Dela med dig av dina roliga/smarta automationer i Homekit

Om man någon gång ska slå på riktigt stort är ju det här ett lifegoal i hemautomatiserings.

1 gillning

Det där har man ju redan! Frugan var less på Naaaa ziibeegaa varje morgon efter några månader. Så nu har vi en random loop av vår playlist Wake up music från spotify. Låg volym som bygger upp tills alarm slås av. Kaffe maskinen slås på dessutom.

2 gillningar

Allt sker i Home Assistant som sedan castar/sänder till Google-högtalaren vad som ska läsas upp.

1 gillning

Ändrat rubrik så att det förtydligar att denna tråden handlar om HomeKit. (HA-diskussioner har en egen tråd)

1 gillning

Sorry, såg aldrig att den var Homekit-inriktad.

Apropå Homekit.

Detta ser ju lovande ut, kanske får offra ngn av kidsens iPad för väggmontering :nerd_face:

Hörde om den för ett bra tag sedan men känns lite dyr, Säkert bra för de som vill kunna styra mer manuellt, mindre för just mig :slight_smile:

Eller montera en högtalare i duschen och spelar papps favoritmusik på hög volym när dotterns varmvattenkvot är förbrukad :sunglasses: alltid lika uppskattat :sweat_smile:

2 gillningar

Kanske fel tråd, men här finns ju kompetensen… :smiley:. Mina Hue-rörelsesensorer behöver en liten stund för att aktiveras efter att en lampa har slocknat på grund av ingen rörelse. Det är ju ganska B.
I källartrappan har jag en sensor uppe och en nere. Om någon av dem triggas så tänds lampan i trappen. Men om lampan sedan slocknar funkar inte sensorerna på ett tag. Jag har inte kunnat hitta att det beror på en inställning, men vill kolla här? Jag tror det är en dålig konstruktion. Har ni det här problemet?

Jag har samma problem. Funkade felfritt i början men senaste månaderna har detta uppdagats. Testade och återställa sensorerna och ta bort automationerna men det löste inte problemet.

Har inte lyckats lista ut hur länge det tar innan den reagerar igen. Har du?

Har du automatiseringen i homekit eller hue?
Automatisering med rörelsensor kör jag i hue. Funkar bättre där

Mina sensorer är i Hue-appen och har detta problem.

Jag har upplevt samma sak oavsett var jag har haft automationen. Händer inte alltid men där verkar absolut finnas en form av tidsspann då de inte har hunnit nollställas än. Inget problem i min användning men jag köper att det kan vara för någon annan.

Rörelsesensorer har olika återställningstider, vet ej på Hues men Ikeas är uppåt 5 minuter och Aqras är bara 30 sekunder. Finns vissa där man kan ställa den tiden.

1 gillning

Men hur kommer det sig då att detta problem inte fanns när jag köpte sensorerna för typ 2-3 år sedan. Utan kommit sista halvåret. :thinking:

Har en automatisering som tänder lampan när jag kommer in i alkoven i pannrummet dör min ölkyl står, även en sensor som övervakar tempen inne i kylen. Smidigt att inte behöva släcka när man har fullt med öl i händerna.

Kanske inte så avancerad och använder inte homekit.

Jag har inte heller lyckats lista ut hur länge de är avstängda. Inte heller om man förskjuter starten genom att “ge den rörelse”.

1 gillning

Jag tror mina alltid varit så här. Annars kanske Hue skickat ut någon "uppdatering"

Att kunna ställa in återställningstid vore ju fint. Olika ställen har ju olika behov. För mig är det skitsegt att hamna i trappen med händerna fulla och inte få något ljus.

1 gillning

Aqaras och SonOff har 1 minut och Ikeas 3 minuter.
Jag använder bara Ikeas till att styra en nattbelysning då 3 minuter funkar, annars Aqara och Sonoff. De är också billiga, runt 150:- men inga av de är ju något alternativ om du ska ha in den i Hue-appen.

Lästa att det inte gick sätta tiden på en Hue-sensor i den vanliga appen, kanske går i Hue Essensials eller om det finns någon annan app.

Kan det finnas någon programvara som uppdaterats ?