Home Assistant

Nu har entiteterna ändrats till dessa :

Skärmavbild 2022-02-23 kl. 17.42.46

Är detta normalt? Vad är egentligen dessa entiteter?

Fortsätter jag titta i loggen så fortsätter den att spammas med fel och varningar …

Har läst massor nu, info från alla möjliga som upplevt problemet och alla tänkbara orsaker till att det uppstår utan att bli mycket klokare. En sak hajade jag till på dock som lät märklig :

USB3.0 interference is real! I had 2 fit-size USB 3.0 drives plugged directly into the pi USB3 ports, with the ConBee II plugged in next to them in the USB 2.0 port, and that completely prevented the ConBee from being able to pair with zigbee devices. What's more surprising is that moving the ConBee to a powered USB hub (with 3+ feet of distance from the Pi) didn't make a difference - I still couldn't pair with any Zigbee devices. Also note that this is NOT a power issue - I'm using the official CanaKit 3.5a power supply.

As soon as I removed the two USB thumbdrives, the ConBee was able to pair with all 7 of my devices.

Jag bröt strömmen till RPi helt och testade att byta USB-port som min förlängningskabel för ConBeeII-stickan sitter i till att sitta i ett USB 2.0-uttag på raden ovanför. Jag kan ju tyvärr inte sitta helt utan USB-anslutna enheter då jag kör HA på en extern SSD. Därefter startade jag upp min RPi igen och än så länge inga sådana felmeddelanden (peppar peppar) men nu kommer de säkert att komma bara för det...

Om detta nu håller i sig så kan jag inte svara på om det påverkade att byta USB-uttag helt eller om det var för att jag bootade om RPi helt (istället för att bara starta om HA) som gjorde skillnaden.

Konstigt! Jag hade aldrig problem med min RPi men jag körde iof inte SSD. Men det gör ju @FredrikAndersson och det fungerar ju för honom?
Fungerar det att para ordentligt nu och du har fulla stöd för din switch?

Det verkar ha rätat upp sig men jag verkar då och då få detta i loggen :

Jag har ingen aning om vad det innebär. De tidigare felmeddelandena och varningarna har jag ännu inte sett igen.

För övrigt, hur uppdaterar jag firmware på ConBee2-stickan? Jag har letat information och de flesta pekar mot att göra det från en Windows-maskin men en sådan äger jag inte och har inte tillgång till.

Linux/Mac? GitHub - dresden-elektronik/gcfflasher: GCFFlasher is the tool to program the firmware of dresden elektronik's Zigbee products.

1 gillning

Tyvärr långt över min kunskapsnivå.

Menar du att instruktionen ”Update in Ubuntu or Debian” går att köra från terminalen i HA på min RPi, alternativt om man kör SSH in mot HA på RPi?

Kan jag också först kontrollera vilken firmware som stickan har just nu? Hur gör jag det?

Nej, det går inte. Du specificerar inte vilka system du har tillgång till, bara att du inte har tillgång till Windows, detta förslag gäller om du har tillgång till en maskin med Ubuntu eller Debian Linux.
Det kan vara enklare att hitta en väg om du delger vilka förutsättningar du har. Finns ju förslag på fler metoder på sidan jag länkade till, någon kanske passar. Jag använder Windows för uppdatering.

Med Deconz-addon är det bara att öppna Phoscon-appen och kontrollera version där.
Går det i ZHA inte att se vilken coordinator som används och vilken firmware den har?

Ibland när man läser den här tråden blir man supersugen på att testa H.A. igen, sen får andra poster här mig att inse att jag är på tok för korkad och lat för H.A. :grinning:

2 gillningar

Jag har tillgång till :

  • macOS
  • iOS
  • iPadOS
  • En RPi som kör Rasbian (tror jag) som bara snurrar Homebridge
  • En RPi med HA OS.

Så du skulle kanske rekommendera att man avinstallerar ZHA-integrationen och istället installerar deConz, även om det bara är för att få tillgång till möjligheten att kontrollera/uppdatera firmware där?

Går inte att uppdatera firmware genom deconz i HA heller tyvärr. Men har du en Raspbian-maskin finns denna metod för uppdatering: https://github.com/dresden-elektronik/deconz-rest-plugin/wiki/Update-deCONZ-manually#update-in-raspbian

Innan jag gör något sådant så skulle jag vilja kolla vilken version denna sticka har just nu, vet du hur man kan kontrollera det?

Inte i ZHA, tyvärr.

Men i deConz?

Och en ytterligare fråga, hur gör ni som kör HA med alla uppdateringar som kommer löpande till alla smarta devices? Normalt så kan man ju enkelt uppdatera dessa genom tillverkarens egen app.

Ja, där vet jag hur man kollar.
Ser ut såhär på min t ex

Du kör deConz?

Jäpp

Jag tog bort ZHA och installerade deConz istället för att se hur det såg ut med stickan. Det ser ut så här för mig :

Skärmavbild 2022-02-24 kl. 17.42.21

Den ser ju ut att ha en relativt ny firmware, om man ser till datumet (2022-02-06) men det kanske inte stämmer?

För övrigt, du sa att det inte går att uppdatera den i gränssnittet…vad händer om man klickar på Update-knappen? :slight_smile:

Har samma version här, jag brukar klicka på Update bara och det har funkat hittills. :slight_smile: