IKEA börjar med självscanning

Yes 49 kr.

Länk till pressmeddelandet där det finns mer information. T ex det @ante nämner, att det ska vara separata kassor för detta.

Med sin mobilapp kan kunderna själva scanna och packa sina varor under ett varuhusbesök – och sedan checka ut i en separat expresskassa.

Ja, bara de inte syftar på de nuvarande separata expresskassorna…

This! Plus att slippa alla pensionärer och allmänt slöa människor som räknar mynt och klagar på att kvittot diffar med två kronor. Finns inget som kan få mig så nära ett mental breakdown som att stå i matköer.

3 gillningar

I sann Ingvar Kamprad anda så blir det naturligtvis en gratis varmkorv :ok_hand:

1 gillning

Så sant, samma här…som ett jävla djur.

Från sajten:

IKEA har dragit igång självscanning med IKEA-appen i två varuhus. Vi åkte dit för att prova.

Helsingborg, sundets pärla och tillika hemmet för det lite modigare IKEA-varuhust. Tillsammans med varuhuset i Jönköping är man först ut med att låta oss under scanna varorna med appen.

När vi är klara och skall betala visar vi bara upp en QR-kod i den särskilda express-kassan och betalar som vanligt.

3 gillningar

Från sajten:
image

Ikea har infört självscanning i princip i alla varuhus. Det betyder att vi kan scanna våra varor med mobilen och sedan checka ut i en speciell kassa.

För att scanna använder du den vanliga Ikea-appen. Därefter scannar du av streckkoden på varje produkt med hjälp av din telefons kamera. När du väl kommer till självutcheckning trycker du på klar. Då får du en QR-kod du visar upp för kassaterminalen. Därefter är det bara att betala. När du gjort det mailas kvittot till dig. Därefter scannar du ännu en QR-kod för att komma ut genom grindarna.

Se också vår video om hur Ikea självscanning fungerar

Du kan självscanna i följande butiker:

  • Borlänge
  • Gävle
  • Göteborg Bäckebol
  • Haparanda
  • Helsingborg
  • Jönköping
  • Kalmar
  • Karlstad
  • Linköping
  • Malmö Hyllie
  • Stockholm Kungens Kurva
  • Stockholm Barkaby
  • Stockholm Gallerian
  • Stundsvall
  • Uddevalla
  • Umeå
  • Uppsala
  • Västerås
  • Älmhult
  • Örebro

De butiker som ännu inte har självscanning är:

  • Göteborg Kållered
  • Malmö Triangeln

Att Göteborg Kållered inte har det har nog att göra med att det snart öppnar ett helt nytt IKEA varuhus precis bredvid.

Nu är det väl snart. Är ett år försenat och är väl ett halvår kvar tills det ska öppna. Det nya robotlagret blev inget bra så nu bygger de bort det.
Självscanningen är smidig även om man måste förbi en kassa för att skanna koden och blippa för att betala.

Använde mig av det igår. Ingen kö alls. Hur smidigt som helst. Nu visste jag inte att det fanns för än jag kom till kassorna. Men eftersom jag endast hade två mindre varor (Trådfri lampor) så scannade jag in dem strax innan jag gick in på utcheckningen för Ikea-appen. Det enda jag saknar där är ett liten bord vid respektive terminal. Man vill gärna lägga ifrån sig varorna medan man håller på med utcheckningen och inte stå med dem i armhålorna. Visst, det är ju meningen att man redan ska ha packat ner varorna inne i varuhuset men köper man inte fler varor än ett par små saker så behöver man inte ha någon kasse.

Fint att du visar i filmen var i appen man drar igång scanningen. Borde varit en snabblänk längst ner på hemskärmen tycker jag.

Ikea Kalmar i söndags:

=

Åkte du ända dit för en hub?:wink:

3 timmar dit, 1 timme där, 3 timmar hem. Nej stryk det, 3,5 hem, körde bakom ett par epatraktorer vid gränsen mellan Småland och Blekinge.

1 gillning

Den skulle släppas i Malmö idag, fick jag höra på Ikea igår när jag frågade för skojs skull.

Känns onödigt att utsätta sig för Småland bara för den sakens skull.

Riktigt modernt och fint varuhus faktiskt :slight_smile:

Men det gäller att vara först som YouTube-stjärna. :+1:

De finns väl redan här i Stockholm men jag orkar inte ta mig till Ikea. Orkar inte med allt meck med att flytta över till ett nytt system just nu heller.

Han tog nog en avstickare till Börje’ s också. :joy::joy:

1 gillning

Och så länge den gamla funkar så varför lägga energi på det. :man_shrugging:

1 gillning