Influenser anklagas lura barn på pengar

Sån skit ska stängas ner på alla plattformar, det är nog dags att regler för denna typ av "social media" bör förbjudas. Visserligen är det ju svårt att dra gränserna men någon form av sunt förnuft måste man ju ha.

3 gillningar

Togs upp i radioprogrammet Plånbokens senaste avsnitt.

Sjukt, jag vet att min son har sett på honom någon gång på YouTube men som tur är inte fastnat för honom.

Är det inte lite skrämmande att en sådan bluff blivit så stor?

Skall korrigera det, femte mest inflytelserika youtubern verkar det vara. Han hade visst bara 170 000 prenuneramter eller något sådant.

Mest inflytelserik måste den där Peter Esse vara. Oj vad vi köper prylar.

"Rabattkungen" vill jag bli kallad!

2 gillningar

Från sajten:
image

Barnidolen Pontus Rasmussons YouTube-kanalen stängdes häromdagen ner på grund av sexualiserande innehåll. Idag stängdes även hans andra kanal ner.

Någon anledning till varför kanalen stängts ner har inte angivits från Google ägda YouTube. Kvar är nu Pontus Rasmussons Shorts.

Efter att Pontus Rasmussons huvudkanal stängdes ner var det många på YouTube som firade. Både personer som tidigare lyft de problem som omgärdat Rasmusson. Framförallt har hans betalnummer där barn har kunnat ringa in i förhoppningen att få prata med honom tagits upp. Detta har gjort att barnens föräldrar sedan har fått telefonräkningar på tusentals kronor. Barnen har helt enkelt inte förstått att det kostat så mycket att ringa.

Den situationen som uppstått nu är inte helt oproblematiskt. Å ena sidan har vi en offentlig person som bara för något år sedan räknades som den femte mest inflytelserikaste personen på svenska YouTube. En person som alltså har missbrukat detta förtroendet. Å andra sidan har vi en ung person som inte ens flyttat hemifrån. Ett hem där han av allt att döma inte haft tillgång till ansvarstagande och gränssättande vuxna.

Kanske finns det ett större samhällsansvar här än vad många som nu hurrar för fullt på YouTube inser.

Källa: SvD.

2 gillningar

Brabra!

Att Shorts är kvar är ju lite trist! Jag har dock aldrig förståt Shorts heller! Klickat på dom och sedan tagit en mun kaffe och sedan är det slut och börjar om.

YouTube kan dock ta bort kanaler lite hur dom vill om man råkar göra en miss. Säger man t.ex Kodi i ett klipp så får man se alla inkomster på det klippet ryka. Även fast Google har en Kodiapp i sin store.

Det är rätt hårda krav för vilka videos som kan ta annonser numera. YouTube har ju fått mycket kritik från annonsörer om att deras reklam synts i video som de inte vill så det är väl ingen jättestor grej egentligen.

Att radera en kanal krävs däremot rätt flagranta regelbrott - det är inget som görs lättvindigt.

1 gillning

Varken lättvindigt eller att youtube faktiskt engagerar sig i enskildas kanalers tvivelaktiga förehavande. I det här fallet har Pontus Rasmusson varit hårt kritiserad från andra offentliga personer och anmäld under många år. Det som krävdes var en omfattande granskning från en av Sveriges största dagstidningar.

Om man spelar på att ovetande barn ska göra något som kostar en förmögenhet för att man ska tjäna pengar, förtjänar kontot att stängas bara på grund av det.. Sen spelar det ingen roll om den som äger kontot är 12 eller 40 år..

2 gillningar

Lyssna även på programmet Plånboken i SR för lite mer info. Borde spridas till alla föräldrar. Den här grabben kommer komma tillbaka.

Även där gör Google fel ofta. Jag vet många som blivit av med sina kanaler utan att göra alltförmycket fel eller få någon varning innan. Bara poff så är kanalen borta typ.

Från sajten:
image

Sagan om barninfluencsern Pontus Rasmusson fortsätter – i stället för att göra avbön startade familjen en ny kanal. Den togs bort efter någon dag.

Kanalen “Challagen Familjen” lyckades få 104 prenumerationer innan YouTube-agerade. Har man fått sin kanal borttagen från YouTube på grund av brott mot användaravtalet så uppstår ett nytt brott mot användaravtalet om man försöker komma runt avstängningen genom att starta en ny kanal.

Pontus, ihop med sin mamma och pappa ser ut att trott att det skulle vara enkelt att gå förbi detta genom att hävda att kanalen inte ägdes av dem. Det var emellertid inget som Google-ägda YouTube gick på.

Skärmdump från YouTube-kanalen "Challange Familjen"

I flera inslag och dokumentärer som gjorts om Pontus Rasmusson blir det tydligt att det finns en problematik runt vuxna förebilder hemma hos familjen Rasmusson. Därför kan det vara en bra väg att gå för Pontus Rasmusson att ta en paus med fokus på att flytta hemifrån. Därefter kan det fungera med en nystart på annan plattform. En nystart som bör ske i samarbete med en professionell organisation.

Källa: Expressen.

1 gillning

Jag undrar när TikTok och IG följer efter

1 gillning

SVD som gjorde artikeln som fick Pontus avstängd från Youtube har en uppföljning,

Även Youtube får en släng av sleven….

1 gillning

Det verkar som att Pontus Rasmusson alltid gör sämsta möjliga val i allt han gör.

Han har bara lite otur när han tänker.

1 gillning

Saknar empati är väl min definition av det hela. Lura de som är lättast att lura.