Hjälp med ny tv - Klart, det blev en 75" Samsung The Frame

Tjena.
Min gamla 65 tums Philips tv med 4 sidig Ambilight har bestlutat sig för att strula. Tvn har helt plötsligt börjat blinka, elle rinte hitta källan. Men när den väl hittat källan så blinkar den svart med ojämna mellanrum. Testat och felsökt med att stänga strömmen, olika kablar, olika ingångar och två olika Appletv, en Blu Ray spelare, både kopplat via receiver och inte med samma resultat.
Så jag misstänker något med handskakningen på HDMi som slutat funka.

Så då är jag tyvärr i behov av en ny tv. Och vet att både @Esse och flera andra här har stenkoll på tv.

Mina krav är 4k, bra svärta till film. Tvn finns i ett rum med många fönster som inte mörkläggs, så den ska helst inte blänka. Har för mig att LG hade nån bra tv som förordades här och så kasnek Samsung? Gillar Ambilight skarpt, men vår Philips tvs mjukvara har varit superstrulig från allra första början när vi köpte den 2015

Så bra bild som möjligt- det är prio 1. Smarta funktioner skiter jag i för jag föredrar Apple Tv (min upplevelse från de flesta smart tv, är att apparna ganska snart slutar uppdateras. )
Helst m,ax 20k (går att sträcka sig över, men finns det bra bild och svärta för runt 15 eller lägre, så gärna det.
Ljud skiter jag också i då jag har allt kopplat via Receivern till hemmabioljudet.
Så vad finns det för nåt skoj?
Gärna 75 tum, (minst 65). Plats på vägg finns, och jag sitter ganska långt ifrån.
Ser att Elgiganten har kampanj med Black Friday priser på några tv.
Tar gärna emot tips på tv med bra deal....
Fasen att detta ska hända årets fattigaste månad... Tror att där rök den semestern......:frowning:

1 gillning

Det är väl ingen risk att du har en urspårad Apple TV fjärrkontroll?
Min ATV kontroll av det nyare slaget fick för sig att skicka signaler kontinuerligt, jag trodde min Sony TV pajat, en återställning av kontrollen löste detta.
Det var en av de nyare aluminiumkontrollerna i mitt fall.

1 gillning

hm, tror inte det, inga problem med den gamla 55 tummaren jag plockade från ett annat rum. Denna philips tv har levt djävel med en ofta, med just HDMI, ljud och bild under årens lopp. Det har löst sig efter många "norska resetter" men jag ska testa. Hur återställde du kontrollen? Jag har varit med om att den sänt och höjt eller sänkt ljudet så fort man tyckte, men inte att skärmen skulle börja blinka. (ser ut som som om det vore glapp i HDMI kabeln, men det är ju samma sak på alla källor och olika kablar.

Köpte en LG B1 65" för några månader sedan och den är jag väldigt nöjd med bilden på. Hade tänkt köpa en C1, men de var slut överallt och B2 och C2 var klart dyrare. Nu finns väl varken B1 eller C2 att få tag i längre och B2 och C2 har gått ned i pris, så jag skulle titta på någon av dessa. Du får en B2 77" för under 20 000 kr.

Tycker även att LG WebOS fungerar över förväntan än så länge, har inte ens kopplat in min Chromecast with Google TV.

Så här:

Det hände mig för några veckor sedan! Har också en Philips-tv som ballade ur och jag fattade ingenting. Men det löste sig av att starta om Apple TV kontrollen.

1 gillning

Köpte en LG OLED C1 för ett tag sedan efter rekommendation av bla @Esse. Kan inte annat än säga att det va värt varenda krona och sjukt bra TV så den rekommenderas starkt

2 gillningar

Årets enklaste köp :slight_smile:

1 gillning

Nja, 25k för 65 tum, Budgeten säger över 20k får det vara större skärm. :slight_smile:
Hur är dessa till exempel?>
LG 77" B2 4K OLED TV (2022) - Elgiganten

TV & Projektor | Mellandagsrea och Januarirea - Elgiganten

LG 77" OLED 4K TV OLED77C16 - TV - Komplett.se

Ska kolla mer noga imorgon, men som sagt över 20 får det vara en störe skärm. även om Sonyn ser bra ut.. så borde man kunna få samma storlek för lit emindre pengar. :slight_smile:

@Esse köper alltid det dyraste, sen gammalt. :joy:

Som sagt, C1 är grymt och bra pris för en 77”

TV är ju långt utanför min komfortzon, men min Samsung är sjukt imponerande i att hantera reflexer. Jag ser en hel del fotboll på eftermiddag med en massa fönster bakom och på sidan. Det fungerar överraskande bra. SÅ för ett par år sedan var Samsung marknadsledande på detta. Kanske någon mer kunnig kan utveckla hur det ser ut idag?

Rent bildmässigt så är LG jättebra.

Men gällande detta:

så är LG’s modeller blanka och det speglar sig. Men kan du stå ut med det så är det riktigt bra bild för pengarna.

Den TVn som @Esse tipsade om var nere på 16990 vilket är utan tvekan det bästa köpet man kunnat göra senaste dagarna. Verkar vara slut nu. Synd att man väntade för länge.

till det priset är det oslagbart ja, men inte för 25.. :slight_smile:

1 gillning

Jag är nöjd än så länge med denna
https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/samsung-65-qn700b-8k-neo-qled-tv-2022/431045?gclid=CjwKCAiA-8SdBhBGEiwAWdgtcJn11hwo-DoTWtfXp7Nb2td5Zf1nGxHJUOf2VjEbcj11l5nfrh3G0xoCPx0QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Men åhhhh, hann du inte ta den?!

LG B2 och C1 är i princip samma tv – är du ute efter 77 tum är det bara att beställa ögonen böj någon av dem.

1 gillning

Tyvärr inte. Tyckte inte att jag väntade länge med att klicka efter jag fick mailet. Undrar vilken butik det var.

Filosoferar på morgonkvisten om tv , märke o storlek i badkaret :bath: på morgonens.:sunglasses:

Hur är panelen på dessa, (lg77) tänker på reflexer.
Annars Samsung, qled, qned och nano led och allt vad det heter, bra eller?
Ex hur är denna? https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbehor/tv/lg-75-qned816-4k-led-tv-2022/432651

Rena djungeln detta….
Tänker att en 65 rum för typ 16 är nice dyrare så större. Har inte helt bestämt om jag ska upp i storlek eller inte. … förlorar nog inte så mycket på det förutom att det tar mer plats. :man_shrugging:

Fasen inte många som har b1 för 19990 i lager. Förutom cdon som jag inte räknar. Sen vill man alltid komma undan så billigt som möjligt, :slight_smile: därav frågorna om billigare qned mm

Elgiganten har den i Helsingborg. Men hade varit skönast att beställa så man får den levererad.
qned?? LG 65'' QNED MiniLED 8K Smart TV (65QNED996PB) LED-TV 65 - 74" - Köp på MediaMarkt.se