Home Assistant

Det jag jobbar på just nu. Minimalist UI är “tema”.

4 gillningar

Använder ni UIt mycket? Jag använder det mest bara för att kolla status på sensorer och annat, inte mycket interaktion alls annars. Sambon har nog aldrig ens sett hur det ser ut. Försöker få in knappar, rörelsesensorer, automationer osv för de funktioner som kan styras.
Samtidigt tycker jag det är lite kul att pilla med så håller på att testa lite olika utseende på knappar, popups och grejer. Nån gång kan det ju hända att det kommer upp en central skärm där allt kan kontrolleras.

Jag kollar det flera gånger per dag, ger mig en bra överblick av hur värmepumpen går, temperaturer, status på kameror, om huset är larmat osv. Dock tänder och släcker jag i princip aldrig lampor, dom sköter sig helt själva :smiley:

Vill minnas att HA skulle fokusera på det estetiska lite framöver, kul om så är fallet för det ser inte supersexigt ut som standard :slight_smile:

1 gillning

Jag använder det flera gånger om dagen för att hålla koll på status hemma.
Frugan a väder det rätt ofta för kameror och tittar på hundarna så det är rätt viktigt för oss att det ser rätt så bra ut och fungerar smidigt. :pray:

1 gillning

Fixat lite ikväll.
ACs går att styra nu. Det fungerar på frugans mobil. Lagt till flera lampor som går via Yeelight Bluetooth gateway i mesh system. Massor kvar att göra men det går framåt.
Inser att jag behöver några till motion sensor så jag kan automatisera ljuset i flera rum.

Med kiosk browser så ser det ut så här:

5 gillningar

Snyggt!

2 gillningar

Very nice sir!

1 gillning

Helgens små justeringar.
Flyttat runt lite saker. Lagt till automasering för att tända/släcka i vårt badrum.
En AC Controller till vårt gäst rum för pappa och hans fru som kommer på julafton.



2 gillningar

Uppdatering av Android-appen. Nu finns en Wear OS-app i Play Store. Nån som använder?

Japp, glad överraskning! Fungerar bra, äntligen kan jag öppna garageporten utan att behöva ta upp telefonen :grinning:

Nice :+1: Var kör du för klocka?

Själv kom jag precis på att det gick att göra Quick setting tiles :grin:

1 gillning

Jag kör en Samsung Galaxy Watch 4, riktigt nöjd! Samsung och mjukvara kan ju vara lite hit or miss men det fungerar bra och som jag använder den här jag 70% batteri kvar på kvällen.

1 gillning

På Sweclockers Home Assistant

1 gillning

Har en Philips Hue Outdoor Motion sensor på garageväggen. Går det på något sätt (helst enkelt :sweat_smile:) att fråga Google Assistant om temperaturen på sensorn? Skulle vilja kunna säga bara nåt i stil med “vad är utetemperaturen hemma?” och få denna sensors värde.

Vet inte med Hue, men har lagt en del tid med detta för mina Aquara sensorer utan framgång. Får inte in temperaturen i Googles svär, och då finns det inget att läsa upp.

Hue kan ju ha en bättre integration! Hoppas!

Skulle såklart skrivit att jag inte använder Hue-integrationen, utan kör genom deconz.

Ok, samma här. Satt med det för ett år sedan som intensivas. Har inte kollat runt den senaste tiden, så är tyvärr inte tills så mycket hjälp.

När vi har fått ordning på all flyttkartonger så ska jag ta tag i det digitala hemmet också :heart_eyes:

Kanske sett denna redan?

Lägger till denna innan jag säger god natt:

1 gillning

Jag har Aqara temp sensorer och det fungerar utmärkt att fråga t.ex. “Whats the temperature in the guestroom/bedroom/livingroom?”

Google Assistant, Aqara temp + Home Assistant - YouTube :grin:

Jag får in alla mina temp sensorer i Google home… Inte orkat sorterat upp dom bara.