Home Assistant

Tog tag i saken och migrerade allt till Z2M igen istället för ZHA. Var tvungen att ändra network keyn för att få alla mina devices att ansluta igen.


Det byggs på sakta men säkert. Börjar fundera om jag fått med alla sensorer… man glömmer ju bort vilka man har efter en stund. :slight_smile:

1 gillning

Någon speciell anledning till bytet? :slightly_smiling_face:

Hade problem med att 2 sensorer tappade kontakten lite då och då med ZHA. När jag körde Z2M så hände det aldrig. Jag var bara nyfiken på att prova ZHA för några månader sen och har inte orkat gått tillbaka. Får se hur det fungerar nu. :slight_smile:

1 gillning

Haft en CC2531 som agerat coordinator och den är inte direkt den bästa vad jag förstått.
Snackade lite med Sonoff och de sa att de skulle skicka en av deras SONOFF Zigbee Dongle Zigbee 3.0 USB Dongle Plus som bygger på CC2652P chippet istället.

Ska bli sjukt kul att prova och tänker eventuellt filma det för Youtube material om någon är intresserad?

(Sonoff säger att det skickar utan några som helst förpliktelser.)

3 gillningar

Do it.

1 gillning

Kan tänka mig homeassistant kan lösa det

1 gillning

HA löser allt.

4 gillningar

exakt :ok_hand:

edit: Använder HA i jobbet ibland. tex om man ska ändra ett värde på 400 switchar så är det lättare att använda HA än cisco DNAc

3 gillningar

Det där är ruskigt coolt! Hur har ni satt upp det? :thinking::heart::heart_eyes:

Det finns en cisco plugin för HA:

Sedan är alla switchar MGMT inom samma /22 subnet så var bara +1 på IP fram till 254 sedan IF 254 then next subnet

Jävligt smidigare än DNAc

2 gillningar

Nu vill jag utmana er expertis lite grann här :wink:

Ponera att jag skulle sätta upp en Home Assistant-instans på en ledig RPi jag har.

Hur långt skulle jag kunna komma och fortfarande kunna köra parallellt med min nuvarande setup av enheter kopplade till Aqara- respektive Hue-hub samt två Homebrigdge-instanser med sina enheter?

Om man någon gång framöver skulle vilja ha in alla enheterna i HA, skulle de två hubbarna fortfarande krävas? Om inte, hur ser lösningen ut då istället?

Mina enheter är för närvarande dessa :

Lampor x 13 (strips inräknade)
Smart-plug x 6
Sensorer x 10
Kameror x 2
Strömbrytare x 7
Luftrenare x 1
HomePods x 3
Gardinmotor x 1

Har vi någon här som använder HA tillsammans med HoneKit? Exponerar alla HA-enheter till HomeKit?
Kan man kommunicera med sina HomePods genom HA?

Svarar på de frågor jag har svar på.

Hur långt skulle jag kunna komma och fortfarande kunna köra parallellt med min nuvarande setup av enheter kopplade till Aqara- respektive Hue-hub samt två Homebrigdge-instanser med sina enheter?

Rätt långt tror jag. Käre parallellt ett tag själv innan jag vågade släppa sargen. Kontentan var att det var enklare utan de andra gubbarna. Blev mindre stökigt.

Om man någon gång framöver skulle vilja ha in alla enheterna i HA, skulle de två hubbarna fortfarande krävas? Om inte, hur ser lösningen ut då istället?

Nej, du kan skrota hubbarna. Istället behöver du en zigbee-sticka i raspin som kan kommunicera med dina enheter.

Har vi någon här som använder HA tillsammans med HoneKit? Exponerar alla HA-enheter till HomeKit?

Absolut. Det är inga problem alls. Jag har valt att endast inkludera vissa enheter till HomeKit. Jag använder endast HomeKit för att styra saker från telefonen. All logik sköter HA.

2 gillningar

Zigbee-sticka till HA då, förstår jag. Vilken rekommenderas av er då? Är det sedan bara att ansluta denna via USB i RPi och den kan automatiskt användas av HA?
Finns sedan motsvarande om man vill använda enheter över Z-wave?

Vad jag förstår så kan man styra exakt vilka enheter i HA som man vill exponera för HomeKit och detta görs vad jag förstår genom en fejkad brygga, på samma sätt som Homebridge gör.

Exempel, kan en enhet som idag är kopplad via någon av mina fysiska hubbar vara samtidigt kopplad till HA? Eller man måste ta bort kopplingen man har idag och sedan på något att låta den upptäckas och tas över av HA?

Jag har en sån här liggande hemma som jag inte använt, tror att det är den vanligaste man kör med. Var så i alla fall på den tiden jag trodde jag var tillräckligt smart för HA.

Sen kan du få köpa om du vill.

Den där kör jag med också, kopplad på en RPi3B+ och integration med Homekit.
Men jag har bara några få enheter ännu.

Inte alls omöjligt att jag köper den av dig, skicka gärna i PM vad du vill ha för den :slight_smile:
Är det plug-n-play för den i HA på en RPi?

Skickade ett PM

Yes. Rekommenderar att du köper en förlängnings usb kabel så du inte pluggar i den direkt i din RPi. Så slipper du strul med eventuella störningar i ditt zigbee nätverk.

1 gillning

Ställer frågan här, jag har min RPB (med HA) trådas till min UniFi router. Är det möjligt att få den på ett eget VLAN? Tänkte för säkerhet. Finns det något negativt med att köra det så?

Om det är en fråga för UniFi tråden så flyttar jag frågan.

Här finns rätt mycket bra info:

Jag ska sätta mig in det själv om ett tag. Måste bara byta ut lite nätverksprylar hemma först.

2 gillningar