Influenser anklagas lura barn på pengar

Från sajten:
image

En 24-årig svensk Youtuber i fokus när SvD släpper ny dokumentär. Han anklagas för att lura barn att ringa dyra betalnummer. Svenska Dagbladet har granskat honom under tredje avsnittet av deras dokumentärpodd Blenda.

Det är Youtubern, TikTok-fenomenet och Instagram-influensern Pontus Rasmusson med sina nästan en halv miljon följare (om vi slår ihop alla följare från alla plattformarna det vill säga) som anklagas för att utöver vända sig till barn och ha en sexuell anspelning inblandat i sitt innehåll även lura barnen på pengar.

Pontus sägs bland annat uppmana sina följare att ringa ett nummer för att få möjligheten att prata med honom. Att ringa numret har kostat 9,90 kr oavsett om den som ringer kommer fram eller inte. Kommer personen inte fram uppmanade telefonsvararen personerna att ringa igen för ”Rasmus vill prata med just dig”
Enligt Youtubern Anjo har Rasmusson “…insett att barn går med på vad som helst”

Det finns hela 29 anmälningar hos konsumentverket mot Pontus Rasmusson, bland annat från föräldrar som i slutändan får stå för telefonräkningarna. SvD har släppt ett poddavsnitt med namnet ”Barnidolen och skandalerna” där det går att få höra allt om Pontus Rasmusson

 

Källa: SvD

Han är känd bland kidsen som ett riktigt rövhål kan jag meddela.

3 gillningar

Blev glad att min unge inte kände till honom.
Alltid rädd för folk som talar och spökar ut sig som barn.

3 gillningar

Skrämmande typ.

Stjäl det mesta av sitt innehåll. Tar amerikanska youtubers innehåll och gör samma sak men på svenska, mer cringe och med en stor skvätt peddo-vibbar.

Vore mardrömmen om ens barn hittar en sådan idol. Som tur är min 5åring helt såld på Ninjago så jag känner mig safe än så länge.

4 gillningar

Frågade 12-åringen här hemma om han visste vem det var:

-”Jag vet vem han är men tittar inte på honom för han försöker bara lura av en pengarna.”

Där kände man sig som en lite extra stolt far :wink:

12 gillningar

Undra om Anjo och Pontus har ett dolt samarbete, all medial uppmärksamhet gynnar ju de båda bra.

Det sjuka är att Pontus nu efter SvD granskning tjänar ännu mer pengar när föräldrar ska kolla upp honom och se vilken skit han lägger upp.

All publicitet är bra publicitet :wink:

Man tjänar inget på visningar på de flesta sociala medier. Bara Youtube och där är det felräkninsgpengar. Pengarna tjänar man på sponsorer (tvek om han får några) eller lura barn.

haha du fascinerar mig, du ser konspirationer i varje hörn :slight_smile:

I podden går de igenom att han drar in 100K på YT i månaden.
Men deklarerar 500K i årsredovisningen för den enskilda firman.
De ringde upp de olika samarbetena han har/haft. Det var flera olika, bland annat ett danskt som verkade stort.
Sen ska vi inte glömma alla kalas han hostar, bästa vän på snapp för 99kr/månaden. T-shirts med ”i dont wanna break your heart only your bed" text som han säljer.

Japp men inte via YouTubes inbyggda annonser.

Lyssnade på hela reportaget, pedofil vibbarna gjorde mig illamående. Sen var det hjärtskärande att höra hur ungarna kunde bli guldmedlemar för 99kr/mån för att få prylar och ett personligt födelsedagskort vilket var bluff, fick inget. I bästa fall blev de Snapp vänner efter månader av väntan.

Hoppas att inte ett enda företag vill ha något med Pontus att göra framöver.

Hela reportaget,

Också lyssnat på hela podden nu. Riktigt ärkesvin.

1 gillning

Anjo påstod det om jag förstod rätt i podden.

Hela familjen verkar vara ärkesvin

Det låter alldeles för mycket.

1 gillning

Från sajten:
image

En av sveriges största YouTube-kanaler stängs ner. Detta efter återkommande problem med sexuella undertoner mot minderåriga.

Det är efter en granskning av Svenska Dagbladet som Google-ägda YouTube nu alltså sätter ner foten. Kanalen stängs av på grund av att den bryter mot deras barnsäkerhetspolicy. Man får helt enkelt inte sexualisera minderåriga på YouTube.

Pontus Rasmusson är också känd för lura barn att ringa dyra betalnummer för att få prata med honom. Men i stället för att komma fram hamnar de hos en telefonsvarare som meddelar att de gärna får ringa igen för Pontus vill verkligen prata med just dem. Barnens föräldrar har sedan fått räkningar på upp emot tiotusentals kronor.

Att han kunnat bli så stor idol bland barnen har med hans innehåll att göra. Det är ofta gladlynt och skulle kunna passa i vilken barnkanal som helst. Samtidigt sipprar det fram undertoner som involverar sexualisering av både publik och andra.

Men ibland är det mer direkt. Han har bland annat sålt stringtrosor i sin merch-butik med texten att någon dag kanske den som köper dem kan visa upp dem för han som gjort designen (Pontus). Även t-shirts med texten “I wanna break you bed – not your heart”.

Rasmusson har även tagit för vana att läsa upp barns innersta hemligheter för sin publik. Detta efter att de skickat brev till honom i förtroende. Ibland handlar det om rena övergrepp som hänt.

Att YouTube agerar först nu är inte helt oproblematiskt. Flera andra på sociala medier har uppmärksammat beteendet under flera år utan att någonting har hänt.

YouTube är inte hans enda plattform. Han har runt 315 000 följare på Tiktok. Vad som händer där återstår att se men när väl en plattformsägare agerar så brukar andra följa efter.

Pontus Rasmusson är 24 år. Hans föräldrar är ofta med i videoinslagen han gör. De är officiellt arbetslösa och upptar A-kassa och får pengar från Försäkringskassan. Men är uppenbart delaktiga i Rasmussons produktioner även bakom kulisserna. Bland annat svarade Rasmussons pappa i kundtjänsttelefonen när en reporter från Svenska Dagbladet ringde.

I en annan video kan vi höra de båda försvara allt som händer och tillslut blir det ganska aggressivt tonfall (23 minuter in i videon).

Rasmussons enskilda firma hade en omsättning på mellan 1,5 och 3 miljoner under 2021.

2 gillningar