ID-kontroll vid nytt Mobilt BankID

Skaffade nytt Mobilt BankID och tydligen måste man verifiera sig med nationellt ID-kort eller pass nu:

Tur att jag skaffade både ID-kort och nytt pass nyligen. Körkort duger inte.

4 gillningar

Blir så när det ska betatestas, fyra nya Bank Id om dan. :joy::joy:

Det är iofs ganska bra och logiskt. Men tur att någon är tidigt ute och varnar oss andra..:sweat_smile:. Undrar hur stor täckning Nationella ID har? När jag skaffade mitt runt 2010 var det ganska få som hade det upptäckte jag.

Det har väl redan varit så ett tag? Eller var det bara omskrivet att det skulle bli så?

Inget jag kommer ihåg. Sonen laddade ned ett nytt till sin nya telefon i veckan och då behövdes det inte.

Har aldrig haft något nationellt id kort, passet räcker känns det som.

2 gillningar

Då är det kanske nyligen infört. Vet att det skrevs om det för en tid sedan men de har kanske avvaktat lite tills handläggningstiderna för pass blivit mer normala.

1 gillning

Kommer innebära en spark baken på mig att beställa tid för förnyelse av mitt Nationella ID. Det går ut i sommar.

Är väl beroende av vilken bank man har? Hittar inget om detta hos SEB som jag har.

Hur ofta använder du detta? Är det id kortens Freja? :joy::joy::joy:

Kollade på skoj i Norrköping, hade en tid i veckan 09:00 sen var det en bit in i Maj. Så det är även lite väntetider på dessa id kort.

Verkar som att Nordea gör ID-kontroll ibland:

Man kan tydligen även slå på att man alltid vill ha ID-kontroll när man hämtar ett nytt BankID.

1 gillning

Även Swedbank har något liknande:

Här finns info hos BankID också:

Jag skaffade det för att jag reste väldigt mycket i jobbet jag hade då. Mindre än passet och bra att ha två resehandlingar om det ena skulle försvinna.

Idag har jag det då körkortet ligger i bilen(gömt) och Nationella ID-kortet i plånboken. Det märkliga är att det Nationella ID-kortet inte har något som de kan blippa vilket gör att vid hämtande av paket måste de skriva in siffrorna manuellt. Som ett djur.

Men det blir ju allt ovanligare att man behöver visa det. De flesta paket går att hantera via PostNords app eller Freja.

3 gillningar

ID-kortet går att blippa med NFC. Tyvärr har många av utlämningsställena bara en streckkodsläsare (körkortet har en streckkod).

1 gillning

Många av dom moderna streckodsläsarna kan göra OCR läsning av texten på baksidan av NID, kassapersonalen vet det bara inte. Min lokala Postnord-utlämnare läser av det sedan länge.

4 gillningar

Ja, den texten fick man läsa av med kameran i BankID. Sedan fick man även blippa.

1 gillning

Då har jag bokat tid för nytt NID. Bra tråd..:grin:

1 gillning

Verkar inte kunna skaffa BankID på iPad nu. :thinking:

Tyvärr har inte läsplattor och surfplattor teknisk möjlighet för att du ska kunna ”blippa” ditt ID-kort, så kallad NFC. Du behöver därför kontakta Nordea Kundservice som hjälper dig.

Man ska alltså behöva prata med en människa?