Inget eget godis på Filmstaden

Kom precis hem från bion och det är fan ingen billig historia längre. 440 spänn för biljetter, 200 spänn för två stora läsk och popcorn och sen som grädde på moset gick parkering av bil på 200:- (mall of Scandinavia)

6 gillningar

Får en att inse hur billigt Netflix är (trots prishöjning).

6 gillningar

Det drabbar ju ingen fattig. :joy::joy:

Och tystnaden! Någon bakom oss tyckte det var en bra idé att ta med en nyfödd bebis. Så första 45 minuterna bestod av barnskrik tills de tillslut gav upp.

Nyfödd bebis borde stått högre på prioritetsordningen att förbjuda än att man tar med sig en påse godis.

8 gillningar

Minst sagt!

Jag kollade senaste fantastiska vidunder filmen på filmstaden i fredags. Jag hade valt plussätena (extra benutrymme). Men det hindrade inte från att de två 20+ åriga tjejerna bakom satt och sparkade i ryggen hela filmen. Även efter att jag bett dem att inte göra så. Måste vara extra trångt i stora salongen i Lund :thinking:
Men nästa gång tar jag och bokar sätena FRAMFÖR plussätena.

Servering vid stolarna skulle vara en sådan sak

Det ger ju bio hazard en helt annan innebörd. :joy::joy::joy:

Du får boka platserna bakom också för en VIP-upplevelse.

Japp, måste ju ha någonstans att ställa popcorn hinkarna. :joy::joy:

Hade de tagit detta beslut för ett år sedan hade ingen brytt sig…

De har ingen rättighet, mig veterligen, att visitera någon. Det är ju vad som krävs om de ska kunna hålla detta men de säger ju själv att det inte kommer ske.
Så, deras förbud ligger i konsumtionen av medhavd dryck/snacks, inte att man har det med sig. Jag kan alltså ha ryggsäcken full av godis men det säger ju inte att jag kommer konsumera den under filmen.

Skulle vilja se dem kräva att få se innehållet i min ryggsäck när jag kommer till bion :slight_smile:

Det kommer nog inte att ske men skulle kunna vara möjligt. Ska du på konsert eller fotbollsmatch har de ju rätt att visitera dig, vill du inte det så kommer du ju inte in. Det är ingen mänsklig rättighet att få gå på bio och känner man sig kränkt vid visitation så är det ju bara att knalla vidare. De kan ju sätta upp dessa regler om de önskar, sen att de troligtvis förlorar en massa kunder bestämmer de ju själv.

4 gillningar

https://www.funstuff.se/produkt/olmagevaska

För den seriösa smugglaren av godis och läsk.

1 gillning

Absolut, på samma sätt jag kan ha med mig snacks till restaurangen.
Det jag menar är att de säljer upplevelsen av att få se en film tidig, uppleva det med enormt ljud och stor bild och se tillsammans med andra människor. Om de vill att deras specifika dryck och snacks ingår i den upplevelsen så tycker jag att det är upp till dem. Givetvis kan jag önska mer av en upplevelse. Men det är inte riktigt min rättighet att ändra på. Men det är min rättighet att få gå hem och se en annan film tillsammans med en ost- & charkbricka, en kall tuborg och en 6a stolichnaya.

@xms67 Jag kan se vissa fördelar, även om det är andras nackdelar. Jag slipper att personen bredvid mig sitter och mular in godis i en smackande mun under två och en halv timmes tid, jag slipper personen som har med sig en chipspåse in och sitter och prasslar, jag slipper lchf-dietisterna som sitter med ”snacks” som stinker. Jag slipper ungar som kastar bort sina popcorn på andra i salongen.

Det jag landar i är alltså att filmstaden gör det bättre för en grinig gubbe att gå på bio.

I regeringsformen första paragraf står det att “all offentlig makt utgår från folket.” Det är en klok formulering som lägger grunderna för demokratin. Men folket kan inte bestämma om allt så man skriver också i första paragrafen, “Den förverkligas genom ett representativt och parlamentariskt statsskick…”

Det senare betyder att våra politiker fattar beslut åt oss efter att vi har valt dem. Men när politikerna ska fatta beslut är det klokt för dem att minnas hur paragrafen inleds. Jag brukar säga att det finns tre nivåer av motstånd, först har vi de som är emot ett beslut, men där det ändå inte spelar så stor roll att de personerna bryr sig nämnvärt efter att beslutet har fattats. De ändrar inte sitt sätt att t.ex. rösta även om beslutet gick emot dem. Sedan har vi motståndarna som om beslutet går emot dem lever frågan även efter fattat beslut. De kan ofta tänka sig att rösta på ett annat parti eller en annan kandidat i nästa val. Till slut har vi det monumentala folkmotståndet. När man i huse reser sig och säger att - nu får det vara nog, det här accepterar vi inte.

Trots att politikerna fått hela makten delegerad till sig är det ändå en delegation som det kan vara klokt att använda förnuftigt. Folket har ändå till slut den yttersta makten. Min poäng här är att Filmstaden har en självklart makt eller rättighet att beslut om detta. Men det är inte bara politiker som mår bra av att använda omdömet då även andra sfärer kan möte folkets vrede. Även ett företag kan hamna i ett läge där de står mot en vägg av människor. I det här fallet verkar Filmstaden helt ha missat den lilla detaljen.


Överskottstext från påsklovsledig man i sina bästa år: :sunglasses:
Det som rör till den här “teorin” är att det ofta är media som väcker kritikerna och kanaliserar kritiken. Initialt uppstår ett läge där det är svårt att urskilja vilken typ av kritik ett beslut möter och hur stort det är. Media kan nöja sig med några få kritiker och lyfta fram dem som en legitim representant för ett ett motstånd som är lika stort och betydelsefullt som själva förslaget och dess påskyndare. I politik dras då ofta stridslinjerna upp efter de traditionella partierna och det brukar alltid finnas minst ett oppositionsparti som på ett eller annat sätt kan göra motstånd till frågan som sin politik. Det partiets aktiva och sedan delar av dess väljarkår skolas snabbt in att vara emot förslaget och media älskar läget. En konflikt!
Det här gör att motstånd måste analyseras och förstås. Man bör helst har gjort det arbetet före beslutet för att undvika förnedrande bakslag eller för att lägga ned förslag som hade en klar majoritet bakom sig, även om det verkade finnas ett stort motstånd mot förslaget.
Återigen, det känns som att Filmstaden helt har missat att tänka igenom det här. Trots att det är en fråga som för de flesta känns som en superenkel fråga att ta ställning i, media älskar den och den drabbar främst de med lite mindre resurser. Och frågor som drabbar de med små resurser men där medelklassen mer av princip kan gå man ur huse brukar vara dödfödda om man inte är extremt skicklig.

5 gillningar

Väntar på att regeringen ska föreslå en biokompensation för familjer som drabbats av höga godis-, läsk- och snackspriser. :wink:

4 gillningar

Var försiktig med vad du önskar dig… Du kan få det…:sunglasses::laughing:

1 gillning

Filmstaden gör kanske en Nokia. De inser inte att deras beslut kommer att ge deras kunder ett incitament att välja något annat. Och även om det bara är några procent som gör så, så kan det vara tillräckligt för att sänka SF.
Själv håller jag på att lämna även streamingtjänsterna, tycker inte deras utbud är tillräckligt intressant för att motivera mig att ha fyra-fem stycken. Det lutar åt max två. Och de tusenlappar jag sparar varje år kan jag lägga på någon av mina hobbies, och få ett mer produktivt liv.