Solklar utvisning hade lika gärna kunnat varit straff också vilket jag tror hade varit vanligare om det inte var en vm kvartsfinal.
Menar du på fullt allvar att inte vi hade gjort likadant om situationen varit tvärtom?
Finnarna spelade takiskt mycket bra och gjorde det bästa de kunde med vad de hade. Jag lyfter på hatten åt dem.
Har svårt att se Sam Hallam gå ut och säga att domarna var amatörer. En sån sågning är inte super vanlig direkt.
Sågning av domare vanligt...
Nu tog jag första bästa artikel då jag googlade. Har kräver han avstängnIng av domare:
Läser man den artikeln står står det även att domaren Mikael Andersson själv säger att det var ett misstag. Sen att det inte blir en avstängning förklaras också bra av domarbasen.
Tycker det är stor skillnad mot att gå ut och säga att domarna är amatörer när det plockar en klockrent utvisning.
Sen är det väl en viss skillnad på klubblag och landslag. Nu handlar det om landslag och då representerar ju laget ett helt land. Så kan man tycka att det är kutym att man håller lite mer dämpad ton gentemot att kritisera domare. Utvisningen var såvitt jag kan bedöma helt regelriktig. Så vad @spode är ute och vevar om fattar jag inte riktigt. Jobbigt att finnarna fick spö?
Återigen, vanligt att skylla på domarna om det inte går egen väg.
Precis som.i artikeln jag länkade. Sedan att domaren höll med är en annan sak.
Domarna har ett otacksamt jobb där de antagligen sällan ser allt. Om ett domslut som upplevs av mottagaren som orättvist sedan leder till förlust så hyllar man inte domaren efteråt...
Detta sker i alla dylika sporter i alla länder, vi är inget undantag.
Men om man ser nyktert på situationen, så är det ju ganska pinsamt om man som förbundskapten som representerar sitt land och har ett lag som gör ett historiskt dåligt slutspel, då går ut och skyller allting på domaren. Säg då hellre att de inte kom upp riktigt i nivå idag och gratulera Sverige till vinsten. Då Sverige gjorde sin svagaste match i turneringen och ändå slog ut Finland. Eller är det så att lillebrorskomplexet från Finland är för stort att man inte kan erkänna att den här gången var laget för dåligt?
Inte helt ovanligt att man är patriotisk och tycker att egna sidan aldrig skulle göra samma sak är något blåögt. Kräver kanske ett något mindre engagemang och större helikopterperspektiv för att inse det?
Jag är inte inte alls irriterad att Finland förlorade, tvärtom var Sverige det klart bättre laget och vann förtjänstfullt.
Håller inte riktigt med om att de gjorde sin svagaste match. Sverige spelade mycket bra vilket själva också konstaterade. De fick bara inte in pucken förrän i slutet av normaltid. Hjälpte heller inte till att Finland spelade taktiskt mycket bra fastän det är tråkig hockey och kanske ser ut som att de inte visste vad de gjorde.
Finns säkert någon form av lillebrorkomplex i bakgrunden, har alltid varit heta landskamper. Sverige har.ju erkänt bättre spelare och ett fantastiskt juniorprogram för hockey, kanske till och med världens bästa säger de som vet. Att kunna vinna över storebror är säkert alltid extra roligt!
Skulle säga att Finland spelade taktiskt väldigt bra, precis som Sverige gjorde också. Stängde ner midzonen och styrde spelet ut mot kanterna. Inte den roligaste hockeyn men ett sätt att vinna på. Det är allt som räknas i slutet. Kunde gått åt båda hållen i ÖT. Finska utvisningen var inget snack, att Sverige lyckas avgöra var oväntat också med deras PP statistik. Men det är klart 4-3 ger massor med ytor.
Ja, de spelade ju bra med vad de hade. Men ett resultat med 5 torsk och tre vinster på hela turneringen inte ett godkänt resultat med tanke på att det var mest blåbärslag i grupp B. Sen gjorde väl Sverige sin svagaste insats mot Finland, vilket jag hoppas blir bättre mot Tjeckien idag. Men jag kan ha förståelse att finnarna är besvikna över att åka i kvarten, vi har ju gjort det två år i rad. Men i år hoppas jag på medalj av ädlaste valör.
Har nu kollat på reprisen av utvisningen några ggr. Lyckas inte se att han faktiskt slår på handsken, däremot lyfter han klubban vilket är ok.
Nu kan ju domaren lagligt dömma utvisning om han anser/tror att fel begåtts fastän det aldrig hänt. Så domaren har inte gjort något fel fastän det är tveksamt om detta faktiskt var ett brott mot reglerna.
Därav kan man lite förstå frustrationen, men som tidigare sagts måste det vara en mardröm att vara domare då korrekta beslut.
Intressant hur olika man kan tycka!
Vad får dej att tyckatt det var deras svagaste insats?
Jag tycker tvärtom att Sverige spelade en av sina bästa matcher.
Blev lite nyfiken.pa det där med amatörer för jag har inte sett någon från landslagets sida säga det. Håller helt med att det skulle vara att sjunka lågt.
Efter lite googlande visade det sig vara tidigare ordförande för hockeyförbundet, fortsatt lågt men i alla fall ingen från laget.
Kan hända att jag var för snabb på tangenterna också, trodde det var tränaren faktiskt. Nåväl, Sverige Finland väcker känslor. Hade det varit 10 åriga mig hade jag grinat för då höll jag stenhårt på Finland i allt. Mamma är från Finland.
Håller inte så stenhårt på något lag. Tycker mera om att det är underhållande eller taktiskt bra spel.
Haha ja, det blir väl lite svårt att hålla på Thailand i ishockey åtminstone
Nejdå, de är på väg uppåt i systemet, vann division sex för landslag nyligen.
Nu blir det svettigt! 4-2 men halva matchen kvar...