Temperatur kyl / frys - Google Assistant / iOS

Hej alla! :grinning:
Jag har idag en frys idag som saknar larmfunktion när temperaturen faller, pga dörren inte gått igen ordentligt🤦‍♂️

Söker efter lösning, där jag av få en notis i telefonen får reda på om ex. temperaturen i frysen överstiger -5c.
Vill gärna vilja slippa slänga ut frysen för att köpa en ny med denna funktion :grimacing:

  • Har lite löst läst om att Aqara temperatursensor ev. skulle kunna vara lösningen, men behöver jag isf köpa något mer för att få den att fungera, i så fall vad?
  • finns det kanske bättre alternativ med min befintliga setup?
  • Har idag ett par Google Nest mini 2, som jag styr viss belysning samt dammsugaren med.
  • iOS hushåll - iPhone, Mac + gamingPC

Hoppas ni kan hjälpa mig :pray:

Jag har ingen egen lösning än, men har tänkt mig att testa med en magnetbrytare på dörren istället för att utgå från temperaturen.
Dels så inbillar jag mig att signalstyrka och batteritiden försämras i kyl/frys(ja det funkar säkert för många, men har läst exempel om motsatsen och är säker på att jag skulle hamna i den kategori som får dras med problem).
Dels tror jag att jag tidigare kan upptäcka en glömd dörr med en brytare. När jag har mätt tidigare så har temperaturen varierat en del över tid, och det kanske kan vara svårt att hitta en bra nivå när det ska larma. Kyl/frys är sällan öppna mer än 30(gissning) sekunder här hemma, förutom när vi veckohandlat. Så i händelse av att en dörr är öppen längre än så tänker jag mig att vi får en avisering där vi kan välja att snooza övervakningen i låt säga 5 minuter så vi hinner lasta in allt.

Som sagt, bara en idé än så länge, men jag tänkte att jag skulle gå tid att fixa med det under julledigheten.

(Det går ju med en magnetbrytare också att göra andra skojiga grejer som att dra igång ett larm om nån försöker smyga åt sig en glass ur frysen mitt i natten)

Själv använder jag Home Assistant, men det borde gå att lösa med din setup och. Jag ber om ursäkt, jag tyckte att det stod Home Assistant i rubriken först.

Den sensorn du länkade till kommunicerar via Zigbee, så du behöver en hub/gateway som den kan kommunicera med och vilken du sedan kan länka ihop med t ex Google Home eller via separat app. Har för mig att jag såg en recension av denna hub här för ett tag sedan

3 gillningar

Precis som @FredrikAndersson säger så behöver du en Aqara/Xiaomi gateway för att Aqara sensorn ska fungera.
Tycker du ska köra en kombination av din tanke och Fredriks. Både temp sensor och en dörr sensor.
T.ex. @katho kör temp sensor utomhus och har vad jag vet inga problem med batteriet under vintern.

I Xiaomi appen kan du ställa in flera olika larm utifrån dina preferenser och då få notiser i mobilen. Vill man djupdyka in i det så är det Home Assistant som gäller men då krävs tid och lite kunskap. :slight_smile:

3 gillningar

Tack för det mycket utförliga svaret! - Sorry för sent svar :heart: Intressant tanke ang. brytbläcket. Det ska jag absolut ha i åtanke :smiley::+1: Ska först testa Aqara M2 Huben med temperatursensorn. Ska läsa på dina länkar med om Aqara.

Är det Home Assistant som är to go to när det gäller hemautomation? Förstår det som att det är en mjukvara där du kan lägga in alla övriga smart-things? :thinking: (sitter nämligen i startgroparna att börja modernisera elskåpet hemma).

Home assistant kan man sitta med i hur många timmar som helst för att bygga ett system exakt som du vill ha det.
Nackdelen är att det krävs rätt mycket kunskap och tid för att få till allting. Det är den plattformen avancerade användare väljer för att man har så många valmöjligheter. :pray:

EDIT: Finns mer info om HA här !

2 gillningar

Fattar. Kanske blir att man får gotta ner sig i det då :smiley::+1: Men jag ska iaf testa Aquara+hub. Sen får man kanske gotta ner stig tillräckligt i Home Assistant så att man kan få in notiser vid temperaturförändningar.

1 gillning

Det kan du få via Mi Home appen som du kör till hubben :slight_smile:
Du kan faktiskt göra rätt mycket saker bara med hubb och diverse sensorer. Home Assistant är inte ett måste, men det är kul att hålla på med om man är intresserad. Jag sitter typ varje kväll med små pill :stuck_out_tongue:

Lite av xiaomi/aqara/yeelight som jag har.

1 gillning

Underbart! Då blir det ett köp till i december allt :stuck_out_tongue::grinning::crazy_face: Blir Aqara M2 Hubben + ett par temperatursensorer till att börja med.
Får uppdatera tråden när jag fått hem grejorna😀

1 gillning

@Curiosity @FredrikAndersson

Den gamla hubben klarar både mi-home och Aqaras app. Den nya bara Aqara :thinking:
Hur bra är Aqaras nya M2 Hub? - YouTube 4:00 min in i klippet säger Mathias.

Har det någon betydelse? Har endast använt mig av Mi home ett vagt ögonblick när jag installerade min roborock S6 Pure (bytte snabbt till roborockappen)

Jag har inte kört Aqara appen någonting då jag hade den äldre hubben.
Tror faktiskt inte det spelar någon roll bör vara liknande funktioner i båda apparna. :pray: