Här finns rätt mycket bra info:
Jag ska sätta mig in det själv om ett tag. Måste bara byta ut lite nätverksprylar hemma först.
Här finns rätt mycket bra info:
Jag ska sätta mig in det själv om ett tag. Måste bara byta ut lite nätverksprylar hemma först.
Jag köper att det skulle vara smidigt med en förlängningskabel för USB om det annars blir lite trångt där man har sin RPi men på vilket sätt menar du att det skulle kunna ge störningar i zigbee-nätverket annars?
Eftersom det sitter bluetooth och wifi chip i RPin så stör det zigbee adaptern. Det är alltid rekommenderat att ha förlängingakabel och få zigbee adaptern en bit ifrån din Pi.
Aha, där ser man
Vilka längder talar vi om då?
Sedan så brukar USB 3.0 portar störa 2,4 GHz enheter vilket är den frekvens som Zigbee använder.
Jag har 1,5m har jag för mig. Men t.om 50cm kan göra stor skillnad har jag hört.
Jag kör med den förlängningskabel som följde med Apple Keyboard, tror den är 90 cm. Fungerar bra.
Kör ni, eller de flesta här, sin HA-installation på en RPi? Nu om man ska testa och ”leka” lite så är det ju inga problem men hur känner ni kring att använda RPi för permanenta lösningar?
Man har ju flera gånger varit med om minneskort som rasat, det är ju mer en fråga om när istället för om. Jag har läst att Class II-minneskort eller ännu hellre Endurance-kort är att föredra. Vad säger ni?
Man hade ju nu kunnat testa att sätta upp detta på ett eget VLAN, dvs ta tag i den biten också i samma veva. Dock är jag väldigt orutinerad p routing-området. Då jag använder Unifi-enheter, vad krävs för detta förutom att sätta upp ett nytt LAN med eget subnet till vilket man sedan kopplar ett nytt SSID? Vad krävs för att alla i hemmet ska kunna kommunicera med prylarna när vi sitter på ett annat SSID i ett annat nät?
Tack! Ska läsas.
Jag körde på en RPi4 i typ 1 år utan problem. Flyttade sen allting till en Intel NUC. Märker ingen större skillnad förutom att det går mycket snabbare att boota maskinen. Anledningen jag bytte är för att kunna köra Frigate AI ordentligt och det orkar inte RPi riktigt med.
Du kan ju sätta in en SSD i din RPi om du är orolig för SD kortet. Sen kör Home Assistant Google Backup så har du en kopia på din config i din Google Drive.
Ok
Utgår från att samma backup-procedur kan köras mot Dropbox?
Yes sir.
Här har du den add-onen:
Så gör jag. Jag har en Startech USB till SATA-adapter och en Kingston SSD. Backupen till Drive funkar bra, jag kör en backup per dygn löpande fem dygn. Kan vara värt att ha en extra backup som inte raderas, om det är nåt som skiter sig och man inte upptäcker det inom de fem dygnen.
Jag har ingen längre erfarenhet av brukande av Raspberry Pi, så kan inte uttala mig om risken med SD-kort som blir korrupta, bara läst om det inte upplevt det själv.
Har en förlängning till min Conbee II också som nämnts tidigare, 2 meter tror jag. Som jag uppfattat det så är det USB 3-portarna som stör ut den iom båda på 2,4GHz. Testade utan förlängningen först, innan jag läst om problemet och hade stora problem att para enheter om det ens funkade. Efter att ha fått dit förlängningen så funkar det kanon.
Låter som en bättre idé långsiktigt att köra med extern SSD. Botar RPi upp på ansluta USB-diskar per automatik om inget OS finns på eventuellt minneskort? Eller det krävs handpåläggning?
Har ni tips på externa SSD-diskar som kan vara lämpliga om man går den vägen?
Jag använder en sån här adapter och en sån här SSD. Tog billigast möjliga av ett känt märke vad gällde SSD. Gällande adapter så verkar det vara lite kinkigt, finns många adaptrar, men inte alla funkar. Denna hade jag sett skulle fungera till just detta så därför föll valet på den.
Nu var det ett tag sen jag gjorde detta, men har för mig att jag la in Imagen på SSD direkt och bara körde igång. Detta gäller en Raspberry Pi 4.
Upplysningsvis så kör jag Home Assistant OS.
@anon76737630 Svarade dig bäst på det här! Jag har inte kört med SSD i min RPi.
Ok, kanon
Tror min RPi 4 är modellen med 2GB RAM och inte 4GB men speciellt mycket minnesbelastning lär det väl inte vara tal om…? Mest skrivande till disk, gissar jag.
Ligger ganska stadigt på ca 1100 MB använt minne.
Med dessa addons, där alla utom phpMyAdmin och SSH & Web Terminal är igång.
Kul att se det finns HA nördar som mig