Hemmaladdning av elbil

Nu när en elbil snart ska landa hos mig har jag några funderingar på laddning i hemmet. Inte minst hur det fungerar bakom kulisserna.

När man säger att bilen kan kalla med 11 kW, vad betyder det? År det då att den förbrukar 11 kW momentant fram till batteriet är fullt? Dvs 11 000 watt? Kan man då säga att det motsvarar 50 Ampere?

Jag har ett svagt minne av att man kan räkna på volt x ampere för att se hur många watt man kan få ut. Då skulle ett normalhus(?) klara 20(A) x 220(V) = 4400 W per fas. På tre faser blir det då 13200 W. Stämmer det så här långt? (Ska man räkna på 220 eller 230 volt?)

Hur fungerar då trefasprylar? Om en spis eller billaddare kopplas mot trefas hur fungerar det? Tar den prylen lika mycket effekt från varje fas om man inte har lastbalansering?

Om man ska ladda med 11 kW blir det 3600 W per fas. Det lämnar 800 W till andra prylar per fas. Jag tänker att bara våran vattenkokare tar mer effekt än 800 W vid användning.

Här börjar jag inse att jag antingen tänker fel, eller så är det väldigt svårt att ladda en elbil med full kräm hemma om man tänker sig att full kräm är 11 kW.

Tänker jag rätt eller fins det ett tanke eller räknefel i mit resonemang?

11 kW innebär 3fas á 16 A, dvs ~3680 W.

Du kan använda Ohms lag U=RxI som kan skrivas om med P=UxI,
P - Effekt, U - Spänning, I - Ström och R - Resistans

Om du har 16 A huvudsäkringar så kommer bilen ta "all" tillgänglig effekt, men eftersom porslinssäkringar klarar en hel del överlast en kortare stund kommer det nog sällan bli problem om det inte rör sig om större förbrukare.

Vi har ju "lastbalansering", så när vi startat ugn, micro, häll eller om BVPn går på så pausas laddningen eller dras effekten ner för att undvika överlast.

Tur att du inte leasade bilen för då hade du inte hunnit analysera klart allt innan leasingtiden var till ända. :joy::joy::joy:

Undrar hur många kilowatt man sparar om man kör i 35 kmh istället för 70 kmh till fotbollsträningen? Sen sparar man väl en del om man laddar den första helgfria lördagen i månaden udda vecka? Det tål att tänkas på. :joy::joy::joy:

Utan att tänka lär man sig inget och då åker man till slut fossilbil..:sunglasses:. Erkänn sedan att du blev lite impad är jag slängde mig med matematiska formler kring watt och volt och sådant..:sweat_smile:

Jag visade just ditt inlägg för en elektriker, just nu ligger han och vrider sig av skratt på golvet. :joy::joy:

season 2 lol GIF by Shameless

Du kommer aldrig att komma upp i exakt 11 kW. Utan snarare 10,8 kW. Sen så blir det lite förlust i värme.

1 gillning

Då var jag på rätt spår. I ett vanligt hus(vi har 3x20 A som huvudsäkring) är det svårt att kräma ur full laddning?

Jag pratade iofs med en bekant som har Tesla med laddare utan lastbalansering(Teslas) och han sa att han utan att ha reflekterat så himla mycket kring saken laddar bilen mellan 01:00 och 05:00. Han har aldrig bränt några säkringar på natten, men ett par gånger när han laddat på dagen.

Men förbrukningen är 11 kW? Att lite går bort i förluster betyder att mottagaren inte får lika mycket som sändaren skickar? Så rent säkringsmässigt(proppen :grin:) är det 11 kW man ska räkna på?

Jag har inte fått min elmätare bytt ännu, så har inte kunnat installera min lastbalansering.
Så ställde ner boxen till 10A istället, för att ha lite marginal, laddar då i ca 6,6kW har jag för mig.

Boxen är kopplad till Tibber så laddar när priset är som lägst, med andra ord generellt på natten.

Än har säkringarna hållt, men vintern blir spännande när värmen också ska kämpa när priset är som lägst, hoppas på att få till lastbalansering innan dess.

För min del så räcker hastigheten bra, laddar varje natt mer eller mindre, så det hinner med gott och väl ändå.

1 gillning

Om man laddar med 6,6 kW då får man 66 kVh på 10 timmar. Minus lite förluster på vägen?

Bra att ha lite marginal för att slippa bränna säkringar. Vår luftvärmepump värmer tex upp duschvattnet var 14:e dag för att motverka legionella, då går elpatronen igång.

Du laddar sällan/aldrig 0-100% utan snarare kanske 20-90% vilket gör att det kanske tar 7 timmar att ladda bilen om du laddar med 6.6kW.

2 gillningar

Jo men precis.
Sen som @mrTravolta är inne på så laddar man ju sällan 0-100.
Kör du 10 mil en dag så är det ju 15-20kWh som skall laddas, så typ 3h räcker ju i det fallet på 6,6kW.

Tänker att när man kör fossilbil tänker man ju inte fullt varje dag men tanken ja dra åt att så gör man med en elbil. Men jag som kör relativt lite och många korta sträckor behöver sällan ladda och när jag laddar behöver jag ladda ganska lite.

Du kommer kunna ladda full kareta de flesta tider men det finns ingen anledning att inte ha lastbalanserare. Du vinner inte heller något på att ha Teslas hemmalddare, tvärt om, det är ingen bra produkt.

Du löser hyffsat billig laddning genom att använda Zaptec Go och Tibber i och med deras automatik och prisgaranti.

Du löser ännu billigare laddning genom att manuellt ställa in hur den skall ladda de billigaste timmarna varje gång du pluggar in om du så pallar. Detta via Zaptec Go eller Defa Power.

I båda fallen skall du ha lastbalanserare för det finns inget roligt med att byta proppar mitt i natten bara för att värmepannan gick igång samtidigt eller något sådant.

1 gillning

Lastbalanserare?
Är det något som installeras i säkringsskåpet eller sitter den i laddboxen?

Första året med elbil hade jag ingen lastbalanserare och fast pris på elen. Laddningen var schemalagd till nattetid och hade då aldrig problem att ladda med full effekt även på vintern. Har 20A-säkring.

Sedan i våras har jag rörligt pris och använder en Pulse P1 (ansluts till elmätarens HAN-port) för lastbalansering, vilket varit bra då priserna ofta varit låga på dagtid snarare än natten. Skönt att slippa tänka på om man kan dra igång matlagningen även när bilen laddar.

Har under sommaren även börjat titta på effektkontroll i Tibber-appen för att se om man kan sänka effektavgiften som elnätsägaren tar ut.

Är man picky om man vill ha en fast sladd på laddaren?

Varför vill du ha en fast sladd?

Med @xms67 vanliga tur så kommer det snart en fråga i denna tråd om hur man smartast fixar kortsluten Tesla laddare :joy:

1 gillning

Han kör ju bara korta sträckor. :joy::joy::joy:

2 gillningar