Hjälp med ny tv - Klart, det blev en 75" Samsung The Frame

MediaMarkt var det som hade Sony-tv:n för 16990 kr.

Har visserligen bara haft min LG OLED från oktober och inte under den ljusa och soligare delen av året. Men tycker den är mycket bättre än väntat gällande ljusstyrka och reflexer. Överlägset bättre än den 7 år gamla Sony den ersatte i alla fall. :slightly_smiling_face:

1 gillning

Som jag antydde ovan skulle jag vara mycket försiktig med andra tillverkare än Samsung om reflexer är viktigt. För ett par år sedan var Samsung klart marknadsledande inom det området. Sedan kan andra ha kommit i fatt, men det får de kunniga reda ut.

1 gillning

Känslig och känslig. Det får inte vara spegel där man ser sig själv istället för bilden. :slight_smile: Vet ej hur min Philips led är i jämförelse mot andra paneler. Sen just samsumg med Qled och nanoled mm där är jag ute o cyklar och vet inte riktigt vad som är bra och ej. Oled verkar nog vara bäst till bildkvalitet. ?
Slipper gärna backlight bleedign och vad det heter när man ser ljuset i kanterna på tvn som läcker igenom bilden vid mörka scener som det gärna blir med led.

Gillade ambilight med philips tvn, men gillade inte den dåliga programvaran och att den ofta strulade och inte reagerar på on/off eller byta källa utan att rycka sladden... Annars hade jag kunna tänka mig en Phillips igen med just Ambilight...

Har en ett år gammal Philips och kan inte annat än instämma :man_shrugging:t2:

Samsung the Frame med matt skärm är nog riktigt duktig på att hantera reflexer.

Tack, att det fortfarande ska vara så....? :man_shrugging:

Läser lite artiklar Oled vs Qned , Qled. Är Oled skärmar dåliga i ljusa rum? Tänker att det inte är beckmörkt i tv rummet och det skrivs att oled fungerar sämre i rum med ljus i... Annars är jag rätt sugen på 77´oled tvn... Men sett en Qned 75a från LG och någon Qled från samsung till vettigt pris....

Köp en OLED på öppet köp om du är osäker. Men jag tror inte att du blir besviken. :slight_smile:

En kollega slog till på en C1 och han har en del ljusinsläpp i hemmet. Han är inte nöjd och tycker det är mycket reflektioner i bilden.

1 gillning

Elgiganten har bra pris på en QD Oled tv: https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-65-s95b-4k-oled-tv-2022/431120

1 gillning

Ang. reflektioner så tycker jag min Sony-TV är väldigt bra på det, så kika på Sony om det inte redan är gjort.

2 gillningar

Var på Elgiganten nyss och kollade in det som fanns där. Oled kommer ajg inte att ta, det blänker för mycket hos mig. Tänker på att vi stör oss enormt på nuvarande panel redan. Det speglades ig ganska mycket i oled.

Så valet är kvar på en Samsung QN75 för 19,9 en billgiare LGF QNED för 15 och det som jag faktikst är mest sugen på på grund av designen är Samsung The frame för 17,9.
Alla i 75 tum. The frame skärmen är helmatt så där finns inga reflektioner alls, QN85 finns lite, men har neoQled istället för Qled.
Supersnyggt med tavlorna och ramen.

Vad är viktigast marginell skillnad i bildkvalitet eller slippa reflektioner? Det är frågan jag skulle ställa mig :wink:

1 gillning

Är inte svaret på den frågan QD Led för då slipper man det valet?

[quote="ante, post:32, topic:17246"]
QD
[/quote]?

Quantum Dot =)

QN85 menar du?

JA, glömde visst ändra. men 75 tum

1 gillning

Verkar ha fått bra betyg av rtings iaf! Inte lika högt som min Samsung på reflektioner men nästan.

Som Marcus skrev så står det för Quantum dot. Det är nästa generation av paneler. QD-OLED TV: What you need to know about Samsung's next gen' TV tech | What Hi-Fi?

Annars har du denna för femma till, fått betydligt högre betyg på reflektioner och HDR än QN85. Men kanske är över ditt pristak?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-75-qn90b-4k-neo-qled-tv-2022/431057

Nu vet jag inte vad QD led innebär men är det lika duktig på att hantera reflektioner som en matt skärm så blir jag imponerad :slightly_smiling_face: