Hur gör ni med er ekonomi i ert förhållande/äktenskap

Ja, särkullsbarn är en juridisk mardröm...
Jag har ett barn, min sambo har två.
Min dotter är inte myndig, min sambo har ingen kontakt med sin ena son.
Vi kan alltså inte äga större saker gemensamt eftersom då behöver min sambo alltså lita till att man dotters mamma om det händer mig något och jag behöver lita på lita på en ung man jag aldrig träffat...

1 gillning

Kan tänka mig att AndLi menar att man inte skall vara blåögd och inte sätta all tilltro till sin partners godhet.
Jag och mitt ex hade inte gemensam ekonomi. Men när jag var sjuk, så hjälpte hon mig med att betala mina räkningar. Jag satte över pengar från mitt konto som skulle räcka och hon betalade. Det visade sig senare då jag blivit lite friskare att hon inte betalat alla räkningar och att det fanns en del på väg till kronkalle. Dessutom, flera år senare, när vi senare separerade, så änvände hon den perioden för att hävda att vi hade haft gemensam ekonomi och att därför var hon berättigad till mitt ärvda hus. Som tur var alla papper där i ordning.

1 gillning

Kanske inte är så farligt att vara ensam i alla fall. :grimacing:

Jo fy tusan :grin: Av mina 52 år har jag varit sambo/gift 21år. Lätt att jag väljer sambo/gift. Naturligtvis så spelar partnern roll och har man träffat rätt är det mest fördelar :grin:

2 gillningar

Det gäller att "välja" rätt bara :smiley:

4 gillningar

Man ska självklart lita på sin partner. Det jag säger att jag litade förmycket på min (ex)fru.

Blåögd som MatsOlov säger.

Känner igen din situation. I mitt fall var det hon som var sjuk och jag förde över pengar till henne och hon "betalade" räkningar. Och eftersom hon var hemma kunde hon ta emot räkningarna och gömma/slänga dem. Man litar självklart på sin partner och det kan det gå väldigt långt innan det går helt fel.

1 gillning

Det är nog inte det vi vill säga. Men några av oss har åkt på en nit bara.

1 gillning