Installera plafond från Hue

Om den var dubbelisolerad så hade den väl inte haft jordningspunkt?

Från installationsbeskrivningen.

Då är den inte dubbelisolerad.

1 gillning

Missade att manualen var bifogad :melting_face:

Jo du har rätt men tycker mig se även en blå och brun och skrev att man inte kan vara säker utan att mäta.

1 gillning

Du är medveten om att det finns massor med gamla villor som är ombyggda till lägenheter tex?

Absolut, men vill minnas att @zinned bor i Malmö vilket i sig inte innehåller allt för många sådana hus du beskriver. Men det var kanske fördomsfullt av mig.

1 gillning

Ingen aning, jag utgår från en bild på en delvis övermålad kabel som sticker ut ur ett tak :slight_smile:

Det behöver ju inte vara en elektriker som kopplat proppen. :joy::joy::joy:

Om du visste hur många "elektriker" som kopplar sina släpvagnskontakter efter Lucas anvisningar. :joy::joy::joy:

2 gillningar

Wow, här har massor av kunniga svarat när man varit borta :slight_smile:

Ja, där är en krok i taket och nej, plafonden är inte ämnad att hänga på krok. Jag tänker att om man använder en lamppropp så kan jag ha den ansluten till befintligt uttag utanför plafonden och sedan bara ha ledarna in under. Kroken får då också vara kvar utanför plafonden som i sin tur borras upp.

Summa summarum så tolkar jag det som att man ändå bör låta en elektriker hantera detta? Dels för att kolla så alla ledare är vad de utger sig för att vara samt att göra så det blir rätt? Jag tänker, som någon nämnde tidigare att det kanske är bra att använda lamppropp även om man anlitar elektriker för att det ska vara enkelt att ta med lampan vid flytt. Vi har dessutom en önskan om att ersätta en ramp med spotlights i hallen med en liknande med som har GU10-lampor (som nuvarande inte har) och i så fall låta elektriker sköta det samtidigt.

Vad tror ni, är det korrekt uppfattat?

Eller det finns annan information som jag kan bidra med som förändrar saken?

Är du osäker på hur du ska göra det, låt bli. Då är det bättre att låta någon som är proffs på det göra det istället. Monterade upp en liknande Hueplafond för ett tag sedan och det är egentligen inga konstigheter.

3 gillningar

Nej, jag tror heller inte att det är några konstigheter. Samtidigt är sambon på mig om att jag ska ge fan i att göra det själv. Skulle jag göra det och det går åt pipsvängen så ja…dumt. Happy wife, happy life och allt det där.

1 gillning

Men ska du montera den så gör det utan synlig kontakt. Det är inte svårt att återställa efter.

2 gillningar

Nja, ska kontakten kapas och ledarna ska kopplas direkt i plafonden (dvs man skippar lampproppen helt) så får jag inte göra det själv. Dessutom måste då elektriker anlitas igen när den ska tas ner vid flytt.