In i TV-djungeln - vad välja?

En tv, framför allt OLED, skulle jag aldrig någonsin köpa begagnad. Men det är jag.

Skulle köpa den från @Randomdude eller @Tobias_Lehning i så fall. Begagnat från dem har bara kommit innanför dörren och vänt.

5 gillningar

Inte uppackat, bara kikat in i förpackningen då de tror att det heter ångertimme istället för vecka. :joy::joy:

1 gillning

Hittade dessa två på Mediamarkt:

Sony A80K 65”

LG C2 65”

Rabatten erhålls som inloggade medlem när man kommer till kassan på den sistnämnda.

1 gillning

Vilken av dessa två ska man välja?

Jag tänker att LG:n är strået vassare, men om det är värt 4k extra törs jag inte svara på.

En fördel med Sonyn (vid placering på TV-bänk) är att man kan justera höjden på benen och få plats med en soundbar under tvn, med LG:n kan det bli svårt att placera en högre soundbar utan att lite av skärmytan täcks.

Man kan jämföra testresultaten från Rtings här:

1 gillning

Fint, ska kolla in detta.

Nackdelen med LG är att de har valt att placera den utstickande delen bakom TVn på nedre delen istället för i mitten, köket gör att om man ska ha den på väggen där den då ersätter ens befintliga tv så lär denna hamna för högt då hålen inte sitter vertikalt i mitten utan långt ner.

Vad säger ni om erbjudandet ovan på LG C26? Vettigt?

Skillnaden mellan C26LD och C26LA (som har nämnts hör tidigare) lyckas jag inte hitta. @Esse ?

Är inte de bokstäverna något viktigt, som färgen på baksidan?

Ytterligare fråga, varuhusen försöker ju sälja på en så mycket som möjligt och t ex IDF-kalibrering. Är detta verkligen något vettigt idag?

Detta är LG C2. En mycket bra TV. Den bästa allround-teven för det du beskriver du vill ha den till. "6LD" eller "6LA" är rör bara små variantskillnader och/eller vilken marknad de tillhör.

Det finns bara en superhjälte på denna planet som har detaljkunskapen som krävs för att svara på exakta skillnader. Lyckligtvis så har vi denna @Laxpudding här i forumet.

Angående kalibrering så är det Mediamarkt gör korrekt och med utbildad personal. Det finns ju hittepåvarianter som andra säljer.

Men kalibrering handlar om att få fram någon form av "rätt färger". Och "rätt färger" är inte alltid det du som kund uppskattar. Profet Ytterberg (Laxpuddingen alltså) tar ofta upp exemplet med Matrix där folk helt plötsligt trodde det var fel på deras TV när allting blev så himla grönt. Men det var just grönt som det skulle vara i Matrixen.

1 gillning

Tycker inte du behöver köpa till något sådant. C2 har rätt bra kalibrering från början och om du vill ha exempel eller hjälp finns det på:

1 gillning

Esse kallar! :smiley:

Modellen heter OLED C2 och siffrorna C24, C25, C26 syftar på färgen på baksidan och att C26 har WiSA-funktionen (specifik lösning för trådlöst ljud) som inget visste att det existerade innan LG började röra till det. :sweat_smile: Resten av bokstäverna är olika delar av beteckningen som varierar med sådant ursprungligt försäljningsområde. Samma TV i fråga om det du tittar på.

Kalibrering (ISF) är inget måste, utan mer till för den som vill få bilden så nära färg- och produktionsstandard som möjligt. Få bilden att se ut som den en gång skapades.

Man kan "lära sig själv" och läsa förslag från exempelvis rtings även om de inte är heltäckande eller ens särskilt förklarande. Blir därför en fråga om man tycker det är värt pengarna att bekräfta att man ligger rätt i fråga om bilden och hur mycket man vill ägna åt att testa och lära sig själv. Många kör ju bara på utan en enda tanke om bildens egenskaper.

Kalibrering bör utföras av en person som kan och förstår bild. Som förstår varför man ändrar det man ändrar på just det exemplaret. Mycket handlar om kompromisser. Du ska få en rapport med serienummer på TV:n och en förteckning över det som ändrats med inställningarna så att du själv kan lägga tillbaka dem vid behov.

