Indycar 2024

Bra ändå man är så pass transparent med vad man upptäckt och att det spelar ingen roll att det är Penske som åker dit.

Ändrade ju om lite i mästerskapstabellen.
Nu vill vi se den första helsvenska pallen i helgen bara :sweden: :1st_place_medal: :2nd_place_medal: :3rd_place_medal:

Har man verkligen varit transparent? Från kommentarerna jag har sett så är det fortfarande väldigt oklart om det gjorts medvetet eller om det faktiskt var ett misstag. Jag är helt för att man hittar gråzon i reglementet, det ska man göra i motorsport. Det är att vara smartare än konkurrenterna och utmana gränser men det här tycker jag det lutar åt att det var medvetet fusk.

Både Newgarden och McLaughlin använde push-to-pass medvetet i en situation där man inte kan/får göra det. Power gjorde det inte, trots att han kunde.

In light of the disqualification, Penske issued a statement saying that the software allowing anytime use of P2P was in place due to its utilisation during the testing of IndyCar’s upcoming hybrid engine – whoever this did not address why the drivers had used it during periods they were not supposed to.

In both 2022 and 2023 rival teams raised concerns that Penske was doing something similar, but this is the first time definitive proof has been presented and acted upon.

Jo, jag såg det. McLaughlin iallafall hävdar att det bara var på rutin i en kurva där han alltid trycker men jag vet inte om jag tror på den förklaringen.

Det pratas om ytterligare undersökning, men det är lite oklart vem som skulle utföra den.

Förstår hur du menar men IndyCar verkar ju ändå ha gått ut med detta så snart dom kunde.
Kollade Connor Daly på YouTube som menar på att förarna trycker när dom kan och mer eller mindre testar om det går. Så även om det är "medvetet" så är det ju teamet som är ansvarig för att bilen följer reglerna. Förarna kommer alltid att pressa ut allt som går.

Problemet är väl att Roger Penske äger både IndyCar och Team Penske så vem är det som granskar opartiskt?!?

Tips om man vill komma billigare undan för att se IndyCar-säsongen (för F1 finns ju F1TV Pro som är ganska prisvärt). Så slipper man betala +8300kr/år till Viaplay för att se IndyCar+F1, istället kostar det ~1500/år.

Ordna en VPN som har noder i t.ex. Albanien, gå till https://www.indycarlive.com/ och signa upp er, $29.99/år. Då kan man också se allt som Viaplay inte har rättigheter till, alla träningar, warm-ups etc.

3 gillningar

Då får man ju inte höra våra svenska stjärnor köra floskeltoppen :smiley:
Kollade listan på länder för tillgänglighet och lite skönt ändå att Vatikanstaten har samma deal som oss, så påven också troligen pungar ut till Viaplay eller liknande :money_with_wings:

Behöver man bara VPN vid själva signandet, eller behövs det när man ska titta?

Vid signandet och när du tittar.

Det luktar verkligen sådär om Penske P2P-debaklet. McLaughlin hävdar att han tryckte på knappen av rutin och inte kände P2P, Newgarden tryckte på knappen, kände det men trodde att det var tillåtet och Power visste att det inte var tillåtet så han lät bli att trycka på knappen. Tre förare med olika svar skapar inte direkt trovärdighet.

Vilket bra race, P3 Linus, P4 Felix :ok_hand:

1 gillning

Skitkul, speciellt för Linus!

1 gillning

Var ett riktigt bra race!

Fler omkörningar igår än på en hel F1 säsong (om man inte räknar med alla varvningar av VER). Riktigt kul att se. Kul också att det går så pass bra för våra svenskar :slight_smile: Hoppas bara att McLaughlin vann ärligt igår så att det inte var mer mixtrande med P2P.

På en bana som inte går att köra om på. :slight_smile:

Någon som vet var man kan streama 100 days to Indy säsong 2? Jag letar med ljus och lykta men kan inte hitta.

Ska man behöva leta upp en gammal torrentklient? :smiley:

Ser ut att finnas på ATV+. (Kanske bara i USA dock, kanske funkar med VPN?)

Annars kan säkert @Curiosity lösa det till dig.

2 gillningar

Borde gå att streama med VPN mot USA på https://www.cwtv.com/ utan kostnad.

Såg första avsnittet igår och det var riktigt bra.

1 gillning