ICA-kortet går nu att lägga på hyllan om du har en iPhone

för jag har ica bonus som en QR kod på min wallet i telefonen, är de så du menat att det blir?

Ja, det kan du ha.
Sen fungerar ju inte QR koden i Wallet speciellt bra i kassorna utan bara att få loss en scanner med. Det är därför jag har Ica bonus på två ställen, dels som QR kod och dels kopplat till ApplePay.

För mig funkar QR-koden exakt lika bra att lossa en skanner med som att identifiera sig med när man checkar ut i självskanningskassan.

Har handlat så här länge nu, funkar perfekt. Att sedan få kvittot till Kivra är ännu ett plus.

Gjorde detta idag, kassörskan var mycket skeptisk men det funkade efter det. Har varit ett gissel för min del att få qrkoden att funka vid kassan. Skönt att slippa stå och vifta med klockan framför displayen fler ggr

Lite konstigt att det fungerar, ApplePay ska generera unika kort nummer för varje ”blipp”.

Fast det kan vara så att Icabonus bara använder en del av numret, den delen som alltid är samma medan köp kräver hela nummersekvensen som är unik i ApplePay.

blippar jag alltså mitt Nordea kort tex via Apple Pay när jag vill få Ica kort i Apple Pay ?

Gå till kassan och be att få koppla ditt bankkort till icakontot. Sen som @ChatterDuck säger så ska du inte lämna fram kortet utan blippa med klockan istället. Efter det så funkade det att blippa det istället för att scanna qr-koden

Det genereras nog en unik id för kortet som används för kundkortsdelen. Det är vad jag antar för tar man bort kortet och lägger in det på nytt i Apple pay så måste man ansluta det på nytt till Ica.
Kortet i Apple wallet på telefonen och på klockan ses som olika kort av exvis Ica.

Exakt så, alla kort i Applepay får ett eget kortnummer.

Jag förstår inte riktigt förfarandet här, talar vi om när man betalar i de vanliga kassorna eller i självscanningskassorna?

Jag använder endast självscanning, de få gånger jag är i butiken istället för att beställa online. När jag har stoppat scannern i hållaren så måste jag identifiera mig som Ica-kund. Jag har alltid gjort detta med QR-koden på klockan, precis som när man hämtar ut scannern när man kommer in i butiken. Menar ni att man istället för QR i det läget kan blippa det betalkort man har med stöd för ApplePay för att autentisera sig som Ica-kund? Detta för att sedan i nästa steg blippa samma ApplePay-kort igen för själva betalningen?

Är detta korrekt?

Du behöver bara blippa en gång för att både identifiera dig som kund och betala. Är bara om du vill betala med ett annat kort än det som är kopplat till Ica-kortet som du måste blippa två gånger.

Nästan, du behöver inte blippa två gånger i kassan.
Vill du betala med samma ApplePay som du knutigt till Ica trycker du på betala på skärmen, klart.

Behöver inte slå in nånn pinkod eller trycka på den gröna knappen på kortterminalen, allt går av sig själv.

Det bästa hade såklart varit om det gick att blippa ApplePay för att få loss en scanner, men det funkar inte. Terminalen piper ilsket, iallafall när jag provade för några månader sedan.

När väl den funktionen kommer kan man skrota QR koden helt.

Aha, självscanning funkar inte utan QR-kod. Då fick vi svar på det, tack.

Fast där har jag aldrig haft problem med qr, det är värre vid kassorna när man står och viftar frenetiskt med armen för att kameran ska hitta qr-koden

Varken PIN är aldrig någonsin aktuellt med ApplePay och grön knapp är heller aldrig aktuellt på Ica, oavsett situation.

Men märkligt nog måste man godkänna summan när man handlar på bolaget :thinking:

Du menar att när man väcker skärmen vid självscanningskassan för att initiera så håller man bara klockan (med sitt ApplePay-kort redo) mot betalterminalen och så autentiseras man automatiskt både som Ica-kund och betalar?

Normalt så får jag trycka på skärmen, sedan trycka på vänstra ikonen för att sedan scanna QR-koden för att autentisera mig som Ica-kund, därefter håller man klockan med ApplePay-kortet mot betalterminalen och betalar.

Har inte varit på bolaget på mååånga år så det vet jag inget om :slight_smile:

En bekant som jobbar på systembolaget på min ort berättar att dom (systembolaget) har valt att kunden måste godkänna beloppet som en extra säkerhet att beloppet stämmer… Helt klart onödigt om man frågar mig men så är det tydligen :thinking: