ICA-kortet går nu att lägga på hyllan om du har en iPhone

Ska försöka ta mig till minnes hur jag handlar på Ica Maxi med min AppleWatch…

Går in, tar loss en scanner med hjälp av QR koden på min klocka. Tar en scanner, tar upp inköpslistan på scannern, den som jag innan har lagt in i ICAs app.

Plockat varor och bockar av dessa på scannern. Ringer min fru minst en gång för att fråga var någon vara kan stå, oftast en udda ost.

Går till självscanning kassan, sätter scannern i hållaren. Går fram till en skärm, klickar på den en gång för att väcka den. Håller fram ApplePay vid kortläsaren.
Klickar ja på att allt är scannat.
Klickar Betala… väntar… väntar. Min klocka plingar till två gånger, en gång för Revolut transaktionen och en gång för Kivra kvittot.
Får en pytteliten lapp som jag tar och öppnar grinden ut ur butiken.
Klart
(Kollar i Karma appen om det finns något smaskigt i Karma kylen utanför kassorna)

Någon mer som vet vad som händer om man får med sig en ICA skanner med hem (av misstag) :slightly_smiling_face:

Kanon, det är exakt samma förfarande som för mig fast jag då också tar deras handscanner och autentiserar med QR-koden. Aldrig några problem med det för mig men absolut köper jag att färre steg är bättre.

Jag har dock friheten att välja olika kort, vilket är smidigt och ett måste för mig.

Måste man inte docka den för att kunna betala?

Ja, känns sjukt onödigt i dessa covidtider. Att behöva trycka när det inte behövs och dessutom har man ju summan på klockan efteråt.

Nu vet jag ju inte hur många kort du använder, men du kan koppla upp till 5 kort till Ica, så går ju att välja kort ändå i så fall.

Jo, men för flera år sedan när vår son var liten så var jag på ICA och handlade. Får samtal från min fru att det sprutar vatten från varmvattenberedare. Rusar ut från affären (hade inte skannat en vara) och upptäcker vid bilen att skannern är kvar. Sagt och gjort in med den i bakluckan och iväg. Den pep konstant. Fixat med vattenläckan osv tillbaka till ICA och då fick förbutiken regga om den på mitt konto, fick dock förklara varför den inte hade kontakt :slightly_smiling_face:

Nä men yngsta grabben brukar stänga av scannern i butiken. Tar olidligt med tid för den att starta om, men det jag skannat ligger kvar iaf när den väl startat. Hoppa jag iaf för jag har aldrig gått igenom hela listan :grimacing:

Aha, jag trodde det endast var ett kort man kunde ha kopplat men sånär det ju lugnt.

Det funkade fint att ”Apple pay-blippa” vid utcheckningen. Visste inte om det. :blush:

Tack för tipset. :+1:

Det funkar även på Hemköp, att ha medlemskapet kopplat till ApplePay.
De mailar kvittot eller lägger det i appen om man vill.

Sega i sin utveckling. Till Kivra ska det skickas.

Det var för att Kivra var tröga. Hemköp/Willys lanserade e-kvitto långt innan Kivra stöttade det.
Helst hade jag sett att man kunnat få allt på e-mail. Har satt upp ett eget konto som används för de som stödjer det.

Var Kivra tröga? Hur menar du?

Att få det på mail är i min värld helt värdelöst. Att leta reda bland kvitton i mail i efterhand kan vara ett helvete, speciellt om man gjort en mailmigrering däremellan som kan strula till datumstämplarna.

Ju fler som ansluter sig till Kivra, desto bättre. Flertalet gör det ju nu så det är bra.

De var sena på bollen att stödja e-kvitto. Det är ändå rätt nyligen som de kom med det stödet. Att vara låst till en leverantör som Kivra för att få sina e-kvitton är sämre än att få dem till en dedikerad e-postadress.

Samma trams på Coop. Dessutom är kvittot mega-långt oavsett om man köper ett litet tuggummi eller storhandlar.

Det slog mig i helgen när jag skulle köpa schampo. 34cm långt kvitto för en artikel :exploding_head:

Inte enligt mig. Tvärt om.

Då har hemköp gjort någon uppdatering. När jag testade det för lite mer än ett år sedan fungerade det inte.

Har för mig att du måste be kassörskan att koppla det åt dig. Tror det är likadant på Willys.