Home Assistant

Inte HA men nästan, noterar att min Vu+ Duo2 med tillbehör drar 22 W i viloläge.

1 gillning

Homebridge lika enkelt som hoobs?

Jag har inte testat Hoobs, kör med Homebridge-Hue för att få in sakerna i Apple Homekit.
Mätningarna görs av en Aqara Smart Plug.

Hoobs är väl homebridge med lite extra gui…

Inte direkt HA men helvete vad nice Nextcloud är :heart_eyes:

Får min 3D printer imorgon ser det ut som. Installerade Octoprint på en Pi och fått in den i HA utan problem. Ska bli kul att se hur allt fungerar!

4 gillningar

Så man börja meka med sakerna inna man fått dem? :joy::joy::joy:

Javisst! Octoprint ser ju sjukt bra ut så den var given. Sen att jag får in det i HA direkt känns kul.
Kommer skrivaren imorgon så får jag montera och om allt går rätt och stjärnorna i himmlen stämmer så fungera allting direkt. :grin:

2 gillningar

Håller tummarna.

1 gillning

Skruvat ihop allting tog ungefär 90 minuter. Pluggade in Raspberry pi och volia.

Den printar någonting från SD kortet nu som jag inte ens vet vad det är men verkar fungera. :innocent:


2 gillningar

Tror inte det underhålls längre, men det ger en liten rolig animation iallafall.

Den ska vi kolla upp direkt! Tack!

Så nu har jag kommit fram till att programmering av funktioner i Homekit är dömt.
I min setup där jag har en Conbee II kopplad till en RPi3b som kör Phoscon, deCONZ och Homebridge-Hue klickade jag under felsökning bort några enheter, de försvann från Homekit och när jag lade till dem igen var min progr-ammering på knappar borta.
Ingen backup eller export finns att göra i Homekit så nu är det bara att börja om.

Vad ska jag sikta på, är det HA eller något annat?
Vill ha integration med Apple Home.

Inga hubbar är målet, utöver en RPi och Conbee II.
Pryttlar från Ikea, Aqara och Hue inblandade.

Jag vet inte om det riktigt svarar på din fråga. Men tanken jag har här hemma är att Home Assistant är navet för det smarta (:sweat_smile:?) hemmet som dessutom sköter all logik/automationer. HomeKit används endast för att exponera vissa lampor som är smidiga att kunna kontrollera från någon av våra mobila enheter.

1 gillning

Jo du har nog helt rätt, jag gjorde ett testskott med att programmera funktioner i Homekit, riktigt bedrövlig upplevelse fast jag ligger på senaste versionerna av iOS/iPadOS och macOS.

Nu håller jag på med att konfigurera HA med Conbee II och deCONZ, flashat om min RPi4b (8GB RAM, 32 GB SDCARD) för detta.

Gillar vad jag ser i HA hittills, den hittade en massa saker automagiskt, men jag vill konfa in prylarna själv med lite mer kontroll.

2 gillningar

Det var inga stora problem att få till detta med HA, dock har jag lite städjobb kvar, några extra enheter har skapats och min Hue Smart Button vill inte vara med och leka ännu.

Ska fippla in energimätningen från ett av mina smarta uttag också, inte bara effekt och temperatur.

2 gillningar

Det här såg rätt smutt ut... Prototype på hur HA dashboard kan se ut "out of the box" i framtiden.

HA hade deras The State of the Open Home event för några dagar sen. Mycket kul verkar vara på gång. Bara en sån sak att HomeAssistant är andra störst på github är imponerande, bara Visualcode var större just nu. :open_mouth:

4 gillningar

@FredrikAndersson pingst dig här, så blir det rätt :slight_smile:

Såg också att det den visar energikonsumtionen (kWh), första pluggen som jag har som gör det.

Vet du något bra kort i HA där man kan göra en uträkning av priset? Har Tibber och där borde det vara möjligt att ta priset där ifrån.
Googlade lite kort igår, men hittade inte direkt något som jag fick till att funka.

@Curiosity kanske har input ? Eller någon annan? :heart:

1 gillning

Jag har en liten ruta som visar månadens snittpris. Den har jag räknat fram såhär:

{{ ((states("sensor.monthly_cost_husnamn") | float / states("sensor.monthly_net_consumption_husnamn") | float) * 100) | int }} öre/kWh

Sen har jag lagt den i en Mushroom entity card som ”Primary Info”. Då ser det ut såhär:

bild

Jag hoppas det kan hjälpa.

2 gillningar

Inget jag kan vara till hjälp med tyvärr. Jag har lagt in avläsning av elmätaren och Tibber i Energy-dashboarden, så får fram totalpriset, men inte per entitet tyvärr. Hade det varit fast pris hade det varit enklare.
Men det borde ju inte vara omöjligt.

2 gillningar