Home Assistant

Nice! Har letat en del också, blir att använda när allt är uppe och rullar igen.

1 gillning

Börjat titta på hur jag ska kunna spara data längre än vad Home Assistant normalt sett gör. När jag nu mäter elförbrukningen är det just trist att datan raderas efter 10 dagar. Jag skulle vilja ha en graf som t.ex. visar senaste året.

Verkar som det är InfluxDB som gäller då. Någon här som har erfarenhet? Är måttligt sugen på att börja mecka med det så det jag är nyfiken på är hur enkelt det är att sätta upp och vad jag bör tänka på för att göra det så smidigt som möjligt.

Köpte två av dessa för ett tag sedan. Hade en elektriker förbi idag, så då kom de upp.

En liten FYI (kan vara jag som är en idiot också); har spenderat ca två timmar nu på kvällen på att få in dom i HA. Läst varenda forum och tråd som finns. Då slog det mig, att jag kanske måste ha en lampa kopplad till uttaget. När jag fått upptaklampan, så hoppade allt igång! Så nu funkar det helt utan problem.
Alltså: ha en lampa i :slight_smile:

Synd bara att de är så dyra, annars hade jag bytta alla på en gång.

Home Assistant Glow på plats :+1:

3 gillningar

Kul! Fungerar den bra och data kommer in rätt i HA? Jag har en likadan mätare som inte ska bytas förrän om något år. Vore kul att testa detta.

Ja det verkar funka som det ska. Ska jämföra med uppgifterna från Tibber om några dagar tänkte jag, men än så länge verkar de stämma.


Var lite bök då fotodioden var polvänd, så fick hjälp av en kollega att löda om den och löda dit LED och kablar på ESP32.

3 gillningar

Dela gärna med dig om du visualiserar det på något bra sätt. Jag har precis börjat pilla på det, se nedan. Dock vet jag inte hur jag ska spara data på längre sikt. Kul att ha senaste årets statistik på elförbrukningen men nu raderas datan ganska snabbt (utanför Energy-fliken).

2 gillningar

Jag har precis fått igång min elförbrukning också! Har tagit lite längre tid än väntat. Då jag valde att installera Ubuntu och köra HA i Container. Varför? För att jag ville prova! :stuck_out_tongue: Det har tagit ett antal svordomar, ominstallationer mm men nu verkar det fungera.

Nåväl. Köpa en PZEM-004T V3 med 100A CT clamp och en NodeMCUv3 med ESP8266. Kopplade ihop. Flashade till rätt programvara och vips så hoppade det igång.

Ursäkta stöket och att jag inte har någon case runt prylar än, men mest se om allting fungerade.



image

2 gillningar

Hur får jag mina W att läsas ut rätt? Min ser lite galen ut…

Nevermind: Nu har den lugnat ner sig lite. Måste varit någonting i början.

image

1 gillning

Kan du dela med dig av din config för dina grafer? Ser riktigt bra ut!

Efter mycket fram och tillbaka så kör jag Home Assistant OS igen. Ubuntu med docker fick jag aldrig att fungera riktigt bra. Jag insåg att jag har inte kunskapen helt enkelt.

Att köra HA OS med supervisor är så pass enkelt och kraftfullt så krävs ingenting annat.

Kör dessutom ZHA istället för Zigbee2MQTT som jag förespårkat och gillat innan. ZHA fixade mina lampor direkt som inte Z2M löste direkt (Gick att lösa via kodning).

En annan sak jag märk, ZHA kopplar på end devices mycket bättre än Z2M.

1 gillning

Inte för mig…

Du gör fel. :joy:

Självklart! Du behöver Apex Charts då samtliga dessa använder Apex. Hör av dig om jag missade något.


https://paste.ofcode.org/iWZ8mMwKFZk4c8D62Ys5hA


https://paste.ofcode.org/bDsULZqsWjqbyz8bDzXGZj


https://paste.ofcode.org/qcvFCX3N5HZr6Gb5wdSVq3

4 gillningar

Tackar! Ska prova lite ikväll! :heart_eyes:

1 gillning

Riktigt snyggt tema som konfigureras i UI direkt, den här ska jag testa :blush:

4 gillningar

blodinfråga.
Har 4-5hue lampor, några strömbrytare och rörelsecensorer från Hue. De går via Hue appen och GoogleHome Rutines.

Finns det någon vinning i att läggain de i HomeAssistent
Jag använder home assistent i jobbet ganska ofta så har ok koll på hur det fungerar. Men vill förstå om det finns någon extra vinning i att ha ett simpelt hem i HomeAssisten?

Nej, är det korta svaret :slight_smile: Du har Hue hubben.

MEN :), om du vill prova andra tillverkare och deras produkter utan att ha en massa olika hubbar så kan HA användas.

Ex om du kör det på en RBP med Zigbee sticka så klarar du dig utan de flesta hubbar.

1 gillning

Använder Mushroom light card och entity card. Light card är väldigt trevligt och precis vad jag letat efter, att snabbt kunna tänd/släcka, ändra ljusstyrkan och färg i samma card. Det är dessutom litet och går att modifiera ganska ordentligt genom uit.

1 gillning

Senaste releasen innehåller riktigt mycket som är intressant.

Det är roligt att följa det här projektet just nu. Det händer så mycket som är fokuserat på att göra HA mer användarvänligt. Mindre YAML åt folket! :grinning_face_with_smiling_eyes:

4 gillningar