Home Assistant

Din ”Elpriset”-graf tolkar jag som att du läser in framtida elpris. Stämmer det? Om ja, hur får du in det i HA?

Ja precis, använder Nordpool-integrationen där du anger ditt elprisområde och då visas dagens elpris och vid 13-tiden visas morgondagens.

1 gillning

Tack! Jag tänkte inte på att det kunde finnas en sådan integration :slightly_smiling_face: Min hjärna hade helt fastnat vid Tibber.

1 gillning

Måste kolla om du eller någon annan vet. När jag använder {{ states('binary_sensor.garageporten') }} t.ex. i Mushtoom eller under Utvecklarverktyg > Mallar så får jag resultatet on eller off. Men lägger jag in samma sensor i ett entity card så får jag i stället statusen Öppen eller Stängd.

Vad missar jag? Känns som att det i entity card görs en lookup som tar hänsyn till device class men inte när jag lägger in sensorn i Mushrom elelr mallhanteraren?

Verkar ju spöka mellan svenska och engelska?
Går det att få HA på Svenska alltså? Alltså hela OSet?

Nej, tror inte det är språket. När jag kör integrationen mot PostNord som skriver ut nästa dag för postutdelning så skriver den ut “I övermorgon” medan den i mallhanteraren skriver ut “2” (dvs om två dagar).

Så det är något annat som jag förstår :grinning:

Integrationen mot postnord är ju garanterat uppdaterat för att stödja Svenska. Eventuellt har entity card stöd för svenska, men Mushroom och utvecklarvertyg går på engelska bara.
Eller missförstår jag? :slight_smile:

Det är nog jag som förklarar dåligt, så här kommer ett exempel :slight_smile:

I min dashboard visas switch.garageporten så här:
image

Men om jag lägger in samma sensor i Mushroom eller Utvecklarverktyg > Mallar så visas den så här:

Mushroom template card:

Utvecklarverktyg > Mallar:

Alltså, varför står det “Stängd” i ett entity card i min dashboard medan det står off på andra ställen? Känns som jag missar något, att det är något annat än states() jag ska använda. Detta är bara ett enkelt exempel men jag vill verkligen fröstå det här :slight_smile:

Varför använder du switch.garageporten på ena stället och binary_sensor.garageporten på det andra?

Sorry, miss av mig. Resultatet blir dock detsamma.

Aha. Vetesjutton hur du får det “rätt” tyvärr. Går att ändra typ under entiteten, om det kan vara nåt.


Tyvärr itne det som är problemet och jag gissar att detta inte är ett fel hos mig utan mer att när man lägger in en sensor i ett entity card så körs lite mer logik som snyggar till utdatan medan när man kör det i t.ex. ett template card så får man rådatan. Men struntsamma, det finns ju replace() så ingen stor grej :slight_smile:

Mer att jag ville förstå logiken bakom :slight_smile:

1 gillning

Blev lite nyfiken på Sonarr & Radarr med HA.
Har inte kört torrents på länge, men har ett konto hos en stor privattracker som hängt med genom åren.
Installerade, konfigurerade och la upp lite önskemål om serier och filmer.
Otroligt smidigt och rätt smutt att ha!

(Ja,ja,ja jag vet att det inte är lagligt)

En liten varning till er som eventuellt vill installera MariaDB på er installation.

Jag installerade Ngnix Proxy Manager och i samband med det behövs MariaDB. Sagt och gjort. Installerade och startade om, men insåg nu att all min data från Energy Dashboard är nollställt.

Läste lite mer om det och när man installerar MariaDB så “försvinner” data. Har inte hittat något vettigt sett att migrera tillbaka datan än.

Liten varning bara ifall ni går i samma tankar! :slight_smile:

2 gillningar

Fick feeling och gick från debian + docker till home assistant os på landets rpi, vafan har jag väntat på :crazy_face: så simpelt och allt lirar med addons

4 gillningar

Har inte uppdaterat i någon särskild ordning tidigare. Nu när jag skulle uppdatera fick jag detta meddelande.


Ja, bara att göra som jag blir tillsagd då.

1 gillning

Nice! Tror vi hade detta upp för ett tag sedan. Ska ta tag i uppdateringarna i helgen :sweat_smile:

Ja jag försökte hitta det inlägget och svara på, men gav upp :grin:

1 gillning

Hur gör jag för att säkra tillgänglighet vid ström- eller internetavbrott?

Planerar (igen, inte kommit till skott än) att fimpa Verisure och ta över hemövervakningen själv. Då är brandövervakningen mest intressant, larmbiten sekundär men kommer nog med av bara farten. Det jag vill se till att lösa och ha full koll på först är hur jag får systemet att vara live och åtkomligt även vid händelse av avbrott i försörjning av ström och internetanslutning. Sensorerna kommer med största sannolikhet vara batteridrivna, så de är inget problem, och det verkar ev finnas de som funkar lokalt också, om det inte skulle finnas nån anslutning till hubben.
Problemet för min del är som sagt istället att lösa hur jag när nån grävt av fiberkabeln(händer ändå typ en gång per år) eller strömmen brutits fortsatt kan få notiser om det händer nåt tråkigt hemma och jag själv inte är där. UPS för strömförsörjning? Hur funkar det? Router med inbyggd mobilanslutning? Eller separat mobilrouter med batteri som tar över när den fasta uppkopplingen går ner?

Nån som har en lösning för detta och kan dela med sig?
Jag kör på en Raspberry Pi 4. Den i sig drar ju inga större mängder ström.

Unifi har deras LTE Backup som du skulle kunna koppla på befintlig router.
Sen en USP som håller sakerna i liv så att du kan få notis om vad som händer ifall strömmen skulle dö.