IKEA börjar med självscanning

Well, jag stressade inte :smiley:

Då tycker jag du ska byta karriär till kassörska på IKEA :joy:

Nä, sitta där o veva varor…nej tack :slight_smile:

Men visst, jag skulle vilja se den kassörska där som snittar 0,6 sekunder/vara :slight_smile:

Icas lösning som kom för 20 år sedan var ännu sämre när den kom än Ikeas som kommer nu. Min poäng var att det inte går att jämföra en första implementation av en lösning med något som har varit i drift i 20 år och sakta förfinats över tid.
Fasen, Ica har ju inte scanning i en app. Du måste ju släpa runt på en separat scanner som du sedan måste sätta fast i kassan och vänta på att den har synkat innan du kan betala.

1 gillning

Och trots det går det löjligt mycket snabbare än detta kommer göra på Ikea :slight_smile:

Faktum kvarstår, de ville göra något smart men misslyckades med det absolut mest grundläggande - att hitta den största flaskhalsen, som är kön.

Hade de bara haft en egen kö för alla som skannar själv hade det funkat. Nu gör det inte det för man får dras med alla andra som skapar kö.

Kön kommer att minska om alla skannar själv men sen får man hoppas att det blir en egen kö för de som självskannar. Så körde Ica i början.

1 gillning

Tror du själv att det kommer slå? Allvarligt talat, alltså.

Personligen så ser jag bara ett försumbart antal teknikentusiaster som användare av detta under överskådlig framtid. Inget som kommer påverka dess smidighet, kommer inte ens märkas.

Jag hoppas så klart jag har fel men tyvärr tror jag det är så det kommer se ut, att 99% kommer fortsätta att hantera terminalerna som vanligt.

IKEA kommer säkert ge varenda person som använder det en gratis kaffe och då kommer det slå garanterat :slight_smile:

Nej men ge det 5 år sedan tror jag att detta i princip är det enda sättet att handla förutom någon manuell kassa längst bort. IKEA storsatsar ju framöver på mindre butiker som är mer som showrooms och där du endast kan köpa mindre saker att ta med, sedan får du resten hemlevererat. Jag tror detta är en central del i det.

2 gillningar

Hahaha, det skulle vara det då :wink:

För min egen del så är den stora vinsten att kunna packa direkt när jag plockar varor. Det är största anledningen till att jag scannar själv på Ica, att kunna packa allt i kassar direkt och slippa lägga tid på att plocka upp allt på bandet och sedan packa.

5 gillningar

Helt med dig. Handlar ofta på Willys och där går det alltid snabbt att checka ut och betala också. Ingen kö. :+1:t3:

3 gillningar

Pro tip - vårt Willys plockar allt för 49 kronor och sedan hämtar vi bara allt färdigpackat på baksidan av butiken.

1 gillning

Det har vi också men jag gillar att gå i butiken och botanisera. Och frukt och grönt vill jag plocka själv.

4 gillningar

Men du behöver inte lägga något på band på Ikea idag, de har ju sina expresskassor. Det är ju i dessa man får köa, oavsett om man skannar med mobilen eller skannar vid terminalen.

Så ja, du sparar in tid genom att packa medan du går genom butiken men det är ju inte det som tar tid. Det som tar tid är ju köerna att komma fram till terminalerna :slight_smile:

Tar de betalt för detta?

”Gratis” hos Ica.

Jag har läst på lite mer nu och det kommer att fungera som ICAs lösning gör idag. Skillnaden är att man använder telefonen istället för en scanner. Man kommer inte att betala i expresskassorna som finns idag utan det kommer vara särskilda kassor för de som självskannar.

Kanon, problemet löst i så fall :smiley:

Frukt och grönt handlar man ju inte på Willys. Det gör man ju på Kortedala frukt och grönt. :slightly_smiling_face:

3 gillningar

Yep, ger en liten vinst. Bäst hade varit Apple Pay direkt i appen.

Absolut.