En del butiker säljer en Calman auto-kalibrering som går ut på att man trycker på "start" i ett program och en timme senare kommer det en mätrapport som säger att allt är perfekt. Ifallet LG:s OLED blir det en intern ändring i TV:n som är dold för den vanliga användaren och inte kan återställas på något enkelt sätt. Då betalar man i första hand för en pdf med fina grafer.

Hur bilden faktiskt ser ut efter en autokalibrering kan vara något annat. Det kan tekniskt vara till exempel rätt vitbalans (D65) med hög matematiskt precision, men att ändringarna har negativ inverkan på bilden som helhet i andra sammanhang som ligger utanför vad en simpel algoritm kan åstadkomma. Till exempel mer posterisering/bandning i färger och graderingar är vanligt. Sådant kräver kunskap och insikt om bild för avgöra ifall bilden är bättre eller sämre.

Autokalibrering har främst en affärsmässig bas. Företaget som håller Calman-licensen tar betalt 8–10 dollar per kalibrering och personalen jobbar mest med att rigga utrustning, trycka på "start" och sedan tuggar programvaran någon timme. En manuell kalibrering kräver en person som förstår både själva kalibreringsprocessen och förstår sig på bild – där en del är fumliga nybörjare och andra extremt erfarna med 1000+ kalibreringar. Då måste personalen utbildas och kalibreringen är aktivt arbete hela tiden, vilket då är mer kostsamt för butiken.

5 gillningar

Ergo, för mig blir det inte aktuellt med ISF-kalibrering. Jag ställer in den efter att ha läst på samt. För övrigt är det ju subjektivt, man ställer in den efter ens egen upplevelse och uppfattning av bilden.

1 gillning

Bilden är precis lika subjektivt som att spela på musikinstrument man ställer efter egen upplevelse och uppfattning. Inget som är förbjudet på något sätt.

Fast man lär sig fel och musiken man spelar är inte vad andra uppfattar som hur musiken ska låta. Att spela in och skapa film är ungefär som att leda en orkester. Alla är överrens om en viss tonskala så att den ciss moll man framför är samma ciss moll.

Man kan få ett piano eller ett gitarr ungefär rätt på egen hand även om det är svårt innan man verkligen lärt sig. Eller ta hjälp av någon som kan någon som kan eller mätutrustning. Kanske var det ändå inga stora fel från början. Skillnaden är att man nu vet man att det låter som det ska och man till slut lär sig rätt.

Fast fortfarande inte förbjudet att spela på ett ostämt instrument. :slight_smile:

1 gillning

Det blev en LG Oled 65” C2 idag. Känner mig hittills väldigt nöjd med köpet. Rabatterad från 28k ner till 18k, känns som en ok deal.

Stort tack till @Esse och alla er andra för er inputs och kloka råd :blue_heart:

15 gillningar

Bubblan provides!

2 gillningar

Är ni nöjda med nya TV:n?

Jag kikar på samma modell men som Gallery edt. Jag tror det är samma modell iaf. Djungel var ordet… :upside_down_face::smile:

Ja, vi är riktigt nöjda :blush:

En av flera positiva överraskningar är också att det kommer uppdateringar frekvent så mjukvaran tas om hand.

Bildmässigt är det en nobrainer, fantastisk kvalite. Vi har plöjt igenom precis alla Marvel-rullar på Disney+, alla i 4K/Dolby Vision/Dolby Atmos och det är en fröjd.

Btw, då du ska köpa G2…har du kabeldragning i väggen så det verkligen blir som en fristående enhet på väggen? Skulle du inte ha det utan tvingas till kabelkanal så skulle jag personligen nog satsa på C2 istället, kan få större modell för samma peng och just foten till tv:n är riktigt snygg. Annars tycker jag just fötter till tv:s brukar vara det fulaste man kan se men denna anser jag vara perfekt. Valde faktiskt bort att vägghänga pga den.

1 gillning

Har en C3. Aldrig varit så nöjd med en tv tidigare.

2 gillningar