Home Assistant

Jag har en del uträkningar för individuella enheter. Är det en enhets förbrukning eller kostnad du vill få till?

Tack! Det ska jag kolla på, har labbat lite med mushroom kort innan.

@mrTravolta, tittar väldigt gärna på en uträkning och var/hur du visar den.

I och med att jag har timpris, så tänker jag mig att vore kul att få se det ackumulerade priset för en given tidsperiod. Dag/Vecka/ måndag.
Tar väldigt gärna din input!

Edit: @vargylet såg att du la med en uträkning! Tack :star_struck:

1 gillning

Jag använder denna för att räkna ut kostnaden för elbilsladdningen där elpriset multipliceras med hur mycket el laddboxen plockar ut i kW:

Beräkna kostnaden i detta nu för varje kWh:

  - sensor:
      - name: "Elkostnad laddning - nu"
        unit_of_measurement: "SEK"
        state: "{{ states('sensor.elpriset_per_kwh') | float * states('sensor.easee_laddbox_power') | float }}"

Ovanstående stoppar jag in i en hjälpare i Home Assistant. Välj Integral Riemann sum, ange sensorn ovan som "Ingångssensor", "Integrationsmetod" ska vara "Left" och ge den ett namn.

Sedan kan du mha Utility Meter i ta fram kostnaden per timma, dag, månad, år osv enligt nedan där "source" är sensorn som skapas av Riemann-hjälparen:

#Elkostnad laddning - dag
  elkostnad_laddning_dag:
    source: sensor.elkostnad_laddning_riemann
    cycle: daily
    name: Elkostnad laddning - dag

#Elkostnad laddning - månad
  elkostnad_laddning_manad:
    source: sensor.elkostnad_laddning_riemann
    cycle: monthly
    name: Elkostnad laddning - månad

#Elkostnad laddning - år
  elkostnad_laddning_ar:
    source: sensor.elkostnad_laddning_riemann
    cycle: yearly
    name: Elkostnad laddning - år

Om något är rörigt ovan är det bara att du hojtar till :slight_smile:

3 gillningar

Tack så jättemycket! Ska kolla in den ordentligt under nästa vecka. Nu börjar lite nyårsfix.

Gott nytt år! :partying_face:

2 gillningar

Vårt pris varierar beroende på hur mycket man använder, jag har satt vårt pris till max i HA då vi alltid är över ändå. Så det är typ som "fastpris". Mäter just nu bara hela husets förbrukning viaNodeMCU ESP8266, PZEM 007T och CT clamp. Har även en eller 2 Tuya on/off switchar som mäter förbrukning. En till 3D printern ifall det skulle gå åt helvete och jag måste stänga av den helt. En som sitter till servern.

Mer än så mäter jag inte. HA visar cirka 31kr för lite varje månad men det kan jag leva med. :slight_smile:

Här är ESP koden till pzem. Vill du ha hjälp med hur man kopplar så säg till. :slight_smile:
Detta går även att göra med flera PZEM så du mäter varje fas i huset istället.

esphome:
  name: esphome-energy

esp8266:
  board: nodemcuv2

# Enable logging
logger:

# Enable Home Assistant API
api:

ota:


wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

  manual_ip:
    static_ip: 192.168.170.244
    gateway: 192.168.170.244
    subnet: 255.255.255.0
    
  # Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Esphome-Web-D91080"
    password: !secret wifi_password

captive_portal:

uart:
  rx_pin: D5
  tx_pin: D6
  baud_rate: 9600
  stop_bits: 1

sensor:
  - platform: pzemac
    current:
      name: "PZEM-004T V3 Current"
    voltage:
      name: "PZEM-004T V3 Voltage"
    power:
      name: "PZEM-004T V3 Power"
    frequency:
      name: "PZEM-004T V3 Frequency"
    power_factor:
      name: "PZEM-004T V3 Power Factor"
    energy:
      name: "PZEM-004T V3 Energy Today"
      id: energy_today
      unit_of_measurement: kWh
      accuracy_decimals: 3
      filters:
        - multiply: 0.001
    update_interval: 5s

2 gillningar

Förresten har du Tibber pulse?

Verkar ju få in all data då?

1 gillning

Har ingen pulse, än. Men vet inte hur granulärt jag kan se den datan. Verkar kunna få ut data per fas men ej så tydligt om det går per enskild devices.

Tack !

1 gillning

Någon som vet om dessa går in i Home Assistant utan att man har brygga från Hue? Jag har Zigbee-sticka.

Tips på Zigbee-siren?

Har inte provat själv, men ser inga problem med det. :slight_smile:

Borde väl vara som en vanlig Hue-lampa?

Precis. Jag kör som sagt inte Hue men allt deras är väl Zigbee om jag förstått det rätt. :slight_smile:

1 gillning

Dynamiska scener t ex funkar inte om en kör direkt, utan brygga?

Har inte just dessa, men ca 7 hue lampor av varierande typ alla går in i ha med Zigbee sticka för mig. Utan Hue hubb.
Borde ju rimligtvis vara samma med dessa.

1 gillning

Bråkar med att få in energimätning från mina nya NOUS Smart Plugs modell TS011F TZ3000, just nu kan jag bara styra till/från.
Vad jag sett har inga objekt av typen sensor skapats för pluggarna, bara av typen switch.
RPi4B med Conbee II sticka och HA (uppdaterad idag), ConBee/deConz integration.

Energimätning fungerar på Mi Smart Plug så det är något med dessa nya pluggar som inte riktigt lirar.
Lattjat lite i deConz med att modda DDF (?), ingen skillnad ännu.

Har börjat fippla med att få ihop home assistant och min husdata, MQTT fungerar och jag kan styra innegivaren, har lagt till graf för inne och utetemp.
Ska sätta mig igen imorgon. Någon som har tips på vad jag ska välja för att visa när / hur mycket kompressorn går på ett snyggt och läsbart sätt?

Snyggt vet jag inte men när jag körde SPA på pumpen ville jag se hur kompressorn gick kontra elpriset och gjorde det enligt denna:

2 gillningar

Fick ordning på det tror jag, var tvungen att ändra i DDF Editor från Draft till Gold på min moddade DDF.

1 gillning

Ja, något i den stilen.
Jag har inte suttit mycket alls med HA, finns den som "card" ?

Ja, det är Apex Charts: