Home Assistant

Jag kör en Samsung Galaxy Watch 4, riktigt nöjd! Samsung och mjukvara kan ju vara lite hit or miss men det fungerar bra och som jag använder den här jag 70% batteri kvar på kvällen.

1 gillning

På Sweclockers Home Assistant

1 gillning

Har en Philips Hue Outdoor Motion sensor på garageväggen. Går det på något sätt (helst enkelt :sweat_smile:) att fråga Google Assistant om temperaturen på sensorn? Skulle vilja kunna säga bara nåt i stil med “vad är utetemperaturen hemma?” och få denna sensors värde.

Vet inte med Hue, men har lagt en del tid med detta för mina Aquara sensorer utan framgång. Får inte in temperaturen i Googles svär, och då finns det inget att läsa upp.

Hue kan ju ha en bättre integration! Hoppas!

Skulle såklart skrivit att jag inte använder Hue-integrationen, utan kör genom deconz.

Ok, samma här. Satt med det för ett år sedan som intensivas. Har inte kollat runt den senaste tiden, så är tyvärr inte tills så mycket hjälp.

När vi har fått ordning på all flyttkartonger så ska jag ta tag i det digitala hemmet också :heart_eyes:

Kanske sett denna redan?

Lägger till denna innan jag säger god natt:

1 gillning

Jag har Aqara temp sensorer och det fungerar utmärkt att fråga t.ex. “Whats the temperature in the guestroom/bedroom/livingroom?”

Google Assistant, Aqara temp + Home Assistant - YouTube :grin:

Jag får in alla mina temp sensorer i Google home… Inte orkat sorterat upp dom bara.

Sådär fick jag också till det, men fick inte upp någon temperatur? Får du det visat i Home appen?

Ser bara ut såhär

Men går utmärkt att fråga som sagt…

1 gillning

Cool. Fick till det är också som sagt, men testade aldrig att fråga. Utgick för att den inte hade tillgång till tempen då den inte visas…

Stort tack för informationen!

Då har vi löst problemet :partying_face:

1 gillning

Hittade en grej… Kom på att jag nånstans hade angett vilka enheter som skulle exponeras för Google. Jag hade inte med sensor under exposed domains. Så nu får jag upp sensorerna i Google Home och kan fråga om temperaturen :+1:

Screenshot_20220103_124015

2 gillningar

Övervakning av kylskåpsdörren. En början iallafall.

alert:
  kyl:
    name: Kylen är öppen
    message: Kylskåpsdörren är öppen!
    data:
      color: "red"
      channel: "Kyl"
      notification_icon: "mdi:fridge-alert-outline"
    done_message: Kylskåpsdörren har stängts.
    entity_id: binary_sensor.kyl
    state: "on"   # Optional, 'on' is the default value
    repeat: 
      - 3
      - 1
    can_acknowledge: true  # Optional, default is true
    skip_first: true  # Optional, false is the default
    notifiers:
      - mobile_app_fredrik_mobil


7 gillningar

Skulle vilja ha en väderstation. Men orkar nog inte fixa en sån här :grin:

2 gillningar

@Curiosity, använder du Aqara smart plugs? Och visar de effektförbrukning i HA?

1 gillning

Använder inte dom, men jag vet att de visar effektförburkning i HA! Så det är bara att köra om du är sugen!
Jag har några “no-name” plugs som jag använder hemma med TUYA på och kör dom med local push för att visa strömförbrukningen för kontoret, servern rummet och tvättmaskinen.

Har beställt en Sonoff som man gömmer i bakom strömbrytarna som jag väntar på för att se hur de fungerar. De visar också strömförbrukningen. :slight_smile:

:+1: Tänkte jag skulle ha en till 3D-skrivaren, så får jag koll på vad det kostar :grin: Och möjlighet att stänga av den när den printat färdigt. Kör gärna vidare på Zigbee. Såg att det var nån begränsning med ZHA, tänkte om det funkar med Deconz. Eller kör du zigbee2mqtt nu?

Stämmer vad jag läst också, du måste köra z2m för att få ut alla värden.
Körde Z2M först hemma men bytta till ZHA. Vet inte ens själv varför, var bara mest nyfiken och har inte orkat bytt tillbaka för att det fungerar. Vad jag hört så är praxis att köra Z2M egentligen.
Mina pluggar går på WIFI så de har inget att göra med zigbee… Ska byta ut dom så småning om men är lite andra saker i pipen först! :slight_smile:

Jag kör en aqura till 3d-printern, z2m → hass.

Fungerar utmärkt dock såg jag när jag köpte den att det fanns folk som haft problem då vissa versioner av pluggen inte stödjer allt. SP-EUC01 no power consumption data · Issue #1050 · Koenkk/zigbee-herdsman-converters · GitHub

2 gillningar