Hur kopplar jag in Soundbar i teven?

Nu fann jag modellnumret! Gömde sig bakom väggfästet…

bild

Ah, det verkar som att ARC heter T-Link på TCL-språk.

Kolla denna guiden: https://tclnordic.zendesk.com/hc/en-us/articles/360012923800-Use-ARC-T-link-on-your-TCL-Android-TV

Fantastiskt! Tack!

Hittade ”T-Link” i menyn på TVn, vilket var ”off” så jag ändrade till ”on”. Dock liknar min TV-meny inget som visas i guiden så kan inte riktigt följa den. På ljudanläggningen har jag klickat i ”HDMI arc” och sladden är kopplad till en av HDMI-ingångarna (som ingen av dem har ett namn). Fungerar inte ännu, vet ni vad som är nästa steg?

Prova den andra hdmi-ingången :slight_smile:

Prova den andra HDMI ingången, brukar bara vara en som har ARC.

Det fungerade!!:slight_smile: Så dumt att inte ingångarna är märkta på ngt sätt… nu kommer det dock ljud både från TV:n och ljudanläggningen vilket bildar ett eko. Trycker jag ”mute” på fjärrkontrollen blir min soundbar tyst och det kmr bara ljud från TV:n. Inne i menyn kan jag bara klicka på nedersta raden (markerad i bild) nu när HDMI är inkopplad. Vet ni vart jag går in för att få tyst på TV:n?

bild

2 gillningar

Finns det möjlighet att uppdatera mjukvara i teven, måste vara någon bugg.

Hmm jag fann två alternativ, manual cad update och automatic. Automatic har ju nu ändrat till ”yes” och manual står och tuggar på ”scanning” men inget händer.

På mina föräldrars tv finns separat fjärrkontroll för ljudsystemet, vilket gör att de kan muta tv:n och problemet är löst. Hos mig verkar det som att både tv och soundbar nu kontrolleras av fjärrkontrollen till tv:n.

Det funkar inte att koppla ur ljudsystemet, stänga av ljudet på tvn och sen koppla in systemet igen?

Min soundbar har inte heller någon egen fjärr den skall fatta det där själv. Jag har slut på idéer tyvärr för att lösa detta.

Det fungerade!! Wow - alltså ni är underbara, tusen tack!!

2 gillningar

Det fungerade vad föregående sa, att muta tv:n innan jag kopplar in soundbar. Det var ju din idé, med annan beteckning för ARC som fick det att fungera till slut :hugs:

Jag är enormt tacksam för all snälla människor här inne som gett av sin tid och kunskap. TACK!!

9 gillningar

Vad bra!

Tipsa alla du känner om forumet och häng gärna kvar och språka om annat :slight_smile:

3 gillningar

Det ska jag göra! Har redan hunnit tipsa många om den fina respons jag fått här :slight_smile:

2 gillningar

All internetkärlek till dig!

(Tänkte också på en sak, ljudinställningar kan ställa om sig då och då, så om du skulle få dubbelt ljud igen så är det nog bara att koppla ur soundbaren och sänka ljudet på teven igen)

Hej!

Hehe ja jag märkte det, så har fått dra ur sladden, muta TV:n och sätta in den igen för att det ska fungera. Men det fungerar iaf! Nu ska jag bara lyckas koppla ihop min soundbar med den tillhörande högtalaren i samma serie i köket, får höra av mig igen om jag inte lyckas med det :wink:

1 gillning