Fyra minuters kö och att det går att ringa på en söndag är acceptabelt ändå. Får se vad de säger.
Fyra minuter visade sig inte stämma (så klart). Väntar utan någon indikation på hur många samtal som är före.
Det gick relativt smidigt. Kundtjänst kunde tillfälligt stänga av ID-kontroll och så kunde jag skapa ett nytt Mobilt BankID på iPad som vanligt.
Meckigt för er som håller på med beta om det ska vara så här framöver.
Min erfarenhet är att det är få betor som leder tilla att man måste "starta om " BankID.
Vad summerar vi detta som? Att det bara gäller för vissa banker? Om så, vilka? Och att det bara är när man ska förnya BankID men inte alltid?
Börjar bli lite orolig för min sjukliga mamma som inte har vare sig pass eller NID samt Swedbank. Hon är dock väldigt digital för sin ålder.
Vi kan nog räkna med att alla banker har detta snart, killgissar att det är Bank Id som kräver detta. Jag har pass men får väl följa strömmen och fixa ett nationell id också för att gardera mig.
Pass fungerar också så man behöver inte ha båda.
Jo jag vet men som tidigare nämnts kan det ju vara smidigare att ha ett id kort när man rör sig inom EU.
Så om min mamma ska kunna fortsätta utföra sina digitala ärenden så ska hon se till att hon antingen har skaffat ett NID eller pass innan hennes nuvarande BankID går ut. Hon kan alltså inte fortsättningsvis förnya om hon har gammalt BankID via Swedbank. Korrekt uppfattat?
Känns som den äldre generationen blir än mer åsidosatt om det är ett mål att vi ska ha digitaliserat samhället.
Tror att de flesta under pensionsåldern har åtminstone pass så där blir väl detta inget problem.
Gissar att det går fint att ringa banken också som jag gjorde för att aktivera på iPad.
Eller just ja, jag identifierade mig med Mobilt BankID på iPhone när jag ringde dem.
Då ringer och säger att hon bara har en ipad så stänger de av skyddet tillfälligt.
Annars måste det väl gå att lösa på något sätt om man t e x inte kan besöka polisen fysiskt.
Då killgissar jag att det är upp till banken🙂
Bankerna har ett rent helvete med alla bedrägerier.
Du har ju mer insikt i bankvärlden än jag så jag väljer att tro på dig.
Kanske läge att plocka ut ett nytt innan reglerna stramas åt.
Det låter ju rätt bra när de skriver det nya som ytterligare ett val och inte det enda nya tvingande sättet.
När sambon skulle ha nytt BankID till sin nya telefon gick det att skaffa nytt BankID utan bankdosa, tack vare att man kan scanna passet. Sjukt smidigt då man aldrig använder dosan
Jag använde bankdosa OCH fick skanna ID-kort. Kanske Nordea som har högre säkerhetskrav än Swedbank bara.
Tror aldrig jag använt bankdosa för detta utan använt två BankID, typ en iPad och en iPhone. Då har det funkat bra på Nordea.
Har inget minne av att min fru som bara har en enhet (telefon) behövt dosa heller, men kan inte ta gift på detta.
Hade själv en lång period förra året när det inte gick att få pass. Tur att dessa nya regler inte gällde då…
Har själv Nordea, Swedbank och Länsförsäkringar Bank. Där är Nordea utan tvekan klart mycket smidigare än de andra två rent tekniskt.