Det är så jag också brukar göra men det fungerade varken med BankID från iPhone eller bankdosa för att aktivera på iPad. Fick felmeddelandet om att den inte har någon NFC-läsare hur jag än gjorde.
Tack och lov är det smidigt att ringa Nordea – även på helgen tydligen.
De hade det inte förra gången jag gjorde nya BankID i början av februari. Vet inte heller om det är något krav varje gång eller en stickprovsgrej. Fick relativt nyligen identifiera mig i Nordea-appen och fylla i den där blanketten om kundkännedom också. Har man ingen ID-handling att identifiera sig med där antar jag att man måste besöka ett bankkontor.
Efter att ha läst tråden får jag kontakta Länsförsäkringar Bank och fråga om detta även gäller dom i framtiden., samt hur jag går tillväga vid eventuellt byte till ny iPhone. . Har verken Nationellt ID kort eller svenskt pass. Bara ett italienskt pass som för övrigt gått ut.
Om du använde din säkerhetsdosa när du godkände och signerade villkoren för ett nytt BankID kommer en extra digital kontroll av ID-handling göras. Kontrollen görs direkt i BankID-appen och du behöver ha ett giltigt pass eller Nationellt ID-kort från polisen tillgängligt.
Asså, man ska ha mobilt BankID och Körkort för att få ett Nationellt Id som sen kan användas för Id mot BankId då körkortet inte längre duger... jojo...
Jag skaffade nationellt id i december. Blev lite orolig på vägen dit, tänkte att jag kanske hade behövt ta med passet. Det var inga problem, polisen nöjde sig med körkort.
Jag tänkte mer på ihop med ägaren. Att skaffa ett nytt Bank Id kräver ju inte att ägaren är på plats, bara dennes koder och id handlingar är tillgängliga för vem som helst..
Men inom EU/Schengen så är väl i dom fallen internationellt ID accepterat istället för pass? Jag har aldrig råkat ut för det inom eu men det är också för jag typ aldrig rest inom eu
Jag har inget nationellt id kort men brukar slita upp körkortet av gammal vana och då har de alltid krävt passet då de vill notera passets nummer. Kan ju vara så att ett nationellt id även hade accepteras.