Home Assistant

Utan problem. Det ända jag skulle tänka på är att köra Pi:en på SSD istället för SD. SDkort har en jävla förmåga att gåsönder

Jag valde att köra Home Assistant på en Intel NUC bara för att det kändes bra, kanske lite overkill :laughing:

2 gillningar

Lägger ner alldeles för många timmar på det :joy: Är ju sjukt kul när man får allting att lira! :+1:

2 gillningar

Ja, jag vet…den RPi som jag nu ska testa på körde tidigare en reverse proxy men för några veckor sedan rasade den. Inte första gången.

2 gillningar

Jag kör det på min Synology NAS i en Docker.

1 gillning

Min NAS används inte längre och är en Synology 211j så den är inte heller aktuell att använda till något :slight_smile:

Förståeligt med en 211j. :smile:

Stort tack till @Peterboxy för paketet med bl a Zigbee-stickan!

Blev lite förvånad när jag först hittade en mössa och en isskrapa i paketet men sedan trillade något ur mössan :smiley:

Grabben använde mössan på fotbollsträningen idag, mycket uppskattat av oss båda :smiley:

Har inte hunnit testa den än, dels pga ingen tid nu samt avsaknad av USB-förlängningskabel. Men igen, stort tack :pray:

6 gillningar

Bra det kom till nytta =)
Mössan och isskrapan är något vi lägger i bilarna vi stripar här på jobbet. Funkade bra som förpackningsmaterial.

4 gillningar

Sonoff Zigbee 3.0 dongle kom på posten i dag.
Satte igång direkt att migrera från mm gamla CC2531.

Bytte pan_id för zigbee2mqtt sen var det bara att traska runt och synca om varje device. Fungerade i stort sett klockrent och entities namnen var kvar.

4 gillningar

Vad används zigbee2mqtt till? :slight_smile:

Finns ju ZHA (Zigbee Home Assistant), Zigbee2Mqtt & deCONZ om man tar de stora på marknaden.
ZHA är lätt att komma igång med, men saknar lite mer avancerade funktioner och har inte stöd för lika många produkter (även fast jag aldrig stött på någon produkt som inte fungerar.)
Med Zigbee2Mqtt kan man köra den separat från Home Assistant vilket innebär att även om du startar om din HA så fungerar fortfarande ditt nätverk.
OTA har bättre stöd med Zigbee2Mqtt. ZHA stöder typ bara IKEA och Ledvance som det är i dag.

Nackdelen med Zigbee2Mqtt är att man behöver sätta upp en MQTT broker och det är lite mer pill innan man är igång.

Jag har kört ZHA och zigbee2mqtt och det är ingen skillnad på stabilitet. Däremot gillar jag översikten man får i Zigbee2Mqtt bättre. Å andra sidan så är det skönt att komma igång direkt med ZHA och man får mera blueprints osv från Home Assistant forum, så man slipper skapa massor med automationer själv.

Du bör förövrigt köra deCONZ på din installation eftersom du har deras conbee sticka.
@katho @anon76737630 Har säkert kloka inputs där. Jag har aldrig provat deCONZ men det är riktigt populärt. :slight_smile:

Senaste skapelsen.

När vi sätter igång en film i sovrummet från Plex (Givetvis 100% lagligt) så ändras belysningen till “Movie Night”. När jag sen pausar filmen så tänds belysningen upp. Sätter vi igång filmen igen så går belysningen tillbaka. När filmen är klar så släcksbelsyningen i sovrummet men våra nattlampor är på med svagt ljus som man kan somna till.

Har laborerat fram lösningen med MQTT & Tautulli. Finns förmodligen snyggare sätt att göra det på, men det fungerar för oss just nu.

Om någon vill ha kod så är det bara att säga till! :slight_smile:

2 gillningar

Jag gick över från deConz till ZHA, kongress mer integrerat på något sätt. Fungerar bra och stabilt.

1 gillning

Kul! Trodde de flesta körde deconz med conbee! Är du nöjd med zha?

Migrerade och har inte funderat så mycket på det, så det är ju ett bra betyg. Det bara fungerar :grinning:

1 gillning

Episkt som @Sevis hade sagt! :smiley:

1 gillning

Hur rensar ni bland gamla enheter/entiteter? Är det bara att radera dem eller ska man tänka på något?

Brukar radera bara.

2 gillningar