Inspiration vardagsmat

Vi startar en tråd med inspiration vardagsmat.
Lägg upp dina favoriter här.
@xms67

2 gillningar

Fiskgratäng med potatisstomp 4-5 portioner
6 hg torskfilé/kolja
1 purjolök
3 tomater
1 dl grädde
3-4 dl mjölk
0,5-1 dl mjöl
50-ish gram smör
9 hg potatis
1 citron

Ugn på 200 grader
Salta och peppra fisken och lägg i en ugnsform.
Skiva purjolöken och skär tomaterna i mindre bitar, lägg på fisken och krydda med vad du känner för (basilika och timjan funkar bra)
Sås:
Smält smör i en kastrull och vispa ihop med mjöl, tillsätt grädde och mjölk, sjud till en “lagom” tjocksås
Riv skalet från citron och pressa saft från halva citron, ha i såsen och smaka av med salt och peppar.

Slå såsen över fisken och in i ugnen i 20-25 minuter

Skala och koka potatisen.
Mosa/krossa med en visp/stomp och blanda ner smör, salt och peppar, tillsätt lite mjölk för att binda ihop

11 gillningar

Bra idé! Ska också fylla på.

3 gillningar

Alltid bra med tips på enkla och snabba maträtter.

En av våra go-to’s är en enkel laxpasta.

2 portioner
1 paket färsk pasta
1 paket kallrökt lax
1 rödlök
1 burk creme fraiche
Soja
Salt och peppar

  • Koka up vatten till pastan
  • Finhacka rödlöken och stek tills den mjuknar något
  • Rör i creme fraiche
  • Smaksätt med salt peppar och soja
  • Låt puttra ihop något
  • När pastan är nästan färdig vänt i grovt skuren rökt lax så den får bli lite varm
9 gillningar

En annan grej vi gör rätt ofta är tonfisk. ICAs frysta vita är bra prissatt och av helt ok kvalitet. Superenkelt när den bara ska stekas någon minut per sida.

Till det gör vi en kall nudelsallad:

  • Någon typ av nudlar
  • Tärnad gurka
  • Vårlök

Dressing:

  • Soja
  • Sweetchili
  • Sesamolja
  • Vinäger
  • Olja
  • ev. Honung
  • ev. Ingefära
4 gillningar

Strålande initiativ.

Mitt första bidrag är så enkelt att det knappt är ett recept.

  • Enkelt, kött, fläsk eller kyckling.
  • 2 paprikor göra i olika färger
  • 1 lök
  • 1 vitlöksklyfta(mer om man gillar)
  • Lite riven ingefära(kan avstås)
  • Soya
  • Någon asiatisk sås efter smak och tillgång.
  • Som extra kan man ha i broccolibuketter

Skär allt i lagom stora bitar och woka. Smaksätt med soya och asiatisk sås efter smak.

Vi kör ofta quinoa till detta, men ris eller inget alls fungerar.

Man kań skära i lite potatis, morötter eller andra grönsaker man gillar eller har hemma.

6 gillningar

En vardagsfavorit
Korv i ugn, Tom Sjöstedt

2 gillningar

Bra tråd! Hade varit ännu bättre om man anger ungerfär hur lång tid rätten tar att laga :smiley:

2 gillningar

Rimligt. Skulle säga att båda mina bidrag så långt tar 15-20 minuter max.

2 gillningar

Alla mina recept som kommer publiceras här tar ungefär dubbelt så lång tid som jag räknar med…:relaxed:

4 gillningar

Ungefär som när man renoverar i hemmet. Dubbelt så dyrt och dubbelt så lång tid :slightly_smiling_face:

2 gillningar

Denna är en vardagsfavorit hemma hos oss. Mycket hackande, men jag brukar köra ingredienserna ett par omgångar i en lökhackarbehållare med dragfunktion och då tar det inte många minuter att få färdigt maten. :slight_smile:

3 gillningar

Återigen något som knappast är ett recept, men ett tips. Abbas gratängsåser är riktigt goda, inte minst dill och räkor.

Man tar valfri fisk, vi kör lax, torsk eller sej. Salt på fisken, häll över såsen och jag gillar lite chiliflakes på såsen och så in i ugnen. Quinoa, bulgur eller ris.

5 gillningar

Kan hålla med om att de är klart godkända som snabb vardagsmat. Kryddar man upp de lite själv så blir de ännu bättre :slightly_smiling_face:

Såsen jag nämner i mitt recept ovan tar typ 10 min, lätt värt det

Kan tänka mig det, hemlagad är ju ändå hemlagat. Men ibland(ofta🙄) är det ju skönt att bara klippa av hörnet och vips så har man en god sås.

Här är en av favoriterna här hemma. Morots- och halloumibiffar.
Receptet hittade vi först på Nadjas kitchen under en av våra Vikväktarperioder... Texten nedan kopierad därifrån. Jag gör två avsteg från instruktionen, jag blöter inte händerna (går bra ändå) och jag väger smeten och väger upp biffarna istället för att använda ett mått.

Till 8 stycken biffar behöver man:

250 gram morötter

200 gram halloumiost

2 ägg

3/4 dl ströbröd

1-2 tsk chilipulver (eller 1 tsk chiliflakes)

svartpeppar

Gör så här:

Sätt ugnen på 250 grader.
Skala morötterna.
Riv morötterna och halloumi grovt på ett rivjärn.
Blanda morötter, halloumi, ägg, ströbröd, chilipulver och svartpeppar i en skål. Smaka eventuellt av med lite salt men halloumi brukar vara salt nog.
Forma till 8 biffar. Jag använde mig att ett ½-deciliter mått och det blev precis 8 biffar. Blöt händerna för att biffarna inte ska fasta när du formar dem.
Lägg biffarna på en bakpappersklädd plåt och pensla eventuellt med lite matolja ovanpå om så önskas.
Ställ in i mitten av ugnen 15-20 minuter, tills biffarna får fin färg.
Servera med en kall kräm, bulgur/couscous och sallad.

Vi brukar äta dem med couscous eller göra hamburgare, det blir kanonbra.
Tidsåtgång för tillredning av biffarna, ja kanske 10 minuter. Couscous fixar man ju lätt under tiden biffarna är i ugnen, brukar slänga i en buljongtärning i vattnet för att få lite mer smak. Gör en sås eller rör ned lite persillade i creme fraiche och ha till. Vill man göra hamburgare så går det ju snabbt att tina upp bröd från frysen om man inte har i skafferiet. Pommes funkar att köra på en separat plåt samtidigt som biffarna.
Goda att ha i matlåda dagarna efter också.

4 gillningar

Här ett alternativ om jag verkligen inte vill göra nån form av förberedelser, bara häva ner allt i en form.

Tortellinigratäng
500 g färsk tortellini valfri fyllning
2 förpackningar Kelda pastasås valfri smak
125 g mozzarella
Pinjenötter

Sätt ugnen på 225 grader.
Häll tortellinin och pastasåsen i en smord ugnsfast form.
Bryt mozzarellan i bitar och fördela över.
Strö över pinjenötter.
Gratinerad i ugn tills mozzarellan fått lite färg, ca 20 minuter.

En variant på ett recept från Ica

2 gillningar

Ugnspannkaka med äpple och eldost/grilloumi
2 äpplen (gärna svenska, Ingrid Marie eller Aroma)
1 paket eldost/grilloumi (huvudsaken är att den är svensk)

Skär äpplen och ost i kuber. Sprid ut i ugnsform.
Sen kör man detta recept minus socker
Grundrecept ugnspannkaka

4 gillningar