Hur kopplar jag in Soundbar i teven?

Finns det någon vänlig själ med teknisk ådra som kunnat guida mig i hur jag kan koppla TV:n till mina multiroom-högtalare?:sweat_smile::hugs:

Köpt en Harman Kardon-mojäng med en soundbar och en högtalare. TV:n är TCL, köpt typ 2016. Har en HDMI-ingång (det står inte ”HDMI arc” som det står om i instruktionerna till högtalaren) och en ingång som kallas SPDIF.

Läser instruktioner (som visar att jag bara kopplar in sladden (antingen HDMI eller optical), köpt ny optical sladd som förhoppningsvis ska fungera med min TV som har en lite längre ”pigg” i ena änden. HDMI-kabel i, optical kabel i samtidigt (tips jag fick från Kjell & company). Jag startar Netflix på Chromecast. Blue tooth är på. Wi-fi på. På min soundbar har jag tryckt HDMI och typ ”film mode”. Enligt han i butiken skulle man gå in på ”sound” i tv:n och välja vart ljudet ska komma ut, hittar sound, men inget sådant val. Jag är lost…

Så tacksam för svar! Hojta till om ni behöver mer info, så svarar jag så gott jag kan utan att vara så haj på det tekniska språket :sweat_smile:

Hm. Inte helt enkel beskrivning. Vad är du spelar upp? SPDIF går via den optiska kabeln så vad händer om du väljer Optisk istället för HDMI på soundbar? (Gissar att det du kallar Harman Kardon-mojäng och soundbar är samma sak? :thinking:

Hej!

Tack för ditt svar!

Min Harman Kardon- set-upp består utav en soundbar och en högtalare. Soundbar är den grej jag vill koppla till TV:n. Optisk fanns inte som alternativ på soundbar, där fanns bara t.ex AUX. Och det är väl något annat?

Tror jag först behöver förstå hur allt SKA kopplas ihop för att räkna ut om jag använt rätt kablar och/eller om min TV helt enkelt inte är kompatibel. Har jag förstått det rätt, att soundbar kopplas ihop med TV:n via sladd + välja t.ex HDMI eller liknande i displayen. Soundbar + telefon är kopplad till samma Wi-fi via Google home och kan därmed kommunicera. För att detta ska fungera behöver soundbar läggas till i Google home appen, right? Och i TV:n, vart finner jag alternativet att välja vart ljudet ska komma ut, dvs på vilket sätt ber jag TV:n koppla sig samman med soundbar?

Lite svårt utan att veta modellbeteckningar på sakerna.

Kör du optiska kabeln så ska tvn ändras till SPDiF/Optiskt som output istället för TVns högtalare.

Lättast är nog att ge oss modellbeteckningar eller bilder på TVns och HKs in/ut gångar.

Hej!

Absolut! TV:n är en TLC B38 series, köpt 2016 ca. Multiroom-systemet är Harman/Kardon citation multibeam 700.

Jag finner inget option via menyn i TV:n där jag kan välja var ljudet ska gå ut.

Försöker lägga upp bilder via pilen i menyn nere till höger, men när jag valt bilderna kommer de bara som en massa text nedan. Vet ni hur man gör?

bild bild bild

När jag jag skickade iväg svaret syntes ju bilderna!:slight_smile: Hoppas det underlättar. De två översta är för TV:n.

2 gillningar

Nu syns det inte på bilderna men står det ARC någonstans?

Dra ur optiska kabeln ur HK. Prova sen byta plats på den svarta och gråa kabeln i TVn.
Fungerar inte det så stödjer inte tvn ARC.

Då behöver du köpa en sån här adapter: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/kablar-adaptrar/toslink/toslink-till-optisk-35-mm/adapter-toslink-till-mini-toslink-p37389

Då kopplar du på den på ena sidan av din optiska kabel. Ena sidan in i HK systemet. Andra sidan in i TVn (alltså den adaptern du köpte).
Då kan du få ljud ut från TVn och in ditt Harmann Kardon system. :slight_smile:

Tack snälla ni!

Nej, det står dessvärre inte ARC vid HDMI-ingångarna på TV:n. Har testat redan att byta plats på HK-HDMI och den till min chromecast.

Om så var fallet sa butiken att jag skulle använda optical istället, men vet inte vad som sedan är nästa steg. Fann ingen ”optical”-ingång på TV:n som såg ut som den i HK.

Gick till Kjell&Company som tipsade om att testa en annan typ av optical-sladd (den till höger i bild) med rådet att trycka in den änden med längre ”pinne” i TV:ns SPDIF-ingång. Den går att trycka in, men vet sen inte vad som är nästa steg. Tänker att något måste ställas in i TV:n för att välja vart ljudet ska gå ut, eller?

Eller menar ni att lösningen då fortfarande är enligt sista förslaget jag fick, att köpa en sådan adapter? Och vart i TV:n ska den in? Om inte bilden är för suddig så står det namn vid ingångarna :slight_smile:
bild

Spdifen är inte optisk utan coaxial i din TV ser det ut som. Isåfall behöver du en converter från coaxial till optisk :smiley:
En sån här och en coaxialkabel. Den optiska kabeln har du ju redan :smiley:

1 gillning

Instämmer!

1 gillning

Hej!

Tack snälla!

Ok så jag behöver alltså köpa till 3 saker?

OCH

Hej!

Nej, den sista behöver du inte.

@Elin Jag skulle faktiskt rekommendera en ny TV - en TV utan ARC trodde jag knappt fanns längre.

Förmodligen har tvn stöd för ARC, om du har en mer exakt modellbeteckning kan du förmodligen googla fram manualen och läsa dig till hur tvn ska ställas in.

Jag har byggt in tv:n så fint i en bokhylla och hade inte tänkt lägga pengar på en ny just nu…hehe:)

Manualen finns på en cd-skiva, får läsa i den. Men vad ska jag kolla efter? Inte så bra på tekniskt språk. Enligt han i butiken skulle det stå ”arc” vid HDMI- uttaget om den hade det.

Tack för att ni engagerar er i detta, helt fantastiskt att man kan få så fin support på nätet!

1 gillning

Kan du få fram exakt modellnamn? Hittar ingen manual på bara TLC B38.

Det verkar finnas både med och utan, som sagt behöver hela modellnamnet.

Här är en bild på en CD i vilken manual ska finnas, samt en quick guide. Jag är osäker på vad som är modellnumret…

bild

Du måste nog tyvärr hitta en dekal på baksidan av TV’n med modellnummer.
Dessa modeller har iallafall ARC.