Installera plafond från Hue

Något vi länge tänkt göra men aldrig blivit färdiga till är att sätta upp en plafond i kökstaket för att få lite mer ljus. Nu har jag dock köpt en Philips Hue Enrave som ska monteras upp och anslutas.

Jag har nog faktiskt aldrig hållit på med att installera en hel armatur tidigare så man känner sig lite som att man har tummen mitt i näven men får jag lov att göra det själv? Om så, hur gör man egentligen? Manualen som följde med var ju inte direkt supertydlig, kan jag tycka.

Instruktion : https://www.assets.signify.com/is/content/Signify/8dcd81d5330d4b399797ad4000c8b148

Så här ser sedan vår befintliga kontakt ut i taket :

Tips och råd emottages tacksamt :blush:

Köp en sån har, så är det smidigt ta ner lampan sen när du målar om.

https://www.byggmax.se/lamppropp-för-sladd-2-pol-sidoinföring-jordat-p295715?gclid=Cj0KCQjwn9CgBhDjARIsAD15h0CM3VQLC5kxaVGEwl3RTZLK1bsJdG7d7LPMdKXv5VGAjhazFUS4jTcaAoHYEALw_wcB#913=57713

2 gillningar

Får det plats med kontakten i armaturen är ju @Peterboxy s förslag vettigt tänker jag.
Jag hade köpt lamppropp med kabel i så fall, så kan du ansluta de kablarna i armaturen bara.

Var noga med att ansluta jorden enligt steg 4 i instruktionen, armaturen ser inte ut att vara dubbelisolerad, så den måste jordas.

2 gillningar

Är taket av betong? Tipsar isf om att låna en bra slagborr.

Följer du instruktionen blir det fast installation som du inte får göra själv.
Gör du istället den sämre och mindre säkra installationen med lampropp som de andra länkar så är det helt ok.

Byråkrati när det är som bäst :stuck_out_tongue:

2 gillningar

Jag tänker ju att man kanske låter denna ligga utanför själva plafonden, den får sannolikt inte plats i den.

Är inte helt med på steg fyra där, ska jord-kabeln på något sätt sättas fast i denna skruven på bilden?

Där är det inga problem, äger en Hilti-borr som går fint :slight_smile:

Vad gör det sättet till ett sämre sätt? Och vad är det som blir mindre säkert?

Ser ut att vara en krok i taket redan. Har plafonden upphängning för krok?

I praktiken är det nog lika säkert men det är ju en kontakt till som kan glappa om inte annat.
Poängen var att man får göra en skarvkontakt men inte koppla direkt, vilket är rätt fånigt :slight_smile:

Det ser inte ut som att du har jord i taket?
Eller är det en tredje ledare där?

Spontant så borde vara dubbelisolerad, ha denna symbolen.
bild

Om den är det räcker det med ett ojordat sladdställ

Lamputtaget i taket är jordat och man ser en gulgrön där halvt övermålad vit, men man kan inte vara säker utan att mäta.
Men där slutar mina tipps då jag känt mig tillrättavisad en gång av Direktörn när jag gett tipps om behörighetskrävande arbeten i en tidigare tråd. :nerd_face:

Det du kommer att behöva göra är att montera bort kroken. Av med kontakten. Grön gul ledaren ska är jord och den sätter du där den skruven är som har symbolen
bild
Den kabel bör helst vara längre än de andra så att den släpper sist om lampan skulle ramla ner.
Blå är neutral och ej strömförande.
Sen är det svart eller brun för fasen. Den är strömförande så slå av säkringen innan du ger dig på det där projektet.
Blå i den ena och svart/brun i den andra
Och som sagt gröngula ledaren i den där skriven vid sidan av. Se till att tvinna koppartråden innan du skruvar fast dem.
Efter du skruvat så ska ingen koppartråd synas och du ska kunna dra i dem utan att de lossnar.

Givetvis förutsätter det att kablarna är korrekt dragna från början och det blir som det tidigare sagts i tråden en fast installation som endast en behörig elektriker får göra.

Sen kan det vara bra att veta vilket håll ledningarna är dragna i taket då du måste borra för att få upp lampan.

Finns sån här att köpa. Tog första bästa nu, finns billigare. Tänk på att ha en belastning på när du testar. Dvs en lampa inkopplad och att den är strömsatt/lyser.
https://www.clasohlson.com/se/Bosch-Universal-Detect,-digital-multidetektor-med-ljus/p/41-1515

Att uttaget är jordat säger ingenting.
Och man kan inte lita på färgen på kablarna.
Är det bara två ledare där så är det inte jordat.
Men en kanske är gömd bakom färgen.

Fast man ser ju tre ledare där. Och den elektriker som använt gröngul till ledare finns inte.

1 gillning

den gröngula för du in mellan skruven och den lilla väggen på vänster sida så dras den åt. Där är det ok att kopparkabel syns

Kanske, jag säger inte att det är det ena eller andra utan att han ska kolla så han är säker.

Och en elektriker kanske inte gör det men har man inte byggt huset själv så vet man inte vad för dumheter tidigare ägare gjort.
Gäller även lägenheter.

Fast i lägenhet så är det ju ingjutna rör kablarna ligger i. Har svårt att tänka mig att något skulle ha varit där och dragit om de kablarna och dessutom installerat dem felaktigt

Är armaturen dubbelisolerad ska man inte försöka jorda den

Försöka jorda den? Det sitter ju en jordningspunkt i den och han har jordkabel?
Då hade ju jag jordat den iaf.

Han har ju inte svarat på om den är dubbelisolerad eller ej.