Inspiration vardagsmat

Ett ”knep” är att när jag gör bolognese så gör jag på ett kilo färs. Hälften fryser man in och kan användas till lasagne vid senare tillfälle. Tar inte längre tid att göra 8 än 4 portioner :nerd_face:

3 gillningar

Soppor är bra vardagsmat.
Vi brukar köra denna spenatsoppa
Spenatsoppa

Eller denna blomkålssoppa men skippar tryffeln
Blomkålssoppa

2 gillningar

Stekt blodpudding med stekfläsk och rårörda lingon är en klassiker :smiling_face_with_three_hearts:

4 gillningar

Jag och sonen älskar blodpudding och lingonsylt. Ibland med bacon eller stekfläsk och ibland med vitkål/lingon.

3 gillningar

Jag med mina ickerecept… Kroppkakor med smält smör. Går blixtsnabbt, är dessutom extremt enkelt. Som att koka ägg…:smiley:

2 gillningar

Ge exempel på kroppkaksrecept då :sweat_smile:

Ska tilläggas att det är varmluftsugnat fläsk, man orkar inte stå i stekoset från fläsket :nerd_face:

  1. Gå in på ICA eller COOP och köp
  2. Åk hem
  3. Klipp upp påsen
    4 Lägg i kastrull och koka i 10 minuter.
    :sweat_smile:

Men om du gör blodpudding kan jag nog baka en kroppkaka eller två…:laughing:

2 gillningar

Är det @Stefan_Sandstrom som varit din mentor? :joy::joy::joy:

1 gillning

@Stefan_Sandstrom hade vare sig hunnit sätt potatisen eller dödat grisen innan mina kroppkakor var uppätna…:joy:

6 gillningar

Man får ju ge honom kredd för sin tålmodighet. :joy:

2 gillningar

… känner att denna tråd inte är för mig

2 gillningar

Hur har du tid att laga mat varje dag?. Jobbar du hemma?
Själv är mitt kylskop tomt. Frysen är full med mat som behöver 10minuter i micro eller stekpanna

1 gillning

Sådana är jag stor förbrukare av!.
En bit lax, såsen, ugnen, ät.

1 gillning

Nänä, köper GeGes :sweat_smile:

Vi kör matkasse sen några år tillbaka, först ICA, sen Hello Fresh och nu Marley Spoon. Skönt när någon bestämmer vad man ska laga även om jag ofta skarvar och ändrar lite i deras recept. Sen behöver man ju ändå ytterligare enkla goda recept att ha till andra dagar.

1 gillning

Marley Spoon har jag aldrig hört talas om. Kanske värt att testa. :+1:t3:

1 gillning

Liknande Hello Fresh med många rätter att välja på varje vecka. Efter typ 18 månader med Hello Fresh började det bli rätt mycket samma rätter så kul att byta. Ungefär lika bra tycker vi, möjligen är Marley Spoon lite mer “lagande från grunden” än Hello Fresh.

1 gillning

Nejdå jag reser mycket i jobbet. Men har matlagning som intresse.

2 gillningar

Denna är väldigt enkel. Skippar kålen och skivar enbart några körsbärstomater istället så spar man tid.
Pasta med salsiccia-fräs

2 gillningar