Home Assistant

@katho

Har du senaste firmwaren installerad? För denna sidan säger ju att version 26720700 är den senaste.

Version är vilken deConz-version du har.
Firmware är stickans firmware.

Min är kvar på 26580700. Kanske måste starta om, men orkar inte nu.
Men jag har bara tryckt på Update i Phoscon alltid så har den uppdaterat firmware. :slight_smile:

Som sagt, ingen minns en fegis så jag uppdaterade firmware i gränssnittet. Gick till synes bra. När jag satte upp deConz så kollade jag på denna videon och enligt den så ska man starta om HA och därefter få upp en deconz-integraiton i listan över integrationer.

Jag har ingen sådan där (se bild) utan jag har bara deConz i sidebar då jag slog på den togglen när jag installerade det.

Ok, verkar som man manuellt fick lägga till den och trigga autentisering inifrån deConz Advanced-meny. Får se hur det rullar på nu…

Nu fortsatte jag att få Errors i loggen (andra typer) så jag tog bort deConz helt. Trots jag tog bort det så låg det entiteter kvar som borde försvunnit men nej…startade om men de låg kvar, dessutom fick jag errors på automationer jag hade labbet med som refererade till entiteter som inte längre fanns kvar.

Jag blåste hela disken, la tillbaka en ny installation av HA och skulle därefter lägga tillbaka en backup. Jag får valet, browsar upp aktuell backup-fil, anger lösenordet och sedan frågar den om jag verkligen vill ta bort allt och lägga in denna backupen. Ja, det vill jag.

Därefter händer ingenting. Noll. Ser bara detta och inget annat verkar hända :

Vad göra?

Så, backupen gick tillbaka men utan någon konfirmation för mig i webbläsaren.

Nu när den är tillbaka så pendlar plötsligt min sambos position mellan att vara hemma och att vara i zonen för hennes jobb, pendlar typ var femte sekund, trots hon befinner sig hemma hela tiden. De trackers som används på henne som person är samma som de varit hela tiden.

Jag måste nog säga, så här efter nära nog två veckors pillande, att detta med Home Assistant är långt ifrån en bra produkt. Ja, det är open source men kvaliteten på produkten är ändå enligt mig låg.

Det är en produkt för de som finner nöje av att pilla, av att stöta på problem och ägna massor med tid för att lösa dem. Det är inte för dem som finner nöje av att njuta av de fördelar som HA ska ge utan nöjet ligger endast i själva ”pillandet”, inte i slutprodukten.

Summerat så finner jag den som en direkt undermålig produkt som inte går att lita på. Minsta förändring i uppsättningen öppnar för allehanda problem som då måste ges massa tid för att förhoppningsvis kunna lösas.

  • Vill man ha hemautomation för att uppleva smidighet och spara tid i olika sammanhang så ska man inte använda Home Assistant.

  • Gillar man att lägga ner massor av tid på problemlösande och pilla med sådant, där alltså nöjet är själva pillandet och inte det slutprodukten ska ge, då är Home Assistant aktuellt.

En förenklad jämförelse men ändå enligt mig väldigt träffande är som Android vs iOS eller Windows vs Mac. Vill man pilla, klia sig i huvudet över konstiga problem osv så ska man hålla sig på den kanten. Är man intresserad av när det fungerar och inte ägna massa tid för att nå dit, då ska man hålla sig på andra kanten.

Jag hör vad du säger, men jag håller inte med dig eller känner inte igen dina problem över huvud taget. Jag har som glad amatör kört HA i något år. HA kräver absolut en del pill och meckande för att komma igång jämfört med andra system. Andra system är dock begränsade i jämförelse. Det går att göra väldigt mycket med HA om man är intresserad av att engagera sig. Men att påstå att slutprodukten inte kan leverera stämmer rent utsagt inte.

Du formulerar dig som att din upplevelse är en sanning gällande HA, men det är bara din sanning.

Inte mindre än vid fyra olika tillfällen i min text ovan klargör jag att det är min åsikt. Då finns knappast fog för att insinuera att jag menar det som en sanning för alla.

Det var nog en aningen hårt av mig, du har en poäng! Men känslan hos mig när du skrev det var mer åt hållet rant än konstruktiv kritik.

Er diskussion om zha, deconz eller zigbee2mqtt fick mig att läsa på lite. Det verkar som att det i slutändan handlar mycket om preferens hos folk. ZHA verkar få en del gliringar om att det inte kan lika mycket som övriga två. Dessa kommentarer är ofta ”gamla” eftersom ZHA är relativt nytt. Jag ska testa att byta till deconz av den enkla anledningen att det går att se versionen på mjukvaran på conbeen. Passar rätt bra för mig nu, har nyligen flyttat till hus och kommer att bygga om väldigt mycket.

Lär mig aldrig riktigt det här… Hur ska jag installera denna?

Den är nedladdad och finns under HACS > Frontend men var registrerar jag modulen?

Kör du via GUI eller yaml?

Om det är installerat så ska det bara vara:

entity: sensor.example
title: Severity
type: 'custom:bar-card'

Ja så brukar det vara men jag får detta felet:

Ser i beskrivningen att man ska göra följande och det är där jag går bet:

Skippar nog denna tills det blir enklare att få igång :slight_smile:

Har du startat om HA? Om så är fallet kör en Ctrl + F5 i browsern.
Laddas kortet efter det? Oftast är det en ordentligt refresh av cache som spökar när man fixar med custom cards :slight_smile:

Du behöver inte fixa med modules osv. Hacs löser det åt dig!
Du kan se att kortet är laddat genom:
Configuration
Lovelace
Resources

där komer bar-card.js stå med fast med massor av flera tecken :slight_smile:

Startat om, Ctrl-F5, laddat ner igen och startat om :slight_smile: Aldrig strular så här förut.

Dock hittar jag inte Resources under COnfiguration, har det flyttats någonstans?

Kortet dyker inte upp.

blablabla:8123/config/lovelace/resources ska det vara. Jag har installerat proxy hemma och orkade inte göra klart det sista igår så kommer inte åt min installation förrens om typ 2 timmar.

Edit:
Kommer du in där så kan du lägga till
URL - /hacsfiles/bar-card/bar-card.js
Välj sen Module :slight_smile:

2 gillningar

Tack, när jag väl kom in där så kunde jag registrera den som en modul och nu fungerar det. Problemet var att jag inte hittade dit :smiley:

1 gillning

Härligt! Snyggt jobbat! :heart_eyes: :star_struck:

Kom på att vissa kort inte alls laddas direkt via HACS. Är en bra vana att gå in i resources och titta efter att man installerat så att allt lirar! :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker generellt det är rörigt när tillägg ska installeras, finns så många olika sätt och vägar att hitta rätt. Men så länge det fungerar i slutändan är jag nöjd :smiley:

Hittade ett kort för att enkelt ändra färg och ljusstyrka. Tyckte dessutom att det var riktigt snyggt. Letat länge efter nåt liknande.

1 gillning