Har idag en lösning som består av en router/modem från Tele2/ComHem som ansluts med en coax-kabel till uttaget i väggen. Denna router är bryggad och sen är den kopplad till Google Wifi router (gen1) och sedan en kabel upp till våning 2 till en Google AP(gen 1) till.
Jag vill ha något nyare modernare och stabilare. Jag är ju dock låst till modemet från Tele2 (som är byggad) men skulle verkligen behöva tips på bättre mesh än det jag har idag. Eller en annan lösning. Helst skulle jag vilja slippa dra en nätverkskabel från våning 1 till våning 2.
Bor i ett 2-plans radhus på ca 140kvm. Behöver starkt wifi på nedre plan (gärna som sträcker sig ut i uterum+trädäck + ett starkt wifi på övre plan.
Behöver verkligen tips. HATAR verkligen nätverk, kan inget om nätverk men behöver ett starkt stabilt! Finns även en hel del smarta hem-prylar och hubbar, så även ett bra tips på en switch 8-12portar tas gärna emot.
Är det någon här som KAN nätverk och håller till i Malmö-området och känner sig manad med installations hjälp så tas den emot och betalas för!
Deco är bra om man tvunget vill köra trådlös mesh. Men kabel tillAPs är alltid det bästa och du skriver att du redan har en kabel mellan dina APs. Varför ska den bort då?
Renoverar och gör om och den är mest i vägen och ett störningsmoment då jag ej hittar en bra lösning att dra den snyggt mellan planen….så tänkte skippa kabeln efter renovering…
En smula omodernt att ha APs via kabel? Det är väl det som är grejen med mesh att du ska kunna placera ut dina APs var du vill för att utöka ditt wifi utan att behöva dra TP kabel överallt.
De må vara omodernt, men kabel har alltid bättre performance än trådlös mesh. För mig är mesh endast en nödlösning om kabel inte är möjligt. Moderna hus har ju dock kabel inbyggt i väggarna med uttag i alla rum. Jag har använt rör och uttag för TV och telefon i mitt 70-talshus och har nu nätverksuttag nästan överallt. Det är värt att dra kabel för performance, men det svåra är att få det snyggt. Jag tycker dock att en kabellist längst golvlisten är väldigt osynlig.
Håller med övriga köp Deco. Jag är själv en äkta nörd och jobbar delvis med entreprisprylar från Cisco, Aruba dvs inte unify som är "prosumer" enligt mig. Jag borde alltså egentligen köra typ unify hemma men helt seriöst så duger deco mesh.
Jag har tipsat minst 10 grannar/fastrar/kompisar om Deco M9 eller nyare om de vill. Aldrig någon som behöver hjälp med installationen och ingen hittils har kommit tillbaka och klagat eller ställt följdfrågor.
På vilket sätt är Cisco/Aruba bättre än Unify i företagsmiljö? Jag har haft alla tre varianter och har svårt att avgöra vad som är bäst. Tycker Meraki ser lite väl enkelt ut i GUIt. Unify har i min erfarenhet av dem funkat stabilare. Sen beror det ju lite på vad man kör för brandväggar.