådet?!. Man tycker att de borde gjorde en Apendex som säger: "Om en Permanent medlem i UN gör agression mot annat erkänt land upphör medlemskapet."

Ja då skulle USA också åkt ut... so be it. Att ha några som sitter permanent i ett säkerhetsråd med Veto rätt känns....lite...dumt

3 gillningar

Det var väl enda sättet att få till en organisation som FN efter andra världskriget?

3 gillningar

Säkerhetsrådet har helt och hållet spelat ut sin roll i och med att skithålsländerna Ryssland och Kina sitter med i det. Tillsammans har det mer liv på sina samveten än de bägge världskrigen sammanlagt under 1900-talet. Nu har bägge aggressiva imperalistiska planer för att kuva grannstater och världen i stort.

FN är ett djävla skit, men än så länge det bästa vi har och som har kunnat accepteras. Under en period av mitt liv hade jag ett jobb som gjorde att jag var på ganska många möten i FN-systemet. Det var helt ärligt ganska frustrerande många gånger och vid något möte gick väl det inte riktigt att dölja.

Efter mötet sa en äldre svensk diplomat att jag kanske skulle tänka på att det är bättre att vi sitter i FN och pratar än arv vi är ute på slagfältet och krigar med varandra.

7 gillningar

Kherson har hamnat i fokus igen. Ryssland bombar staden till ruiner i princip:

1 gillning

Håller Ryssland på att få slut på missiler? Gårdagens attack där Ukraina lyckades skjuta ned mer än 80 procent visar att de tillverkades i höstas. Vissa tror att Ryssland använde flera månaders lager igår.

Ukrainska offensiv mot Kremina stannade av på grund av dåligt väder

Det är nog kännbart för Ryssland med att skjuta så många missiler:

Men samtidigt gräver de ner sig så om Ukraina går på offensiven blir det väldigt kostsamt:

3 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Invasionen av Ukraina :ukraine: