Home Assistant

Samma här. Brukar radera bara. :+1:

1 gillning

Bra, då fortsätter jag att göra så :smiley:

1 gillning

När man väl har en enhet(är samma sak som en entitet?), hur exponerar man denna mot HomeKit? Som jag tolkar det så skapas en fejkad brygga (på samma sätt som görs med Homebridge) i vilken denna enhet ligger och läses in i HomeKit. Om så, hur gör man med nästa enhet man vill exponera? Man kan ju inte hålla på och skapa nya bryggor för varje enhet, hur lägger man till en enhet i en redan skapad och exponerad brygga?

Jag kör inte Homekit längre. Varför vill du ens göra det?
Annars tror jag du sätter upp homebridge, sen läggar du till dina entities. Starta om HA så borde de dyka upp automatiskt till din homebridge. :slight_smile: Tror helt enkelt att du missat att starta om HA.

EDIT: De dyker upp som nya hittade enheter från
image

2 gillningar

Du kallar det Homebridge, kallas det så även i HA? Homebridge är ju annars något man kör på t ex NodeJS och integrerar npm-plugins för stöd för olika enheter som annars inte stöds av Homekit.

Varför jag vill köra HomeKit? Enkelt.
Jag kräver integrationen med iOS samt att kunna styra enheterna med Siri.

En annan sak, jag löste en del recensioner på de där billiga SSD:erna från Kingston. Det var ingen munter läsning, kan vi summera det med. Jag skaffade idag en Samsung 870 Evo, den lär väl inte vara några problem att köra externt mot sin RPi?

Val av disk verkar spela mindre roll, det viktiga är att välja en adapter som funkar.

Blir inte 870 Evo lite overkill, dessutom om det är en m.2 så blir den väl glödhet under drift.
Tror jag har en sådan i ett USB-C-case, brukar bli varm.

M2? Nej.

Overkill sett till yta, håller med. Anledningen till att jag tog denna var att jag själv har väldigt bra erfarenhet av Samsungs Evo-diskar och alternativet kändes som Kingstons, vilka sett till recensionerna är rena möget. Åtminstone en rejäl chansning, vilket Evo inte bör vara.

1 gillning

Sorry! Tänkte lite fel när jag skrev, var så länge sen jag håll på med det! :slight_smile:

Du kan köra den här som plug-in. :slight_smile:

Använder ni utility meter för att hålla koll på hur mycket el huset gör av med?

Jag undrar vad jag ska mata in i utility meter, är det sensorn som visar hur mycket el huset gör av mest just i detta nu eller är det sensorn som konstant räknar upp förbrukad el liknande hur en elmätare räknar?

Jag använder inte det… än.
Har bara 1 sensor som mäter strömförbrukning just nu.
När jag bytt ut alla våra säkringar mot smarta istället så kommer jag laborera med Energy dashboard mer. :slight_smile:

Okej. Energy dashboard får jag att fungera men jag vill själv visualisera senaste månadens elförbrukning i tex Apex Charts och det är med Utility Metern jag går lite bet på vilken sensor jag ska mata in där. Fårfortsätta klura :slight_smile:

Vad har du för sensor som mäter elförbrukningen i dag?
Hur ser din config ut för Utility Metern?

Jag har en Tibber Pulse inkopplad på mätarens HAN-port. Verkar som att utility metern tar emot kWh och inte kW så har matat in sensorn som ackumulerar förbrukningen. Ska ge det några dagar och sedan kolla hur bra det stämmer.

Du måste skaffa en mätare för detta, öppnar upp för massor av kul :smiley:

Jag vet! Har tänkt det rätt länge men inte blivit av, dessutom vågar jag inte skruva för mycket med elen hemma då jag inte har tillräckligt med kundskap.
Tror en sån här skulle göra jobbet!

Jag är likadan, hade tur och har en elmätare som man bara pluggar i effektmätaren. Vet att Shelly har denna som många använder men beror ju på din elmätare vad som funkar: Shelly EM - Shelly Cloud

Yes har läst om Shelly EM och varit lite sugen på en sån ett tag. Får se vad det blir. Vill kunna se hur mycket ström vara ACs drar. :slight_smile:

Jag som har ett större gäng enheter i ”drift” redan och där dessa är parade med diverse hubbar som Hue, Aqara etc, hur bör jag tänka om jag vill dra in dessa i HA?

Där finns ju integrationen ”HomeKit”, som möjliggör att exponera enheter i HA för HomeKit. Sedan har vi vad jag förstår integrationen vid namn ”HomeKit Controller” som gör det motsatta, att den tar befintliga enheter i HomeKit och tar in dem i HA.

Jag vill ju börja på rätt sätt här och inte göra saker som klyddar till det längre fram. Jag resonerar som så att jag först kommer lägga till enheter i HA som inte är i drift alls än utan bara legat i sin låda. Därefter är planen att flytta enheter från HomeKit och in i HA, för att därifrån sedan välja de jag önskar att därifrån exponera för HomeKit. Då kan jag ha all logik i HA men också ha automationer i HomeKit för samma enhet (om jag så önskar).

Min fråga är egentligen, måste man ta bort en enhet från HomeKit och eventuell hubb där den är kopplad nu innan man ansluter den till HA? Måste den alltså vara ”oparad” för att kunna ansluta den till HA?

Vad jag sedan förstår så måste enheter som ansluter direkt tilll WiFi först sättas upp med aktuell tillverkares app för att få in den på nätverket, därefter kan HA plocka upp den?

1 gillning

To see which devices have been discovered see the “Integrations” page in your Home Assistant dashboard. When you click on “Configure” you can enter your HomeKit PIN and the device should be added to your Home Assistant instance. If your device is currently paired with an Apple device via HomeKit, you will need to reset it in order to pair it with Home Assistant. Once Home Assistant is configured to work with the device, you can export it back to Siri and Apple Home with the HomeKit integration.

Detta är homekit controller.