Home Assistant

OOOOH YEEEEES! Det tog en och en halv dag. Men nu rullar det äntligen. Var fast boot som jag hade på NUCen och sen körde jag install script från: Proxmox Home Assistant

Nu verkar det rullar på som det ska. Kör min senate backup som innehåller en del saker, så vi får se om det fungerar. Annars är det bara att rulla tillbaka till containern och börja om! Peppar peppar.

2 gillningar

Kul att du knäckte det! :smiley: Tycker det är smidigt att köra där. Brukar dra en backup av hela virtuella maskinen i proxmox innan större uppgradering av HA. Sjukt skönt att kunna rulla tillbaka allt utan besvär :slightly_smiling_face:

1 gillning

Yes sir! Jag har precis fått tillbaka hela min backup och allting fungerar!

Var kanske lite snål med ram, men kan justera det sen. Har ändå. Zigbee2Mqtt, Frigate och lite andra saker som rullar direkt i HA. Så blir att flytta dom!

1 gillning

Titta inte för mycket på den RAM-grafen. Har för mig att den räknar med cache och grejer som OSet släpper snabbt om det behövs någon annanstans. Jag har 93% använt mer eller mindre konstant enligt proxmox. Kör också med 2 Gb till HA.

En fråga till er experter…

När jag nu ska börja med att integrera ConBeeII-stickan till HA på min RPi, rekommenderar ni då att man använder deConz eller ZHA? Vad är fördelar/nackdelar?

Eller zigbee2mqtt :man_shrugging:t3:

Jag har aldrig kört deconz så kan inte svara på det. Men ZHA är lätt att komma igång med! Dessutom större forum for zha än deconz. :pray:

Jag gick precis in här för att lägga till zigbee2mqtt som ett tredje alternativ :slight_smile:

Jag har själv aldrig kört någon MQTT av något slag men stött på konceptet i lite olika sammanhang. Spontant har jag då upplevt det som väldigt komplicerat men det är det kanske inte?

Kollade en video från ”The Home Automation Guy” som gick igenom skillnader mellan ZHA och Z2MQTT, där fanns bland annat kompabiliteten där den senare stödde över 1700 enheter vid tillfället hans video skapades medan ZHA stödde 570 st. Kanske ett mindre problem eller nej?

Jag har bara testat deconz. Har inte upplevt några problem, funkar kanon för mig. Gränssnittet för att lägga till nya enheter är inte jättetrevligt att hållas med, men inget som gör att jag vill byta. Har läst om nån begränsning i sensorer deconz kan visa, nån elplugg som inte visade energiförbrukning och vad det var, dock inget jag påverkats av. Men kan vara bra att kolla upp innan.

Det är lite meckigare att sätta upp zigbee2mqtt. Men det är inte krångligt. Kan guida dig om det behövs. Tar inte många minuter, eftersom du dessutom har grundläggande kunskaper så blir det inga problem. :slight_smile:

Jag hade inga produkter som inte fungerade med ZHA förrens tills för några dagar sen, men valde ändå att gå över till Zigbee2Mqtt igen. Förra veckan så kom 3 lampor och de kopplade upp sig fint men var “unsupported”. Med z2m kan du genom kod lägga till enheter som inte är “supported” och därmed bedra till att flera produkter stödjs.

Jag kör ZHA med prylar från IKEA, Philips Hue och Aqara. Enkelt och smärtfritt :slightly_smiling_face:

1 gillning

Om jag skulle installera ZHA-integrationen, är det bara att avinstallera den och installera en annan om jag senare skulle vilja byta?

Yes! Plockat bort ZHA och installera deconz/zigbee2mqtt.

Måste man inte para om alla enheter då också? Eller nej?

Är allt fortfarande parat och klart då?

Måste para om tyvärr! När du byter till något annat än ZHA.

Jag rekommenderar att sätta upp Z2M direkt istället.

Tyvärr inte! Så har man stort nätverk så behöver man tänka till både en och 2 gånger innan man väljer vilken väg man vill gå. Zigbee2mqtt är “way-to-go” om man vill vara säker.

Med Z2M kan man byta ut sin zigbee sniffer också relativt enkelt utan att behöva para om allting. Då räcker det med att man “väcker” sin enhet med att trycka på sync knappen en gång och låta den joina nätverket igen. Entity names ligger kvar i databasen då dessutom. Så är väldigt tacksamt om man har flera automationer. :slight_smile:

Det gick ju sådär att lägga till första enheten efter att man installerat ZHA…

Jag hade en helt ny mini switch från Aqara som jag satte i parningsläge och som ZHA hittade men då såg det ut så här :

Två disablade, oindentiferade entiteter och en för batteri som inte verkar kunna avläsas.

Ta bort device och prova para om den. Någonting har gått fel. Den switchen har bra stöd i ZHA!

Jag har gjort det tre gånger nu, dessutom startat in HA.

Ingen skillnad.

Jag får detta i loggen också :

Trycker jag på den översta så ser jag bl a detta :

Jag googlade lite och hittade något som kallas för “Blue prints” och la till en som var för just denna Aqara-switchen. Denna Blue print var tydligen någon form av förkonfad automation men när jag testade att lägga till en call service->notify för single press till min HA-app i telefonen och sedan tryckte på en gång på knappen så fick jag en notis.

Fortfarande fel i loggen dock och fortfarande oindentifierade entiteter…