Hur styr ni era lampor med rörelsesensorer?

Har en IKEA trådfri rörelsesensor i badrummet och en smart lampa.
Har två scenarion i Hem-appen. En för under dagen och en under kvällen för att inte bli blind om man går upp mitt i natten för ett besök.

Så här ser en av mina automationer ut, samt att den stänger av sig efter fyra minuter. Upplever dock att det kan vara lite svårt att utlösa sensorn ibland.

Philips Hue har en bättre sensor. Tänder svag belysning i hallen i fem minuter om någon går upp på natten.

Kanske är sensorn som är för dålig helt enkelt.

Funkar bra när man gå in i rummet, men sedan efter fyra minuter (det jag har det inställt på), så slocknar det och tänds inte igen.

Hoppas på att Eve släpper en sensor med Thread snart - då byter jag direkt.

Grejen med Trådfri Rörelsesensor är att den har en inbyggd timer, på 3 minuter tror jag det är, så det kan vara lite klurigt att få till det bra, om ens alls så som man vill. Under hela tiden som Ikeas timer är på, så är rörelse registrerad, så vill man styra korta eller precisa intervaller så är den inte så lämplig. Då är Philips bättre. Det är min erfarenhet med min användning iallafall.
Vet inte hur det funkar riktigt i Ikeas app då jag inte använder den, men i Home Assistant har jag en automatisering för att tända vid rörelse på en Trådfri rörelsesensor, och en automatisering som släcker om rörelse inte registrerats på 10 minuter. Det tycker jag funkar bra.

1 gillning

Även Hue-senorn har en period efter att den har varit aktiverad då den inte reagerar på rörelse.

Kolla lite här:

Jag använder Aqara, IKEA och SonOff, upplever Aqara-sensorn som den absolut snabbaste och pålitligaste.

Aqara sensorn är bland de snabbaste på marknaden och med ett litet hack så kan du få den att uppdatera va 5e sekund.

Skulle kunna få bli en sådan i framtiden då det verkar som att den kommer med Thread snart. Aqara announces new smart home sensors with Thread support