In i TV-djungeln - vad välja?

Vi sitter idag med en äldre 55” LG-tv av för stunden okänd modell och den har inte stöd för 4K och de fina HDR-standarderna av idag.

Tanken är inte att smälla på med massvis av tusenlappar så några av de senaste high end OLED-modellerna är det inte tal om, jag har heller inte det stora intresset av de vassaste tv-modellerna som jag en gång hade. För den sakens skull är det inte aktuellt med en Luxor CRT-modell men jag känner att jag har varit utanför för länge så alldeles för mycket har hänt för att helt själv ta ett välinformerat beslut. Jag vet ju att många här sitter med väldigt mycket kunskap så jag hoppas på er :slight_smile:

Det enda som kommer vara inkopplat i tv:n är en Mac Mini samt en AppleTV av senaste modell. Allt tv-tittande sker via AppleTV och ljudet går ut till två stereokopplade HomePods, så vassa högtalare i tv:n med diverse DSP-finesser finns det inget behov av.

Den kommer befinna sig i vårt vardagsrum som oftast är någorlunda belyst, dels av lampor på kvällstid och dagsljus från större fönster under dagtid. Vi har aldrig för vana att titta utan ljuskällor.

Det vi (läs: jag) önskar är en större modell med så vass bild som möjligt, vilken teknik som då bidrar till detta känns just nu någorlunda sekundärt. Hade man kunnat få en 65” eller ännu hellre 75” för vettiga pengar, med stöd för 4K och de två HDR-standarder som existerar, så hade jag nog varit nöjd. Stöd för HomeKit hade varit stort extra plus :smiley:

Var rekommenderar ni?

Du missade den viktigaste saken, vad är din budget för TV:n, vad är vettiga pengar för dig?

En av flera viktiga punkter, ja, men helt korrekt så missade jag den.

Kan inte ge något definitivt svar, allt beror ju på vad man får välja mellan, men jag hade velat hålla mig under 20 000 kr.

Jag hade lagt bevakning på LG C1 77 tum OLED och norpa den när den går ner under 20 000 kronor igen.

  • HomeKit / AirPlay
  • Dolby Vision (Dock inte HDR 10+)
2 gillningar

Ok, det ska jag göra.

Är det Dolby Vision som är det primära HDR-formatet och inte HDR+? Man kommer inte att sakna stöd för HDR+?
Och OLED, inbränningsrisk är ingen faktor? Eller ljusare rum till skillnad från att släcka ner mycket vid tittande? QLED är inget att satsa på?

Dolby Vision är helt klart det primära HDR-formatet. Netflix med flera kör med det. HDR10+ används framförallt av Amazon Prime. Har inte sett några andra använda det.

Inbränning är ingen riskfaktor längre. Inte heller problem med ljusstyrka.

QLED skall man ha om man kör LCD-TV. Men OLED med sin 100% svarta svärta känns betydligt trevligare än LCD-TV. Dessutom är det nästan bara Samsung som gäller då och Samsung stödjer av någon anledning inte Dolby Vision.

2 gillningar

Tänk en OLED i formatet av en The Frame!
De flesta OLED är ju rätt fula skapelser, borde gå separera "boxen" från den tunna trevliga skärmen. En väggmonterad OLED, som ser ut som LG C1 (typ alla OLED jag sett har snarlik design i grova drag) kan väl knappast vara särskilt estetiskt tilltalande?

2 gillningar

Eftersom du kör allt genom TV så helt klart en TV som stödjer Dolby Vision. Det gör allt mycket enklare. LG eller om du gillar Ambilight så är ju Philips ett alternativ.
Har inte riktigt koll på vilka modeller som är aktuella just nu från dom.

1 gillning

Detta kanske kan vara något.
Kampanj på Elgiganten fram till söndag.

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/philips-55-oled807-4k-oled-tv-2022/451337

Tänkte du på den Philips-tvn? Den var för dyr, över 20k redan på 65”.

Fick dock mail från Elgiganten om deras rea men tyvärr fanns ingen LG C1 där utan endast en massa Samsung.

1 gillning

LG CS6 kanske vore kanske något att kika på? 77” för 22k eller 65” för 16k.

Enligt Sweclockers-tråden nedan så har den LG C2 systemkrets men panelen från LG C1.

LGs CS6-TV är absolut intressant. Kom in lite från sidan och ställde till det när det kom till hur enkelt det var att välja LG-TV.

1 gillning

Varför inte en LG A2? En enklare modell OLED 65" 4K för 13K, finns på lager hos Netonnet i Malmö. Duger bra till normalt TV tittande så länge man inte ska spela spel anser jag.

https://www.netonnet.se/art/tv/56-70tum/lg-oled65a26la/1026538.9119/

1 gillning

Hmm…

Ligger visserligen också över 20k och tittar man på dess spec på NetOnNet så sägs den ha HDR10+ och inte Dolby Vision? Har den stöd för HomeKit som C1 har?

Enligt LG:s hemsida har den stöd för både Dolby Vision och Homekit.

1 gillning

TCL skulle kunna vara ett budgetalternativ typ denna Qled:
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/tcl-65-qled760-4k-led-tv-2022/437661#specifications

Det skall den absolut ha.

1 gillning

Vågar man hoppas på en prissänkning på CS6 eller C1 inom det närmaste? Vi har ingen sådan ”week” som ligger i faggorna, väl?

Lite vårkampanjer kommer nog. Risken är att C1 helt försvinner då den är en utgående modell. Men jag skulle ta det lite chill och följa utvecklingen i stället för att slå till nu.

1 gillning

LG B2 77’ är en modell som är liknande C1/B1 men en årsmodell nyare. Den har HDR10 och Dolby vision och har stundtals varit nere i 20kkr, samma pris som LG C1 77’ har varit nere i.
Nu kan jag inte exakt vad som skiljer B2 mot C1 men skillnaden mellan C1 och B1 var att 2st av 4 HDMI kontakter på B1 hade HDMI 2.1 de andra 2 version 2.0. C1 hade alla 4 kontakter HDMI 2.1.
(Det var den stora skillnaden i hårdvaran, tror även det var en lite enklare processor i B1)